Svensken som designar cyklar åt världens snabbaste racers

Datum:
04 november 2021 11:02

Har du någon gång drömt om att designa din egen cykel från grunden? Jobbet som mountainbike-ingenjör är inget ordinärt kneg, men Leo Malmeryd innehar en sådan tjänst.

Har du någon gång drömt om att designa din egen cykel? Alltså inte bara att pimpa en befintlig ram utan att faktiskt designa den från början. Jobbet som mountainbikeingenjör är inget dussinjobb här i Sverige, men Leo Malmeryd innehar en sådan tjänst. Redan som 16-åring tog han siktet på att bli just detta och idag designar några av väldens snabbaste mountainbikes på Canyon.

Hugo Röjgård29-åringen Leo Malmeryd har precis flyttat hem till Sverige efter nära 5 år i Tyskland.

Modellen Spectral var Leos första design

Den första cykeln Leo Malmeryd var med och tog fram var Canyons Spectral som är en endurocykel med 150/160 mm i slaglängd fram/bak. Denna lanserades i en 29” kolfiberversion redan i december 2020, men kom bara för en dryg vecka sedan i en uppsjö av nya varianter av Spectral med olika hjulstorlekar, aluminiumramar med mera.

Även om det nu är ett par år sedan Leo och teamet runtomkring var klar med designen av dessa cyklar lyser det lite extra i hans ögon när han får berätta om dem när vi ses på ett litet konditori i Stockholm. 29 åringen har just flyttat hem efter 4,5 år i Koblenz, i västra Tyskland där Canyon ligger:
– I Stockholm har jag inte bott på 13 år så det känns kul även om jag kommer att sakna cyklingen på kullarna och i dalarna runt Koblenz.

Markus Greber/CanyonSvenska Leo Malmeryd provar sin Spectral nära Canyons huvudkontor i Koblenz, västra Tyskland.

Uppväxt i Tyresö, Stockholm

Leo kommer från Tyresö utanför Stockholm och höll på med lite olika sporter under uppväxten men började snöa in mer och mer på cyklingen i tidiga tonåren. Han grävde banor och körde de små downhillrace som fanns att tillgå.

När det var dags att välja gymnasium lyckades Leo med lite tur och en avslappnad och välkomnande inställning av Cross-Tompa, eller Tommy Johanson som han egentligen heter, komma in på cykelgymnasiet i Vansbro. I sällskap med flera av våra idag snabbaste racers som Zacharias Johanssen och Oliwer Kangas blev cyklingen mer på allvar:
– Det gällde att ha koll på prylarna och och hålla sig ajour med de senaste. Jargongen var okonstlad och rätt fram och det gjorde att man lärde sig väldigt mycket om det tekniska.

CanyonSvenska cykel designern Leo Malmeryds skapelse Canyon Spectral, här i nya mullet-versionen med litet hjul bak och 29″ fram.

Även om Leo innerst inne kanske visste att han inte riktigt hade vad som krävdes för att bli en bra racer så var det inte något som hindrade honom. Det var en härlig tid för svensk downhill och det fanns en nationell serie värd namnet med en lång rad grymma cyklister som körde. Detta var innan endurons tid.
– Det var downhill som var grejen då, jag kommer från den generationen då man hade en downhillhoj och en dirthoj, kanske en bmx.

Kraschen som förändrade Leos liv

Men så en senvinterdag på hagakullen gick det riktigt snett. En toppendag slutade med en krasch in i ett träd med livshotande skador som följd. Tiden efter skadan spenderades på ett rehabcenter, ironiskt nog beläget ett stenkast från Hagabacken.
– Där började jag verkligen fundera över vad jag vill göra med min tid och insåg samtidigt att jag inte skulle kunna bli någon racer. Jag visste att jag ville jobba med cykling på något sätt.

Lyckligtvis klarade sig Leo och blev helt återställd. Han fortsätter att berätta om hur han började lägga tid på plugget med siktet inställt på en framtid som mountainbikeingenjör. När det flera år senare närmade sig examensarbete på ingenjörsutbildningen i Linköping såg Leo till att hamna i Canyons bås på cykelmässan Eurobike och med både tur och skicklighet lyckades landa på det företag där han är idag.

Boris Beyer/CanyonLeo Malmeryd ritar ramar på märket Canyon.

I arbetet med att ta fram en ny cykel jobbar man förstås i ett team, men det är alltid en huvudingenjör som är den person som har den fullständiga överblicken. Under studietiden jobbade Leo som mekaniker för bröderna Wallner på världscupen och från den tiden har han tagit med sig flera erfarenheter.
– Med min bakgrund som mekaniker vill jag utveckla cyklar som håller och som är lätta att meka med.

Gamla misstag kan bitas under lång tid

Ibland kan det dock vara frustrerande, fortsätter han, att dras med ett bagage av misstag från tidigare modeller.
– Vi vet ju att cyklarna vi gör nu håller och är bra liksom, då kan det vara lite drygt när man läser om gamla grejer i kommentarerna. Sen kan det ju hända saker vid massproduktion, en cykel består ju av komponenter från en lång rad olika företag som alla måste leva upp till kvalitetskraven.
Men so far so good, all feedback på Spectralen är hittills väldigt bra. Leo gillar att ha koll och berättar att han har tittar på alla kvalitetsärenden som kommer in.

Canyon jobbar ”direct-to-consumer”, de hoppar därmed över återförsäljarledet, vilket är en av förklaringarna till varför deras cyklar är billigare än motsvarande specifikationer från andra märken. Men det finns en kultur på Canyon där det ibland känns mer som att vi är en klubb med cyklister som bara vill göra de bästa och mest prisvärda cyklarna berättar Leo.
Det handlar om tillgänglighet. Under pandemin är det vissa cykelmärken som ökat på sina marginaler, det är inte vår grej, såklart har vi behövt kompensera för dyrare frakt och liknande men vi vill inte ta ockerpriser för våra cyklar.

Boris Beyer/CanyonLeo Malmeryd vilar sig en stund på son kreation.

2021 har varit fantastiskt för Canyon med stora framgångar inom både downhill och enduro. Inte minst med Jack Moir’s totalseger i Enduro World Series.
– Han är en jävligt grym kille personligen också. Att han vann är ju hur mäktigt som helst. Hela teamet har presterat grymt, så ja, det har varit ett bra år, konstaterar Leo.

Här i hans nygamla hem i Stockholm ska han nu ta vara på de sista veckorna av liftåkning och hoppleden i Flottsbro innan vintern och på Canyon väntar honom nya spännande projekt.

Markus Greber/CanyonLeo kraschade hårt och farligt i tonåren, cyklar idag på en annan nivå men tackar inte nej till lite luft under däcken.

Tre snabba frågor

Vad säger du om High-pivottrenden som vi just nu ser på endurocyklar?
Att det är just en trend. Det lilla man kan tjäna i kinematiken är inte värd de extra delarna och det ökade slitaget på drivlinan. På downhillcyklar som inte ska trampas runt är det mer befogat även om det inte är avgörande.

Kommer vi att se 32” hjul?
– Förhoppningsvis inte, nej tror inte det.

När kommer det fler cyklar signerade Leo Malmeryd?
Snart.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Lars.E 2021-11-23

Dude är enligt mig en av de mest prisvärda cyklarna på marknaden om man vill ha en fatbike med cf-ram. Men, den skulle kunna bli ännu bättre med väldigt små förändringar. Framförallt när det gäller vad som är kompatibelt i korta kedjestags-inställn...

rln 2021-11-18

Vi vill också läsa dina åsikter.

Lars.E 2021-11-05

Är det hos Leo man lägger en beställning på önskade uppdateringar av befintliga modeller? Om så vore fallet så skulle jag gärna sätta mig ner och berätta om några små förändringar som hade gjort Dude till en ännu bättre cykel än den redan är. Han är ...

Tegheim83 2021-11-04

Det där vore ju fränt på riktigt!

jonte987 2021-11-04

Racer = tävlingscyklist tydligen. Nytt för mig med

thomaslundstrom 2021-11-04

Vad är egentligen en racer? Jag tolkar ordet konsekvent som räserhoj, men det verkar inte artikelförfattaren göra direkt.

Fundadores 2021-11-04

Bra artikel. Kul att det är flera svenska som jobbar med cykeldesign. Man blir ju fundersam när han tycker att de får dras med rykten om problem med den tidigare modellen. Har ett förslag: byt namn. Marknadsavdelningen kanske också skulle behöva lit...

Pelle Hå 2021-11-04

Kul! Låter som ett drömjobb.