The Gravel tråd

P

Paco

Guest
The Gravel tråd
Här kan vi prata gruscykling, grussorter, flanellskjortor, skägg och allt annat som ingår i ämnet.

Eftersom det är kutym att trådskaparen lägger upp första bilden så får jag väl lägga upp en från senaste rundan.
919BC447-7A28-4C2E-9984-B98C84FF97D2.jpeg

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Från i somras. Inget skägg, bara orakad.

Cyklar nu i vinter också, men har ingen bra bild varit lite för kallt för att hala fram mobilen med barhänderna, och nu är jag förkyld så har inte cyklat på snart två veckor :cry:

signal-2021-12-15-142554_001.jpeg

Kommer däremot inte på nåt vettigt grusrelaterat att diskutera, så håll till godo med självgod pösmunk i skogsfåtölj.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Från i somras. Inget skägg, bara orakad.

Cyklar nu i vinter också, men har ingen bra bild varit lite för kallt för att hala fram mobilen med barhänderna, och nu är jag förkyld så har inte cyklat på snart två veckor :cry:

Kommer däremot inte på nåt vettigt grusrelaterat att diskutera, så håll till godo med självgod pösmunk i skogsfåtölj.

Är den där fåtöljen i Luleåtrakten, eller finns det flera?

Stuvarn

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Är jäkligt sugen på just en gravelcykel som kan svälja lite fetare däck!
Har varit sjuk sen 3 år och har sålt av min cross (Crux) och min racer (Tarmac) + min mtb (Stumpjumper) det enda jag har kvar nu är en Fatbike (Dude) + Elcykel (Levo Turbo)
Blev friskförklarad som många här vet från min leukumi för typ 2 veckor sedan så nu vill jag ha en träningscykel :)
Går på blodförtunnande så läkarna vill helst inte jag ger mig ut i stök och vägarna är för tråkiga söker alltså nått för grusvägar å lättare terräng.
Tror en gravel är rätt då den även kan ta dubbdäck.
Tittar lite på Canyons Grizl CF SL7 etap men är lite osäker på just det här med elbakväxlar som jag aldrig använt. undrar oxå om jag klarar mig med singelklinga fram T-40? Eller om man ska ha dubbelklinga fram?
Lägger in en liten bild på min sålda men ack så saknade Crux.
IMGP9069.JPG

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har varit sjuk sen 3 år och har sålt av min cross (Crux) och min racer (Tarmac) det enda jag har kvar är en Fatbike (Dude) + en Elcykel (Levo Turbo)
Blev friskförklarad som många här vet från min leukumi för typ 2 veckor sedan så nu vill jag ha en träningscykel :)
Går på blodförtunnande så läkarna vill helst inte jag ger mig ut i stök och vägarna är för tråkiga söker alltså nått för grusvägar å lättare terräng.
Tittar lite på Canyons Grizl CF SL7 etap men är lite osäker på just det här med elbakväxlar som jag aldrig använt. undrar oxå om jag klarar mig med singelklinga fram T-40? Eller om man ska ha dubbelklinga fram?
Lägger in en liten bild på min sålda men ack så saknade Crux. Visa bilaga 528545
Elväxlar är inget att oroa sig över.
Har själv inga problem med att bara ha singelklinga, men jag kör 42t på 10-50-kassett där den första växeln mest är en bail out-växel när man är seg. Provade ett tag 44t, men då tycker jag att jag hamnade ett hack fel på kassetten hela tiden, så jag låg bättre på kassetten med 42t.
En bekant köpte nyligen en sådan Grizl och tycker att det är väldigt god komfort i den. Sväljer rejäla sulor också.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har varit sjuk sen 3 år och har sålt av min cross (Crux) och min racer (Tarmac) det enda jag har kvar är en Fatbike (Dude) + en Elcykel (Levo Turbo)
Lägger in en liten bild på min sålda men ack så saknade Crux. Visa bilaga 528545
Drygt som fan med långtidssjukdom, men skönt att du är igenom. Elväxlar är bra grejer, det enda farliga med dem är att har man väl använt dem vill man ha det på alla cyklar, så jag har undvikit dem så långt 😉, men tror jag inte hört en enda som gått tillbaka till mekaniska efter de haft elväxlar. Klart man måste komma ihåg ladda batteriet, men det behövs inte särskilt ofta.

Singelklinga är i regel ok, det går ha rätt feta kassetter bak. Det blir också en hel del billigare om man kör elväxlat eftersom man slipper framväxeln. Visar sig 40T vara för stort eller för litet på det sätt man cyklar så är det varken dyrt eller svårt att byta klinga. Det blir större hopp mellan växlarna om man har singelklinga och stort omfång, men såtillvida man inte ligger och pressar nära sin maxförmåga så är det få som störs av det.

Berk

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Efter min kommentar måste jag väl också ladda upp en bild med grus. Hoppas att man får cykla grus med smala däck och styre utan flare. Har inte cyklat många meter grus i året, men här finns några pixlar med grus:

407.jpg

uandt

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har du bra tips på kombinationen flaskhållare för vinflaska och vin som både är OK på en grustur och fungerar till flaskhållaren?
Nu har jag ju för det mesta något vattnigare än vin i flarrorna men alla PET viner på bolaget är bra. Bäst är en sunkig Merlot som kommer i 1-liters flaska så får får jag med mig mer dricka på turen. Vinet är lättdrucket blask värt 85 spänn

Så. Ungefär lika dyr som de billigaste 1 liters vattenflakorna du kan köpa nu. Fast du får vin på köpet. Går inte ner i alla kolställ dock men 750 ml pet funkar alltid där.

SIE

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Har du bra tips på kombinationen flaskhållare för vinflaska och vin som både är OK på en grustur och fungerar till flaskhållaren?
Denna brukar jag hala hem i flaskhållaren till min bättre hälft, men de flesta vin på 75cl PET funkar nog.

Edit: sen på bollen.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Skönt med faceplant i 45 kmh?
Det blev tvärstopp med cykeln med med fejjan gick det över i en kullerbytta så det gick bättre än vad det verkar på skärmdumpen. Fortsatte passet som vanligt efter kraschen, kände mig lite mör dagen efter, men annars skadefri. Tillskriver det tur snarare än skicklighet, hade kunnat gå riktigt illa. Var lite klantigt att komma utanför stigen där i kurvan, men jag trodde det skulle gå, insåg inte att det låg ett dike dolt i gräset.

salle

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Asså, det är dåligt med kaffe i den här tråden. Ingen gravel utan fika, det är sen gammalt. Ska kokas på egengjort litet vedkök, med handmalda egenrostade bönor från något obskyrt kooperativ samt små små kvistar från gammal fur eller kan vara gran, lite osäkert faktiskt. Men det borde stå i gravelhandboken som moderatorn har, eller? Titanmugg goes without saying, det fattar alla. Den ska också hänga och skramla ngnstans på cykeln.

KjellF

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Denna brukar jag hala hem i flaskhållaren till min bättre hälft, men de flesta vin på 75cl PET funkar nog.

Edit: sen på bollen.
Men de 75 cl pet jag köpt är för smala för mina flashållare (undantaget en Monkii). Flaskorna är också lite för hala för att sitta fast om det blir lite stök.

Berk

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Nej för fan!

Jag röstar för en moderatorslös tråd där hånandet hålls på en skön nivå och att man fullständigt skiter i om tröjan är lila och utan ryggfickor.

Du vill alltså exkludera några personer från tråden? Eller behöver dom tänka som du säger (som inte går för att diktatorn måste vänta till sidan 3)?

Köp & Sälj

Topp