AJ siar cykelåret 2016

Datum:
07 januari 2016 00:05

Fälgbromsar som försvinner, nybörjare som med lätthet lär sig cykla i skogen och elcyklar som ger enklare tillgång till naturen. AJ har koll på vad som händer i cykelvärlden 2016.

2016 blir sista året med fälgbromsar.

Den hundraåriga epoken med fälgbromsar inom cykling dör 2016. Cykeltillverkarna är redo, komponenttillverkarna är redo och UCI har gett klartecken. Skivbromsar på landsvägen blir verklighet på allvar 2016.

Skivbromsarna tar över 2016Skivbromsarna tar över 2016

 

Det kommer att bli en kortare period av mixade bromsar i klungan och en hel del gnäll kommer att höras men till slut kommer alla att bromsa med skivor. VM, endagsklassiker och de stora etapploppen kommer att vinnas med skivbromsade landsvägscyklar. Och ni vet hur det är. Det som proffsen använder vill amatörer och motionärer mer än gärna använda. Övergången till skivbromsar kommer att gå snabbt och i slutet av 2016 kommer det vara lika hett med en fälgbromsad linjecykel som det är med en dito MTB idag.

Plusmeny till nybörjare.

Aldrig tidigare har det varit så enkelt för nybörjare att börja cykla i skogen. Heldämpade cyklar med effektiv fjädring slätar ut den mest besvärliga terräng. Moderna geometrier ger både fart och kontroll och gör att vardagscyklisten kan känna sig som värsta Enduro-proffset på stigarna. Sänkstolpar adderar ytterligare säkerhet utför branta sluttningar och tar helt bort den där dödsföraktande känslan av att tippa framåt.

Nu kommer ytterligare hjälp för nybörjaren som vill cykla i skogen. Det ”nya” Plus-formatet med sina 2,8-3,0-tum breda däck är inte enbart för dem som kör aggressivt och ständigt söker högre hastighet. Plus med sin bredd och sitt lägre däcktryck ger bättre förutsättningar för mer och bättre grepp, för alla. Inte minst för dem som är nya och ännu inte så säkra på att hantera sin cykel i besvärlig terräng.

Plusdäck gör cyklingen till en barnlekPlusdäck gör cyklingen till en barnlek

 

Att bättre grepp i skogen är något som efterfrågas märks inte annat på de otaliga frågorna på forumet. Då oftast från någon nybörjare med hårdpumpade 2,1-tum däck som undrar vad som är fel. Välj inte smala racing-däck om du ska cykla i skogen och vill känna dig säker. Välj plusmeny istället så kommer behovet av att kliva av och leda över höstblöta rötter och hala hällar vara ett minne blott.

El ger ny en helt kategori av skogscyklister.

Ingen kan ha undgått den explosion av elcyklar som pågått de senaste åren. Mycket har tidigare handlat och stads- och pendlingscyklar men nu har marknaden bestämt att vi ska cykla med el även i skogen. Den stora cykelmässan Eurobike visade att de flesta cykeltillverkare är redo och kan erbjuda el-modeller i alla tänkbara MTB-kategorier och med alla sorter av hjulstorlekar och däckbredder.

Fortfarande hyser dock vissa en viss aversion mot elcyklar och dess användning. Andra vars inställning är att ”alla mina vänner cyklar” gläds över att fler och fler kommer ut på två hjul oavsett cykeltyp. Med el finns nu förutsättningen att fler kan välja tvåhjuligt alternativ framför andra transportslag.

Den tråkiga transportsträckan på grusväg fram till stigarna börjar går betydligt snabbare med elcykel AJDen tråkiga transportsträckan på grusväg fram till stigarna börjar går betydligt snabbare med elcykel

 

Friluftsmänniskor som tidigare vandrat och som nu vill utöka distansen på sina dagsetapper kan med fördel välja elcykeln för att hinna se och uppleva mer, utan att för den skull behöva anstränga sig svettiga. En timmes elcykeltur tillryggalägger lika lång sträcka som en halv dags vandring och gör det både enklare och snabbare att nå ut till avlägsna smultronställen. Med nya moderna cyklar är det inte heller speciellt svårt cykla i terräng även för den som är lite mer ovan. I förlängningen kan även utelivet komma att börja precis utanför ytterdörren då elcykeln kan väljas som ett miljövänligt alternativ istället för biltransporten ut till naturområdena och skogen.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

WAKIdesigns 2016-01-30

Min svåger är en proffscyklist från Bora/Argon. Han kraschade två gånger förra året PGA hans däck exploderade under hårt och lång bromsning på lång nedfart. Hans fram däck gick under tävlingen. Han kör fälgbromsar och är fullständigt emot skivbromsar...

Snuten 2016-01-21

Luthman Photography skrev: ------------------------------------------------------- > Kortare och fler. Alltid. Målsättningen är att > ha bakhjulet jämte framhjulet. Nej framför.

emmer 2016-01-21

MårtenK skrev: ------------------------------------------------------- > Lägger man > till verklighet lär man få mindre eller större > differenser beroende på andra omständigheter. Kan säkert stämma. Men eftersom förändringar behöver vara till det ...

MårtenK 2016-01-21

emmer skrev: ------------------------------------------------------- > Eftersom de kränger båda typerna av hjul, och > är en av få som skulle göra grova pengar på om > alla byter till skivor, så borde de vara rätt > trovärdiga. Jag tänker inte hålla ...

emmer 2016-01-20

MårtenK skrev: ------------------------------------------------------- > Mig kvittar det egentligen vilket men jag tycker > skivbromsar är det bästa sen hjulet. Tycker oxå det är trevligt även om jag ärligt ska säga att det är sällan det gör någon sk...

emmer 2016-01-20

MårtenK skrev: ------------------------------------------------------- > 6.8 kg är fö (idag och > sedan 2000)reglerad vikt. Det finns och har > funnits rejält mycket lättare cyklar... Visst går det göra lättare, men: En modern ram/gaffel ligger på 0...

emmer 2016-01-20

MårtenK skrev: ------------------------------------------------------- > Jag tror > dessvärre, hur gärna Zipp vill göra det ena > eller det andra gällande, att verkligheten > genererar en effektnolla. 9W/45kmph är vad vad de mätt upp i ökat luftmots...

emmer 2016-01-20

MårtenK skrev: ------------------------------------------------------- > Glöm inte lägre roterande vikt vilket säkert > kan läggas till din W-ekvation också Det vad ju det jag skrev lite längre upp. Tjänar man in mer på fälgen än man förlorar på anta...

emmer 2016-01-20

MårtenK skrev: ------------------------------------------------------- > Fast jag kör ju mest Downhill förstås. Och därmed gick den diskussionen utför ett stup.

MårtenK 2016-01-20

emmer skrev: ------------------------------------------------------- > MårtenK skrev: > -------------------------------------------------- > ----- > > > > > > När större massan av touren kör med > > > > > skivbroms > > > > > > så kommer det att explo...