Sponsrat innehåll från Canyon

Thelander och nya Torque från Canyon

Datum:
06 december 2021 11:02

Det är inte alla som kan göra en tailwhip på en endurocykel. Men för Anton Thelander är det ingen konst på sin nya Canyon Torque som trots 170/180 mm slag inte ens väger 13 kilo.

Jag står vid en fem våningar hög muralmålning på Kronobergsgatan på Kungsholmen i Stockholm och väntar på Anton Thelander. Av våra svenska slopestylehjältar är Anton kanske den jag har haft minst koll på, konstigt nog. För när jag har jag gjort research inför vårt möte om uppsalabon häpnar jag över framgångar, episka resor med mera som han hunnit med.

Anton Thelander är bara 27 år, men redan en veteran inom sporten. Hans resa har gått från vinster och RedBull Rampage till att lägga av helt med cyklingen för att sedan komma tillbaka och åter igen känna kärleken till farten och g-krafterna.

Hugo RöjgårdDen gula färgen får enduromaskinen Canyon Torque att poppa ordentligt.

En bil stannar till och jag känner igen den blonda kalufsen, en sån som gör oss i den mindre hårfagra delen av befolkningen lite avundsjuka. Vi köper med oss lunch och rullar mot skateparken i Rålambshovsparken. Anton är på gott humör trots att Uppsala bjudit på årets första snökaos:
– Du får ursäkta jag hittar inte jättebra här i Stockholm, säger Anton Thelander. 

Tight ProductionAnton trivs bäst ett par meter över marken.

Anton Thelander är som sagt en riktig veteran inom sporten och i år har han tagit klivet in i rollen som domare för Crankworx vars sista tävling för året gick på Nya Zeeland två dagar före vårt lunchmöte.

Vann gjorde Svensken Emil Johansson som han gjort på samtliga tävlingar i år:
– Han är helt klart värd sin Triple crown Emil. Han är på en helt egen nivå, så det är sjukt imponerande. Kul för min andra goda vän Max Fredriksson också med ett kanon resultat som avslutning på året.
Själva dömandet fick Anton göra på distans från Järvsö där han, och resten av Sveriges mtb-elit, njöt av sista helgen i bikeparken.

Tight ProductionAtt dra en tailwhip på en endurocykel är inte det lättaste.

Proffskontrakt redan sista året på gymnasiet

Antons karriär tog riktig fart direkt efter gymnasiet då han 2013 fick ett proffskontrakt med Canyon. Vägen dit gick, som för många av våra främsta cyklister, via cykelgymnasiet i Falun där han bland andra var klasskompis med Jenny Rissveds. En annan mycket god vän till Anton är Martin Söderström:
– Martin har alltid varit en förebild och en riktigt bra vän. Vi har alltid pratat mycket, om cyklingen såklart men även om livet, känslor och de större frågorna, berättar Anton.

Tillsammans med Canyon förverkligades drömmen om att leva på cyklingen och att få tävla med och mot de bästa i världen.
– Jag levde drömmen, lyckades få en del schyssta resultat på tävlingar 2013. Jag gick från att komma 23:a i världsrankingen 2012 till en 6:e plats 2013. Detta var även sista året på gymnasiet för mig i Falun. Säsongen 2013 avslutades med att signa med Redbull, MSI vinst (Martin Söderström invitational). Sist men inte minst fick jag chansen att köra Rampage vilket var bra mycket sjukare än vad jag hade kunnat föreställa mig från att bara sett tävlingen på internet innan, säger Anton. 

Anton Thelander Hugo RöjgårdAnton Thelander är 27 år och från Uppsala.

När cyklingen slutade vara rolig

Anton fortsätter att berätta sin tävlingshistoria:
Det fortsatte att gå helt okej men säsongen 2014, 2015 och 2016 kom skadorna, oftast med taskig tajming. Efter en säsong av bra känsla men med lite missar på de stora tävlingarna var jag på Nine knights (numera Audi Nines) i Italien, riktig taggad och hade en av de roligaste veckorna i mitt liv på cykeln. Tills jag en kväll kraschade hårt, jag ställde mig upp och tänkte att jag skulle göra revansch dagen därpå. Dock visade det sig på röntgenbilderna som jag fick ta dagen efter att jag hade en fraktur i nacken, kota c7 för att vara specifik.

Efter den skadan förändrats något. Fysiskt var han hel och stark men psykiskt började något att hända. Den, för Anton orimliga känslan av att det inte var kul längre, stod i direkt kontrast till hur det framstod utifrån.
– Vi var på ett träningsläger i Barcelona, hade det egentligen hur bra som helst, cyklade varje dag och förberedde oss inför den första stora tävlingen för året. Men jag tyckte inte att det var kul. Det blev ett krav, ett jobb som kväver en. Samt att jag började bli “rädd” inte villig att riskera något, körde safe. Med facit i hand skulle jag nog tagit en paus redan då istället för att köra på hela den säsongen, säger Anton.

Tight ProductionLivet blir inte alltid som man har planerat, Anton tappade cykelglädjen efter alla skador.

En mörk period utan cykling

Strax efter den säsongen lade han av med cyklingen helt. Barndomsdrömmen som han hade, som han levde, fungerade inte:
– Jag gick in i en depression och tänkte på riktigt att cyklarna i garaget är de sista cyklarna jag någonsin kommer att äga.

Efter en tid och med hjälp kunde han landa och acceptera att cyklingen inte längre var ett alternativ. Sökandet efter något annat att göra tog honom via en väldigt kort session som banktjänsteman till att utbilda sig till personlig tränare och kostrådgivare, vilket han kom att jobba med i cirka två år.

Men sen kom pandemin, och att svettas på gym var det sista folk ville göra. Vid denna tid 2019 hade cyklingen, som han fortsatt att följa på håll börjat locka igen. Domarutbildningen som han och Martin 2014 gjorde ihop var ett steg på vägen tillbaka till ett liv i cykelbranschen:
Jag hörde mig för med mina kontakter på Canyon för att kolla vad det fanns för möjligheter och de välkomnade mig tillbaka vilket var helt fantastiskt, minns Anton.

Canyon Torque Hugo RöjgårdAntons något modifierade Torque väger inte ens 13 kilo.

Vi hoppar ur bilen som Anton parkerat precis intill skateparken där han senare ska köra en session med sin lilla cykel. Det är kallt och solens strålar räcker inte för att hålla värmen, därav intervjun i bilen.

Nya Canyon Torque

Anton lyfter ut den cykel som jag är förväntansfull att få se, Canyons nya Torque signerad svenska designingenjören Leo Malmeryd. Antons cykel är i kolfiber med 27,5” hjul.

Han har även moddat om den lite för att passa att göra tricks med. Växeln är borta och någon dropperpost behövs inte. Frambromsen går genom styrröret för att möjliggöra barspins. Den väger i detta utförande knappt 13 kilo vilket är imponerande för en cykel med 170/180 mm fjädring och en ZEB gaffel:
– Ska jag vara helt ärlig så är det den roligaste cykeln jag någonsin cyklat på. Det känns som en stor slopestyle cykel som gillar att åka fort och hoppa stort på ett bekvämt sätt. Den är så pass lätt att tricken också blir möjliga, man behöver bara ta i lite mer.

Två småkillar med skateboards under armen vänder sig mot Anton och frågar:
”– Är du proffs? Och du (alltså jag, som stod där med kameran i högsta hugg) är du hans fotograf?”
Vi nickar leende att det är ungefär så det ligger till.

Tight ProductionStyvheten riktigt syns i länkagets design.

Den helt nya Torque´n har Anton haft sedan i somras och han intygar att det nog är den bästa cykeln han någonsin haft:
– Jag har kört den runt Åre och i Järvsö bland annat och den är helt magisk. Geometrin gör att den även går att trampa runt på. Det är ju en rejäl endurocykel och den är verkligen allround trots slaglängden.

Nya Torque kommer i 29, 29/27,5 och 27,5 tum, både i kolfiber och aluminium. Cykeln har gjorts betydligt styvare samt fått en genomgående modernisering när det gäller geometrin med en gaffelvinkel på 63,5 grader, längre reach, brantare sadelrör och med 170 mm vevar på samtliga modeller. En annan smart sak är att flera av cykelns mindre delar är samma som på Spectralen, vilket både underlättar lagerhållning och är bra för miljön.

Vi kikar lite närmare på ramens olika höstgula delar och det riktigt syns hur styv och väldesignad den är:
– Jag gillade den förra versionen, men detta är en ordentlig förbättring på väldigt många sätt. Jämfört med Spectralen är ju detta storebrorsan som inte är feg för att gå stort, perfekt för den som gillar fart & stora hopp.

Tight ProductionFull fräs på nya Torque.

Anton har under hösten tillsammans med Canyon också jobbat på filmprojektet Mindfulness som förhoppningsvis kommer i början av nästa år:
– Det är inte en klassisk cykelfilm, den handlar om ett förhållningssätt till livet utifrån den resa jag gjort med cyklingen. En film som ska bli riktigt kul att få ut när den är klar. Såklart är det en hel del cykling också, vissa grejer jag aldrig gjort förut, i alla fall inte på en freeride cykel, berättar Anton och ler stort. 

Det lär även dyka upp en del feta klipp med Anton på Torquen i samband med lanseringen och fler spännande projekt i framtiden. Under den tunga betongbron i Rålis är smågrabbarna ivriga att få se något då de inte riktigt tror på oss än…
Jag säger hejdå till Anton och överlåter uppvisningen för den yngre generationen till honom, det fixar han bäst på egen hand.

Mer information om Canyon Torque

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Sponsrade inlägg är en del av Happyrides annonserbjudande. Inläggen är framtagna tillsammans med kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till martin@happyride.se
  • Taggar

    , ,
  • Kategorier

    Sponsrad artikel

Senaste kommentarer

BackT 2021-12-07

Kille med talang och nya cykeln ser ruskigt fin ut.