Cykla stiligt-tråden

Kashedian

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Kom hit i tron att jag ska få lite inspiration om hur man bygger en snabb cykel utan att kompensera med stilen. Typ som på bilden men under 8kg.

men att diskutera kläder är väl inte så dumt heller.. mitt tips till TS är olika slags overshirts med sportig t-shirt längst ner som ingen ser, mest för att fånga svetten.

Bilagor

• 0002+Randonneur+650b.jpg
    0002+Randonneur+650b.jpg
    911.8 KB · Besök: 109

Pfaff

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Jag har ett par cykelbyxor i ylle med sämskskinn i skrevet, inköpta nångång på 70-talet skulle jag tro, om det nu ska va på det viset.
Du kan få dom. 😁

Kanske även en tröja i äkta åttiotalsakryl skulle kunna behaga herrn?

26DA44BB-AAF3-4CEB-8B9C-DA621AA01514.jpeg

(den tidsenliga, tillhörande hjälmen har jag tyvärr slängd då frigoliten började smula)

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Senast ändrad:

freddag

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
"stil" måste väl handla om att göra något slags intryck på andra människor. dvs, inget plagg och ingen mänska är i sig själv stilig oberoende av andra, egenskapen stil är inte en egenskap hos dig, utan en egenskap hos andras tankar om dig.

för mig framstår det som att du inte vill vara stilig i andra cyklisters ögon, eftersom andra cyklister tycker att lycra är stiligt pga funktionaliteten. det är bekvämt, snabbt och hållbart. istället verkar du vilja vara stilig i ickecyklisters ögon, folk som inte har en aning om vad som är praktiskt på cykel. folk som inte förstår hur viktig aerodynamiken är även för trivseln under vardagscyklingen i 15 km/h och som aldrig cyklat hål vid sittbenen på sina dyra ullångkalsonger på två dagar.

det framstår istället som att du vill vara stilig i ögonen på cykelhatarna. de där äckliga gubbarna som skrockar om medelålders män i lycra. det låter lite som att du inte vill förknippas med oss andra cyklister. du är inte en tönt i lycra. du är inte sån.

men om du vill vara stilig på riktigt för att göra ett imposant intryck på andra och klättra i de sociala hierarkierna, så tror jag det är långsiktigt smartare att försöka "ta tillbaka" lycran. ta på dig den och liksom äg den. fly inte räddhågset din identitet och försök inte leta efter plagg som inte sticker i ögonen på folk. då blir du osynlig, blott en ickecyklist, identitetslös. stiligast är alltid den med självförtroende som självsäkert står upp för den hen är.

SIE

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
"stil" måste väl handla om att göra något slags intryck på andra människor. dvs, inget plagg och ingen mänska är i sig själv stilig oberoende av andra, egenskapen stil är inte en egenskap hos dig, utan en egenskap hos andras tankar om dig.

för mig framstår det som att du inte vill vara stilig i andra cyklisters ögon, eftersom andra cyklister tycker att lycra är stiligt pga funktionaliteten. det är bekvämt, snabbt och hållbart. istället verkar du vilja vara stilig i ickecyklisters ögon, folk som inte har en aning om vad som är praktiskt på cykel. folk som inte förstår hur viktig aerodynamiken är även för trivseln under vardagscyklingen i 15 km/h och som aldrig cyklat hål vid sittbenen på sina dyra ullångkalsonger på två dagar.

det framstår istället som att du vill vara stilig i ögonen på cykelhatarna. de där äckliga gubbarna som skrockar om medelålders män i lycra. det låter lite som att du inte vill förknippas med oss andra cyklister. du är inte en tönt i lycra. du är inte sån.

men om du vill vara stilig på riktigt för att göra ett imposant intryck på andra och klättra i de sociala hierarkierna, så tror jag det är långsiktigt smartare att försöka "ta tillbaka" lycran. ta på dig den och liksom äg den. fly inte räddhågset din identitet och försök inte leta efter plagg som inte sticker i ögonen på folk. då blir du osynlig, blott en ickecyklist, identitetslös. stiligast är alltid den med självförtroende som självsäkert står upp för den hen är.
Jag tror bara TS vill hitta en mundering som ligger i linje med hens självbild, som förefaller vara mer nyanserad än ”jag är snabb cyklist”.

freddag

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Jag tror bara TS vill hitta en mundering som ligger i linje med hens självbild, som förefaller vara mer nyanserad än ”jag är snabb cyklist”.
det är lite konstigt att just klädseln får folk att bli rädda för att "tänk om andra tror att jag tror att jag är snabb", men ingen skulle öht tänka den tanken om man har snabba däck. det är helt rimligt, tycker alla, att en vill ha lättrullade däck. men att ha lättrullade kläder, som även i låga farter gör större skillnad än den mellan olika däck, det förorsakar kommentarer, hån, skav mot självbilden etc.

Pfaff

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden

Det där kallar jag en skrapa!
Jag tror världen skulle vara ett bra trevligare ställe om folk fick sköta sig själva inom ramen för att inte göra andra illa.

freddag

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Det där kallar jag en skrapa!
Jag tror världen skulle vara ett bra trevligare ställe om folk fick sköta sig själva inom ramen för att inte göra andra illa.
det är en sak att fråga efter en svart jacka i gabardin och en annan att fråga efter en stilig jacka. den senare frågan kräver analys av vad som skapar stil för att kunna besvaras.

freddag

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Man MÅSTE ju inte ha synpunkter på det om det inte roar.
jag tror på riktigt, utifrån min förståelse av ts önskan om att uppfattas som stilig, att det är en återvändsgränd för ts att försöka att se ocyklig ut, om målet är stil. det blir varken hackat eller malet.

det är standard på det här forumet att inte alltid svara på ts direkta fråga, utan utmana ts lite och ifrågasätta frågans uppkomst. det händer hela tiden i mecktrådarna, och leder ofta rätt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Rapha har.

Finns ju ylle club tröjor också 😀

SmartSelect_20220126-181825_Chrome.jpg

Kristoffer R

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Det är klurigt.

Retro är väl representerat och snyggt enligt mig, men kanske inte det du söker.

”Cykelkläder som inte ser ut som cykelkläder” är en annan poppis genre som dock ofta ser lite menlös ut. Alltid nån snubbe i grått/beige/blått med en fixie i nån urban miljö.

Giro (och andra) släppte lite mer diskreta vanliga cykelkläder för typ fem år sen. Eller tio. Men stiligt är det kanske inte, kanske mer tråkigt. För män innebär det grått, svart och blått.

Kan Pinterest vara en väg framåt? Brukar vara effektivt för att få rätt ”typ” när man söker efter annat, vare sig det är heminredning eller cykelkärror.

Bifogar stilig cyklist.

401873F9-592D-4245-99F5-3BCC0BE70784.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Jag vill cykla stiligt och med det följer en längtan efter kläder som inte är gjorda i lycra och där reflekterande material är helt uteslutet.

Men reflekterande material är säkrare!
Man kan kombinera det med stil. För några år såg jag då och då en herre på cykelbanan som körde på en guldfärgad cykel, i guldfärgade kläder med en gludfärgad hjälm.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer