Dynamo för stigcykling

mtbloaf

Aktiv medlem
Dynamo för stigcykling
Är det någon som kör dynamo för stigcykling?
Då pratar jag inte typ gravel eller stigar där man kan hitta gratis fart, utan de stigarna i Hellas och Nacka (i Stockholm) där även nedförsbackarna går uppför.

Min fråga är i princip "hur långsamt och skakigt kan man köra och fortfarande ha nytta av dynamo"?
Har redan en okej setup med supernova lampor, så någon form av nav/hjul är det enda som behövs.
Vet att det är vanligt på gravel, men där går det ju betydligt fortare överlag.

Dynamo för stigcykling
Jag skulle säga att det inte funkar. Vissa nyare lampor har ett cache batteri som laddas och ger jämnare ljus. Med mitt SON nav och B&M IQX eller Edelux II lampa på väg börjar det flimra i låga farter, typ riktigt brant ramper/klättringar där farten är knappt över gångfart. I 10km/h eller mer funkar det prima.
Utan lampa med cachebatteri kommer det bli mörkt när stigen är som svårast/långsammast, typ stökiga klättringar. Då vill man kunna se bra!

Men låt inte mig hindra dig, testa och återrapportera!

Dynamo för stigcykling
Låter som att det kostar lika mycket eller mer än extra batteriet… och det är bra att ha en extra batteri eller åtminstone 2 lampor totalt. Trust me I know… det blev en lång och jobbig vandring på knappt 500m till det närmata grusvägen en gång ;)

Dynamo för stigcykling
Jag skulle säga att det inte funkar. Vissa nyare lampor har ett cache batteri som laddas och ger jämnare ljus. Med mitt SON nav och B&M IQX eller Edelux II lampa på väg börjar det flimra i låga farter, typ riktigt brant ramper/klättringar där farten är knappt över gångfart. I 10km/h eller mer funkar det prima.
Utan lampa med cachebatteri kommer det bli mörkt när stigen är som svårast/långsammast, typ stökiga klättringar. Då vill man kunna se bra!

Men låt inte mig hindra dig, testa och återrapportera!
Lampan ska ha 5 minuter "parking light" vad nu det är. Antar att den har 5 min buffer där den fortfarande är igång om den inte får ström.

Dynamo för stigcykling
"Most dynamo hubs produce six volts at a typical maximum power of three watts." 3W är väldigt långt under vad man behöver för att lysa upp i skogen.
Har ju tänkt att kombinera med en pannlampa vid riktig körning.
205 lumen ska den ge iaf.

Tillbaka
Topp