The Gravel tråd

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Denna gillar jag, även om jag hade valt en annan växellåda på den.
5.-3T_Racemax-2_e.jpg

Med 3T Exploro tror jag det kan vara lämpligt att vänta tills de fått igång produktion och försäljningen av deras nya RTM-tillverkningsteknik. Har de fått till det så kommer det vara en annan nivå på byggkvaliten (en högre alltså). Sen om man ska sälja ramen sen så kommer det nog vara en del skillnad i pris om man faktiskt har en italian made RTM-ram än om man har en äldre handupplagd Taiwan-ram.

Jag skulle som sagt behålla Campagnolo Ekar. Men det går ju köpa som frameset vilket är det roliga, om än dyra, sättet att köpa cyklar på.

Till den som inte vet vat jag pratar om:

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag tycker du ska ställa den frågan i Aethos-tråden istället och se hur populär du blir
Där har ju du själv skrivit varför redan
atorger sa:
när man lyfter ned den från biltaket.

Personligen ser jag större anledning till att skaffa en lätt Specialized ram för gruscykling (dvs nya Crux) istf en Aethos för lvg.
Dels för att viktskillnaden mellan S-Works Crux och andra jmf grusramar är större än den mellan Aethos och andra, snabbare lvgramar.
Dels för att den sämre aerodynamiken hos en "gammaldags" rundrörsram har mindre betydelse vid gruscykling, pga den lägre hastigheten (åtminstone för mig!)
S-Works Crux ram+gaffel är uppmätt till 1.231g i strl 56,
jmf med tex 3T Exploro RaceMax; ram+gaffel: 1.730g
Basso Palta; ram+gaffel: 1.723g
Cannondale SuperSix Evo SE; ram+gaffel: 1.573g
Cervélo Áspero-5; ram+gaffel: 1.653g
M fl

Men för mig är priset för S-Works Crux helt orealistiskt, så min förhoppning är att det blir samma "tillverkningsrevolution" bland andra tillverkare som det blev efter att Scott hade lanserat (den ursprungliga) CR1an.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag tror dock att fetdäckstrenden inte passar svenska förhållanden så bra, här känner jag att man vill ligga lite närmare all-road än XC MTB och att 40 mm räcker bra.
Jag tycker iofs att något så när feta däck för gruscykling kan vara bra att ha, men platsen som behövs för dem kan ställa till det, dvs ramgeometrin kan bli lidande, och rotationströgheten för stor åtminstone med 622-hjul, därför bör man välja 584-hjul med "feta" däck. En sådan listigt konstruerad ram skulle även klara 622-hjul, men med lite smalare däck.
För efter vad jag förstår så skall ett 622-hjul med ~28-30mm däck ha samma rullomkrets som ett 584-hjul med "feta" ~48mm däck.

En cykel med sådana hjul borde ha bra förutsättningar att funka bra till både asfalt och grus.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tänkte börja säsongen med att köra 40 mm breda sulor.
Körde 45 mm på nya graveln, men nu så kör jag på ett par hooklessfälgar och hoppas på ungefär samma komfort med 40 mm som med 45 mm på krokad fälg.
Annars så får jag väl bara byta tillbaka.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag tycker iofs att något så när feta däck för gruscykling kan vara bra att ha, men platsen som behövs för dem kan ställa till det, dvs ramgeometrin kan bli lidande, och rotationströgheten för stor åtminstone med 622-hjul, därför bör man välja 584-hjul med "feta" däck. En sådan listigt konstruerad ram skulle även klara 622-hjul, men med lite smalare däck.
För efter vad jag förstår så skall ett 622-hjul med ~28-30mm däck ha samma rullomkrets som ett 584-hjul med "feta" ~48mm däck.

En cykel med sådana hjul borde ha bra förutsättningar att funka bra till både asfalt och grus.
Ungefär vad Wilier vill erbjuda då.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Jag har byggt 584 (650B)-hjul till vår tandemcykel (bild bifogad). Tandem-ramen är designad innan grus blev en grej så det ryms bara 35mm däck i 700c, men med 650B får jag in 47mm. Inte jättemycket plats, och jag har fått förskjuta fälgen en millimeter åt sidan bak för att maximera utrymmet mellan de något asymmetriska kedjestagen. Och mycket riktigt omkretsen är ungefär samma. Det är lite större risk att slå pedalerna i marken med en tandemcykel än en vanlig cykel så det var skönt att cykeln inte blev lägre med grushjulen.

Med tandem är det lite överkurs att lyfta rumpan från sadeln och så, så extra däckvolym jämfört en enmanscykel är ganska vettigt.

1639601868549.png

Stuvarn

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tror jag trots allt skippar elväxlar och singelklinga fram! Kom ihåg att jag på Cruxen både ville ha lägre + högre utväxling + vill inte vara beroende av batteri (wire har alltid funkat för mig)
Så vad tror ni om mitt val?
Canyon Grizl CF SL8 med 48/31 klingor å 11-34 kassett, färg grå, vikt 9.30kg.
Cykeln kommer med 45mmdäck men kan ta upp till 50mm...tror det kommer bli kanon...eller?
full_2021_grizl-cf-sl-8_2713_gy-bk_P5.png

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tror jag trots allt skippar elväxlar och singelklinga fram! Kom ihåg att jag på Cruxen både ville ha lägre + högre utväxling + vill inte vara beroende av batteri (wire har alltid funkat för mig)
Cykeln kommer med 45mmdäck men kan ta upp till 50mm...tror det kommer bli kanon...eller?
Grizl känns som ett bra val. Speciellt om du skall köra med dubbdäck, för då lär du kunna klämma in något vettigt däck med dubb på.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Grizl är deras lite mer relaxed heavy-duty gruscykel, mer bike packing. Sen har de grail som är lite mer racing. Båda är bra cyklar och man får rätt mycket för pengarna. Det beror på vilken typ av cykel du är ute efter, och det vet du nog bäst själv.

Pfaff

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Nog är det så att grushojssegmentet (redan?) har fraktionerats; en fraktion på ena sidan med snabba lätta cyklar som ska räsas så fort som möjligt på löst underlag och kanske flera fraktioner som på den andra sidan skalan (?) handlar om moderna all/långfärdscyklar med packning för färd både på och utanför asfalterade vägar.
Och då ska man väl ha klart för sig vad cykeln skall användas till innan man börjar diskutera växelomfång och däckbredd.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Att vara skeptisk till elväxlar är nog något som man kan släppa lite på.
Fördelen med den sköna växlingen och lättheten med att byta växel överväger ”nackdelen” med att behöva sätta batteriet på laddning efter ett par veckor.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Personligen ser jag större anledning till att skaffa en lätt Specialized ram för gruscykling (dvs nya Crux) istf en Aethos för lvg.
Dels för att viktskillnaden mellan S-Works Crux och andra jmf grusramar är större än den mellan Aethos och andra, snabbare lvgramar.
Dels för att den sämre aerodynamiken hos en "gammaldags" rundrörsram har mindre betydelse vid gruscykling, pga den lägre hastigheten (åtminstone för mig!)
S-Works Crux ram+gaffel är uppmätt till 1.231g i strl 56,
jmf med tex 3T Exploro RaceMax; ram+gaffel: 1.730g
Basso Palta; ram+gaffel: 1.723g
Cannondale SuperSix Evo SE; ram+gaffel: 1.573g
Cervélo Áspero-5; ram+gaffel: 1.653g
Tycker det känns lite läskigt med lätta kolfiberramar för gruscykling. Hur mycket slagstryk tål de? Jag har vet inte så det känns läskigt.

Gruscykling, åtminstone för mig, har något som exempelvis cyclocross inte har, nämligen potatisstora stenar som sprättar upp i snabba nedförskörningar så det klångar till i ramen. Och lacken såg inte direkt fräsch ut längs sadelröret efter 5 års gruscyklande. Jag har bucklat fälgar och ekrar har flugit av. Det har aldrig hänt på mina landsvägscyklar.

Ska aldrig säga aldrig om en kolfiberram, men för jag själv är jag mer inne på att använda en cool inte allt för dyr metallram, och spara kolfibern till landsvägen.

gandhi

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Min do-it-all cykel är en Specialized Diverge 2016 med 2x11 di2 Ultegra, 50/34, 12-28, RX-bakväxel med "fladderdämpning" på korgen och 32 mm Gravelking SS slanglöst. Nemas problemas även på skogstraktorvägar även om jag ska erkänna att lite hårdare och slätare grusvägar prioriteras. Transportsträckorna på asfalt är också rätt trevliga med den cykeln.

20210702_181649.jpg

Senast ändrad:

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Att vara skeptisk till elväxlar är nog något som man kan släppa lite på.
Fördelen med den sköna växlingen och lättheten med att byta växel överväger ”nackdelen” med att behöva sätta batteriet på laddning efter ett par veckor.
Det är nog ganska få som är skeptiska till servoväxlar förutom kostnaden, och nu har de kommit ned i pris en hel del. I fallet ovan var det nog frågan om att välja mellan 1x servo i ett dyrare bygge(?) eller 2x mekanisk med större omfång.

Att just jag inte vill ha servoväxlar har inget med funktionen att göra, det har med att jag tycker det är vackrare och mer tidlöst med helmekaniska cyklar. Det är lite som med mekaniska klockor som är uppenbart sämre än quartz-klockor, men har ändå ett visst följe.

Sen har jag en växlingsstil som kanske är lite annars. Jag växlar inte så mycket helt enkelt. Jag brukar vilja ta i uppförsbackar och vila lite utför, och i böljande terräng brukar det passa med att man kör samma växel och samma kadens men bara trycker mer kraft uppför. Jag har hört folk prata om att de blir trötta i händerna av växla mekaniskt, och det känner jag inte alls igen, men jag antar att det kan hända om man växlar mycket.

Med det sagt, hade jag tävlat gegg-cyclocross hade jag installerat en servoväxel dag ett. Jag kör nu inkapslad växelvajer som har löst de flesta gegg-problemen men det är inte hundra procent ändå när det är riktigt degigt. Jag kör dock så lite i de förhållandena att jag kan leva med det.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Tycker det känns lite läskigt med lätta kolfiberramar för gruscykling. Hur mycket slagstryk tål de? Jag har vet inte så det känns läskigt.
Som alltid beror det mer på HUR ramen är designad, konstruerad och tillverkad, än av VAD

Tex finns det en hel del MTB-ramar som är lättare än lvg-ramar, ramar i samma material alltså.
Tex denna Scott Scale i XL vägd: 1240g
jmf med denna Specialized Venge Elite 105 2015 vägd: 1320g
Iofs säger inte endast vikten hela sanningen om hållbarheten för stenskott, slå i stenar, osv, särskilt inte när man jmf såpass olika typer av ramar.
Men det är väl ingen som vill påstå att Scott Scale skulle vara onödigt ömtålig pga den låga vikten?

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Min do-it-all cykel är en Specialized Diverge 2016 med 2x11 di2 Ultegra, RX-bakväxel med "fladderdämpning" på korgen och 32 mm Gravelking SS slanglöst. Nemas problemas även på skogstraktorvägar även om jag ska erkänna att lite hårdare och slätare grusvägar prioriteras. Transportsträckorna på asfalt är också rätt trevliga med den cykeln.

Visa bilaga 528614
Är det en Ergon CF-3-stolpe? Jag har ögonen på den. De har varit ur produktion några år (bara funnits i Canyon-version, och nu senast endast 30.9 mm), men de ska tydligen börja producera CF-3:an igen under 2022. Jag har hört att en del har problem med passformen pga tvådelningen och att det kan vara svårt att få den att sitta ordentligt i sadelröret. Har du haft några problem?

gandhi

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Är det en Ergon CF-3-stolpe? Jag har ögonen på den. De har varit ur produktion några år (bara funnits i Canyon-version, och nu senast endast 30.9 mm), men de ska tydligen börja producera CF-3:an igen under 2022. Jag har hört att en del har problem med passformen pga tvådelningen och att det kan vara svårt att få den att sitta ordentligt i sadelröret. Har du haft några problem?
Svar ja. Och svar nej, jag har inte haft några problem med den. Det följer med kolfiberpasta för att säkra monteringen. Kan knirka lite när det gungar och bladen glider mot varandra, men det är förväntat och sker inte ofta. Jag fick göra en hempatentlösning för att fästa di2-batteriet i stolpen då det inte får plats inuti den.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Som alltid beror det mer på HUR ramen är designad, konstruerad och tillverkad, än av VAD

Tex finns det en hel del MTB-ramar som är lättare än lvg-ramar, ramar i samma material alltså.
Tex denna Scott Scale i XL vägd: 1240g
jmf med denna Specialized Venge Elite 105 2015 vägd: 1320g
Iofs säger inte endast vikten hela sanningen om hållbarheten för stenskott, slå i stenar, osv, särskilt inte när man jmf såpass olika typer av ramar.
Men det är väl ingen som vill påstå att Scott Scale skulle vara onödigt ömtålig pga den låga vikten?
Ja kanske kan stämma. Men i recensioner testas aldrig byggkvalite och tålighet. Och folk som har kolfiberramar verkar byta dem väldigt ofta så det är inte så många långtidstest i omlopp... nåja många kolfiberramar har ju numera en rockplate under ramen, det kanske räcker... kommer nog ändå inte skaffa en ram för gruscykling som är så dyr att jag blir rädd att köra sönder den, för det vore ju inte roligt.

För landsväg är det en annan sak, för kör man sönder den är man ändå antagligen död.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Där vill man ha mer än 40 mm... men ser inte ut att vara i Sverige heller. Det går hitta såna där vägar i Sverige men det är ytterst sällsynt, åtminstone här i norr. Därav min kommentar att jag tror att nuvarande grustrend mot större och större däck kanske inte är idealt för genomsnittliga svenska förhållanden.

För några år sen pratade man mycket om att ha två hjulpar, ett 700c ~40 mm och ett 650B >= 47mm. Jag tyckte det var en bra lösning då ramen inte behöver vara särskilt extrem för att klara det (många som inte är byggda för det klarar det ändå "inofficiellt"), men av någon anledning verkar det ha blivit mindre populärt på senare tid. Nu vill man ha in feta 700c-däck istället.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Inte en tillstymmelse till grus förra helgen, men mina odubbade sulor gick fint på kramsnön.
Däck: Pirelli Cinturato H 40mm
Läst att det pratas en del om utväxling, jag kör 42T med 11-42
Dom dagar jag inte orkar cykla med 1:1 utväxling stannar jag hemma..

Denna helgen ser det ut att bli barmark i södra Sverige och fint väder, håll till godo!
GRVL.jpg

Peth

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Saknar genetiken för annat än glest och spretigt skägg och min gruscykel klarar bara 35 mm breda däck. Finns det något jag kan göra? Snälla, hjälp mig.

Peth

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ja, benhårt hävda att renrakat och 35 mm däck är det enda rätta inom gruscykling.
Det är en hårfin linje mellan trendsetter och plain old weird. Rädd att jag och min cykel kommer framstå som för extrema. Speciellt som jag saknar flanell och alla mina cykeltröjor har ryggfickor. Tredelat kör jag också med. Nej, min lott är nog att ensamcykla långt från sociala medier.

Pfaff

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Där vill man ha mer än 40 mm... men ser inte ut att vara i Sverige heller. Det går hitta såna där vägar i Sverige men det är ytterst sällsynt, åtminstone här i norr. Därav min kommentar att jag tror att nuvarande grustrend mot större och större däck kanske inte är idealt för genomsnittliga svenska förhållanden.

För några år sen pratade man mycket om att ha två hjulpar, ett 700c ~40 mm och ett 650B >= 47mm. Jag tyckte det var en bra lösning då ramen inte behöver vara särskilt extrem för att klara det (många som inte är byggda för det klarar det ändå "inofficiellt"), men av någon anledning verkar det ha blivit mindre populärt på senare tid. Nu vill man ha in feta 700c-däck istället.
Om just där är Frankrike eller Italien vet jag inte, vägen korsar gränsen hela tiden.
Nå, jag kör 650B/47 på den cykeln, här med Byways. Föreställer mig att större hjul, som väl går på Bokehn, blir för tunga. Ibland ska de ju även trampas uppför...

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag längtar efter en debatt om tredelat. Förstår mig inte på tvådelat.

Tredelat FTW. Ändrat från 30T till 24T så har 52-39-24 fram och 11-32 (10 speed) bak. Detta ger ett omfång på 630% och ändå rätt tätt placerade växlar, vilket är bra att ha på en tandem då så det inte blir så ryckigt för stokern när man växlar. Extremt lätta klätterväxlar är bra på en tandem eftersom det är överkurs att stå upp och trampa.

signal-2021-12-16-085158_001.jpeg

signal-2021-12-16-085114_001.jpeg

Bakväxeln klarar inte linda upp tillräckligt mycket kedja vid maximal cross-chaining så då skrapar den mot sig själv, men det blir ingen låsning så det går cykla på den här växeln. Man får emellertid en tydlig ljudlig feedback på att man inte ska ligga på den växeln.

signal-2021-12-16-085139_001.jpeg

Topp