Dynamo för stigcykling

mtbloaf

Aktiv medlem
Dynamo för stigcykling
Är det någon som kör dynamo för stigcykling?
Då pratar jag inte typ gravel eller stigar där man kan hitta gratis fart, utan de stigarna i Hellas och Nacka (i Stockholm) där även nedförsbackarna går uppför.

Min fråga är i princip "hur långsamt och skakigt kan man köra och fortfarande ha nytta av dynamo"?
Har redan en okej setup med supernova lampor, så någon form av nav/hjul är det enda som behövs.
Vet att det är vanligt på gravel, men där går det ju betydligt fortare överlag.

Dynamo för stigcykling
Jag skulle säga att det inte funkar. Vissa nyare lampor har ett cache batteri som laddas och ger jämnare ljus. Med mitt SON nav och B&M IQX eller Edelux II lampa på väg börjar det flimra i låga farter, typ riktigt brant ramper/klättringar där farten är knappt över gångfart. I 10km/h eller mer funkar det prima.
Utan lampa med cachebatteri kommer det bli mörkt när stigen är som svårast/långsammast, typ stökiga klättringar. Då vill man kunna se bra!

Men låt inte mig hindra dig, testa och återrapportera!

Dynamo för stigcykling
Låter som att det kostar lika mycket eller mer än extra batteriet… och det är bra att ha en extra batteri eller åtminstone 2 lampor totalt. Trust me I know… det blev en lång och jobbig vandring på knappt 500m till det närmata grusvägen en gång ;)

Dynamo för stigcykling
Jag skulle säga att det inte funkar. Vissa nyare lampor har ett cache batteri som laddas och ger jämnare ljus. Med mitt SON nav och B&M IQX eller Edelux II lampa på väg börjar det flimra i låga farter, typ riktigt brant ramper/klättringar där farten är knappt över gångfart. I 10km/h eller mer funkar det prima.
Utan lampa med cachebatteri kommer det bli mörkt när stigen är som svårast/långsammast, typ stökiga klättringar. Då vill man kunna se bra!

Men låt inte mig hindra dig, testa och återrapportera!
Lampan ska ha 5 minuter "parking light" vad nu det är. Antar att den har 5 min buffer där den fortfarande är igång om den inte får ström.

Dynamo för stigcykling
"Most dynamo hubs produce six volts at a typical maximum power of three watts." 3W är väldigt långt under vad man behöver för att lysa upp i skogen.
Har ju tänkt att kombinera med en pannlampa vid riktig körning.
205 lumen ska den ge iaf.

Dynamo för stigcykling
"Most dynamo hubs produce six volts at a typical maximum power of three watts." 3W är väldigt långt under vad man behöver för att lysa upp i skogen.
Det där stämmer inte vad gäller det elektriska, som jag har skrivit här flera ggr tidigare.
De vanligaste dynamoerna ("3W") är strömgeneratorer på 500mA och det går att få dem att lämna bra mkr mer effekt än 3W
Men inte i hastigheter som gör dem intressanta för MTB-cykling.

Lampan ska ha 5 minuter "parking light" vad nu det är.
Det är "Stand licht", dvs en kondensator som laddas upp efter några min cykling
Antar att den har 5 min buffer där den fortfarande är igång om den inte får ström.
Den lyser svagt under dessa 5min, men såpass mkt att man ser att ställa in den i ett skjul utan ngn belysning i mörker.

Dynamo för stigcykling
Har ju tänkt att kombinera med en pannlampa vid riktig körning.
205 lumen ska den ge iaf.

lampan som sitter på cykeln vid mtb behöver inte ge så starkt belysningsvärde. men bör ge god spridning. det kräver sina lumen, skulle säga 1000 är minimum. tänk dig exempelvis en naken led-lampa för hemmabruk på säg 9 watt, ger kring 900 lumen.

om du inte skall cykla i snigelfart. men då ger ett dynamosystem ännu mindre ljusmängd än 200 lumen. dynamo ger alltså inte tillräcklig kräm för ändamålet, det behövs tre till fem gånger mer..

lampan på hjälmen behöver ge bättre räckvidd men kan vara mer koncentrerad, och om det kniper kan man klara sig med 1000 även där.

men det är roligare med mer...

Dynamo för stigcykling
tänk dig exempelvis en naken led-lampa för hemmabruk på säg 9 watt, ger kring 900 lumen.
Som jag har skrivit tidigare stämmer det inte sedan flera år, åtminstone fyra)
banner-s.jpg

Philips Ultra Efficient i GU10, E14 och E27 har en effektivitiet på 210 lm/W
Nackdelen är att de inte är dimbara

Andra tillverkare har säkert ngt liknande, men de får ngn annan leta reda på.

Dynamo för stigcykling
Som jag har skrivit tidigare stämmer det inte sedan flera år, åtminstone fyra)
banner-s.jpg

Philips Ultra Efficient i GU10, E14 och E27 har en effektivitiet på 210 lm/W
Nackdelen är att de inte är dimbara

Andra tillverkare har säkert ngt liknande, men de får ngn annan leta reda på.
det finns alltid undantag. jag tog bara ett vanligt förekommande exempel. killgissar typ 97 procent av vanliga standard led-lampor i vanliga hem.

liknande procentsiffror lär gälla för dynamosystem. som i praktiken i farter folk förmår framföra, faktiskt inte övergår 3 watt. typiskt 200-300 lumen.

men det är ju bra att det sker utveckling och att vassare produkter kommer ut på marknaden. såvitt man inte pressar för hårt. hittills har hållbarheten blivit lidande vid högre ljusuttag.

Tillbaka
Topp