The Gravel tråd

Manurhin2

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Är jäkligt sugen på just en gravelcykel som kan svälja lite fetare däck!
Har varit sjuk sen 3 år och har sålt av min cross (Crux) och min racer (Tarmac) + min mtb (Stumpjumper) det enda jag har kvar nu är en Fatbike (Dude) + Elcykel (Levo Turbo)
Blev friskförklarad som många här vet från min leukumi för typ 2 veckor sedan så nu vill jag ha en träningscykel :)
Går på blodförtunnande så läkarna vill helst inte jag ger mig ut i stök och vägarna är för tråkiga söker alltså nått för grusvägar å lättare terräng.
Tror en gravel är rätt då den även kan ta dubbdäck.
Tittar lite på Canyons Grizl CF SL7 etap men är lite osäker på just det här med elbakväxlar som jag aldrig använt. undrar oxå om jag klarar mig med singelklinga fram T-40? Eller om man ska ha dubbelklinga fram?
Lägger in en liten bild på min sålda men ack så saknade Crux. Visa bilaga 528545
Elväxlar är helt perfekt, även på vintern.
Jag provade singelklinga på min gravel men bytte till dubbel då växelomfånget med relativt täta växlar, 10-36, inte räckte till men då tränar jag för det mesta och trampar även nerför. Dubbelklicka funkar mkt bättre.
Idkar man mest upplevelsecykli g har det nog ingen som helst betydelse.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Är jäkligt sugen på just en gravelcykel som kan svälja lite fetare däck!
Tittar lite på Canyons Grizl CF SL7 etap men är lite osäker på just det här med elbakväxlar som jag aldrig använt. undrar oxå om jag klarar mig med singelklinga fram T-40? Eller om man ska ha dubbelklinga fram?
Med elväxlar kan du ställa in till att enbart växla med ett reglage.
Med Shimano Di2 heter det Synchronised Shift, samma funktion ska finnas hos SRAM, men jag vet inte vad de kalla den.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Med Shimano Di2 heter det Synchronised Shift, samma funktion ska finnas hos SRAM, men jag vet inte vad de kalla den.
image-41.png

manneblask

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Gravel ser och känns som en trevlig syssla! De få gånger jag försökt så hamnar jag ändå bombandes ner för en stenkista i skogen och är rädd för bocken och tåöverlappen. Kanske borde ge det en chans till ändå 😁

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
App app! 11-23-kassett? Och 53/39 fram?!
Det är 53/39 fram men 13-26 bak. 50/34 i samma stil (Campagnolo Record 10 speed) existerar men är svårt få tag på, och så tycker jag att det inte är riktigt lika snyggt (dyker det upp nåt på ebay kanske jag slår till ändå). Redan bytt dreven på den där veven från original titanoxid-färgade till en äldre modell NOS i blank aluminium för lookens skull. Det går ganska bra cykla med den utväxlingen så länge man håller en del fart, eller tvärtom tar det supersoft så det spelar ingen roll att kadensen är låg.

Blir det brant uppför en längre tid blir det emellertid problem...

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Ja det är ju super det där, som gör att i stort sett enda anledningen att ha singelklinga med servoväxel är att spara pengar. Vilket i och för sig kan vara en bra anledning.
Det beror ju på vad man jämför
Tex kostar mekaniska Campa Ekar, med singelklinga, hela 1.470,58 €
Medan GRX Di2 RX815 säljs för 1.260,49 €!
Även för den som har pengarna tror jag att 210 € mer på hjul+däck kan göra större märkbar större skillnad.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Det beror ju på vad man jämför
Tex kostar mekaniska Campa Ekar, med singelklinga, hela 1.470,58 €
Medan GRX Di2 RX815 säljs för 1.260,49 €!
Även för den som har pengarna tror jag att 210 € mer på hjul+däck kan göra större märkbar större skillnad.
Man jämför naturligtvis SRAM Rival eTap singelklinga med typ allt annat elektroniskt tvåväxlat.

Campagnolo köper man inte om man är priskänslig. Till ett eget grusbygge skulle jag ändå välja Campagnolo Ekar hellre än elektroniska växlar, men det är för att jag väljer efter andra kriterier än pris/prestanda. Jag tycker det är väldigt ocharmigt att en cykel ska kräva batterier för att funka, så mekaniska växlar är det som gäller för mig, och som mekanisk grupp verkar Ekar vara mycket bra, och på papperet bra också med väl valda drev på kassetterna. Gillar looken på bromsskivorna också. Jag kör SRAM nu, och får leva med MTB-utväxling, jämnt utspridda över hela omfånget, för 1x grus är det i regel bättre att ha tätt placerade högfartsväxlar och glesa klätterväxlar, vilket Campagnolo har. Tror Rotor har ett par såna kassetter också i och för sig.

Men för vanligt folk är prisvärd servoväxel ett riktigt bra alternativ, och kikar man runt på färdiga fabriksbyggen så finns just 1x Rival eTap på en del riktigt prisvärda pjäser.

kontorsråttan

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Batterier har sina nackdelar. Men det har vajrar också. Visst är det anekdotisk bevisföring, och helt felaktig som jämförelse betraktat eftersom jag cyklat betydligt fler mil med vajerväxlar än elektroniska - men jag har haft avgjort fler växelhaverier p g a trasiga vajrar än batteritorsk.

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Man jämför naturligtvis SRAM Rival eTap singelklinga med typ allt annat elektroniskt tvåväxlat.

Campagnolo köper man inte om man är priskänslig. Till ett eget grusbygge skulle jag ändå välja Campagnolo Ekar hellre än elektroniska växlar, men det är för att jag väljer efter andra kriterier än pris/prestanda. Jag tycker det är väldigt ocharmigt att en cykel ska kräva batterier för att funka, så mekaniska växlar är det som gäller för mig, och som mekanisk grupp verkar Ekar vara mycket bra, och på papperet bra också med väl valda drev på kassetterna. Gillar looken på bromsskivorna också. Jag kör SRAM nu, och får leva med MTB-utväxling, jämnt utspridda över hela omfånget, för 1x grus är det i regel bättre att ha tätt placerade högfartsväxlar och glesa klätterväxlar, vilket Campagnolo har. Tror Rotor har ett par såna kassetter också i och för sig.

Men för vanligt folk är prisvärd servoväxel ett riktigt bra alternativ, och kikar man runt på färdiga fabriksbyggen så finns just 1x Rival eTap på en del riktigt prisvärda pjäser.
Det är dock inte ocharmigt att trampa på en hoj med elväxlar.

HåkanC

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Campagnolo köper man inte om man är priskänslig.
+1
som mekanisk grupp verkar Ekar vara mycket bra, och på papperet bra också med väl valda drev på kassetterna.
Problemet är de minsta kassettklingorna hos Ekar, de har ju så få tänder som 9 (eller 10)
Det ger onödiga förluster, förluster som ofta är större än de "vinster" vikminskningen med 1x kan ge.
Även 11, liksom tom 12, är i minsta laget. Åtminstone för den som är rädd om watten.

Se bilden nedan och läs det länkade testet själv
Screen-Shot-2019-05-14-at-10.08.29-AM-1.png

Från: https://www.velonews.com/2019/05/bi...ferences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185

Varför betala mer för att bli långsammare?

eucalyptus

Aktiv medlem
The Gravel tråd
En annan viktig regel vi missat är att när någon får kicken så ska de inte få en förklaring varför! Det är viktigt att ni inte vet varför ni blir kickade ur graveltråden.

o ni som får kicken får som straff att hänga i de där kapitalistiska landsvägsgrupperna

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Det är dock inte ocharmigt att trampa på en hoj med elväxlar.

Nä precis. Det är med cyklar som med bilar. Man har kategorin som enbart väljer på hårda fakta om prestanda och rationella beräkningar om vad som är bäst och gärna stor vikt vid pris.

Sen har du de som väljer lite mer på känsla, kanske vill ha nåt lite mer unikt och exklusivt som känns lite eget, tittar mycket på färg och form, medan teknisk prestanda för pengarna är lite mindre viktigt.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
+1

Problemet är de minsta kassettklingorna hos Ekar, de har ju så få tänder som 9 (eller 10)
Det ger onödiga förluster, förluster som ofta är större än de "vinster" vikminskningen med 1x kan ge.
Även 11, liksom tom 12, är i minsta laget. Åtminstone för den som är rädd om watten.

Se bilden nedan och läs det länkade testet själv
Screen-Shot-2019-05-14-at-10.08.29-AM-1.png

Från: https://www.velonews.com/2019/05/bi...ferences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185

Varför betala mer för att bli långsammare?

Jag tror att de flesta som cyklar grus tänker att 6 watt förlust vid 250 watt output på högsta växeln är hyfsat irrelevant. Om man låg och maxade på den växeln under lång tid ja, men det är främst en utförsbackesväxel.
Får också vänta och se på oberoende test på just Ekar också, beror en del på hur de lyckats med kedjan. De påstår själva att det inte är förluster att tala om, men jag tror det när jag ser det. Kan också vara värt att nämna i sammanhanget att man kan förlora mer än 6 watt (på alla växlar) på att ha en skitig kejda.

Jag är inte lika siffernördig på en gruscykel som på en time trial-cykel.

Anledningen jag väljer 1x är främst att jag gillar looken, det är enklare och mer elegant, och att det känns onödigt med en framväxel, till skillnad från landsvägscykeln.

Pris är bara en del i ekvationen. Just nu är Campagnolo Ekar lite för dyrt för vad jag vill lägga ner, och väntar på lite fler tredjepartsvevpartier och sånt så man kan göra mer roliga custom-grejer. Men jag är inte heller sugen på 12-växlad servoväxel (eller 2x11), det har inget med prestanda att göra, utan vad jag vill att min cykel ska vara, så alternativet jag gått med nu är att bygga om en 1x SRAM Apex till 12-växlad via Ratio build kit.

Pfaff

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag tror att de flesta som cyklar grus tänker att 6 watt förlust vid 250 watt output på högsta växeln är hyfsat irrelevant. Om man låg och maxade på den växeln under lång tid ja, men det är främst en utförsbackesväxel.
Får också vänta och se på oberoende test på just Ekar också, beror en del på hur de lyckats med kedjan. De påstår själva att det inte är förluster att tala om, men jag tror det när jag ser det. Kan också vara värt att nämna i sammanhanget att man kan förlora mer än 6 watt (på alla växlar) på att ha en skitig kejda.

Jag är inte lika siffernördig på en gruscykel som på en time trial-cykel.

Anledningen jag väljer 1x är främst att jag gillar looken, det är enklare och mer elegant, och att det känns onödigt med en framväxel, till skillnad från landsvägscykeln.

Pris är bara en del i ekvationen. Just nu är Campagnolo Ekar lite för dyrt för vad jag vill lägga ner, och väntar på lite fler tredjepartsvevpartier och sånt så man kan göra mer roliga custom-grejer. Men jag är inte heller sugen på 12-växlad servoväxel (eller 2x11), det har inget med prestanda att göra, utan vad jag vill att min cykel ska vara, så alternativet jag gått med nu är att bygga om en 1x SRAM Apex till 12-växlad via Ratio build kit.

Nåt 46-30 fram och ett tioväxlat Tiagra med en 11-36 kassett kommer man väldigt långt och högt upp med.
Till en rimlig kostnad även för utslitna kedjor.

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Hade gärna sett Basso Palta II på den där listan.

Trenden bland gruscykel-tillverkarna verkar vara mot ännu fetare däck och amerikanska reviewers klagar på att till exempel en Basso Palta "bara" rymmer 45 mm i 700c. Jag tror dock att fetdäckstrenden inte passar svenska förhållanden så bra, här känner jag att man vill ligga lite närmare all-road än XC MTB och att 40 mm räcker bra.

eucalyptus

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Trenden bland gruscykel-tillverkarna verkar vara mot ännu fetare däck och amerikanska reviewers klagar på att till exempel en Basso Palta "bara" rymmer 45 mm i 700c. Jag tror dock att fetdäckstrenden inte passar svenska förhållanden så bra, här känner jag att man vill ligga lite närmare all-road än XC MTB och att 40 mm räcker bra.
Jag känner raka motsatsen, varför i helvete vill man ha fetare än 40-42 ? Köp en mtb...

Jag har första paltan och är supernöjd, dundersnabb cykel. Nya modellen ser ut som någon monsterblandning av 3T och något annat. Bredare däck, väldigt slack ram, mycket högre head tube och såna konstiga kedjestag.

Ser samma trend i gruppen ni vet vad som inte bör nämnas vid namn. Där ska ha alla ha mtb däck och helst 650B för att kunna köra upp till 2.4" i bredd

weldion

Aktiv medlem
The Gravel tråd

Denna gillar jag, även om jag hade valt en annan växellåda på den.
5.-3T_Racemax-2_e.jpg

atorger

Aktiv medlem
The Gravel tråd
Nåt 46-30 fram och ett tioväxlat Tiagra med en 11-36 kassett kommer man väldigt långt och högt upp med.
Till en rimlig kostnad även för utslitna kedjor.
Finns en tråd med XXL White GX LTD, 12000 spänn för en mycket kompetent gruscykel (inkompetent monterad från butik i regel, men det går ju fixa), och ligger man och spanar så brukar det komma rätt friska reor ibland. En hel cykel för betydligt mindre än en Campagnolo Ekar-grupp.

Topp