Vi som cyklar fatbike året om

Jag föll först för hur dom ser ut , jag älskar hur en fatbike ser ut , jag gick från hardtail till fatbike

Trodde aldrig den skulle vara så rolig som den är

Och vill man cykla snabbt så pumpar man bara i mer luft i däcken så rullar den hur lätt somhelst , pumpen är alltid med också

Taggad på det nya styret , det kommer vara pricken över iet tror ja

Inte min grej. Jag vill cykla snabbt. 🥰
Inga problem!

1782133522940.webp

1782133563058.webp

Har alltid varit sugen på fatbike.

Fråga som jag funderat på länge, men knappt vågar fråga: "får" man cykla fatbike i snöskoter-led på vintern?
Är det någon som gör det?

Jag har såklart all respekt för skoteråkarna och förstår att det kan bli riktigt farligt, men jag undrar hur folk gör i allmänhet och vad som är "standard"?

Spenderar vintrarna där det finns massor av leder för snöskoter, de är dessutom perfekta för fatbike på sommaren, med sand som är lite för svårhanterlig med vanliga däck.

Fråga som jag funderat på länge, men knappt vågar fråga: "får" man cykla fatbike i snöskoter-led på vintern?

Jag har såklart all respekt för skoteråkarna och förstår att det kan bli riktigt farligt, men jag undrar hur folk gör i allmänhet och vad som är "standard"?

Spenderar vintrarna där det finns massor av leder för snöskoter, de är dessutom perfekta för fatbike på sommaren, med sand som är lite för svårhanterlig med vanliga däck.
Vet inte om jag cyklat i skoterleder men jag har cyklat i skoterspår och har inte ens funderat på det, perfekt att ta sig ut där man normalt inte cyklar! Ofta är snön så hårt packad att men fatbike blir det knappt spår, utan att ha åkt skoter så tror jag inte man ens märker det. Kommer det en eventuell skoter så hörs de lång väg.

På sommaren kan det ju definitivt inte vara något problem! :)

Jag gör lite nu och då, då det är de enda riktigt brötiga "lederna"

Skulle vilja påstå att man kommer långt med vanligt trafikvett och sen stanna så att skotrarna kan passera.

Cyklar typ 90%skoterled (börjar 50 meter från min gård) vintertid är inga problem 😆

Finns det lösningar med skärmar på en fatbike? Jag funderar på att bygga en fatbike med singlespeed som vintercykel men då vill man ju inte bygga en snövall på ryggen.

Finns det lösningar med skärmar på en fatbike? Jag funderar på att bygga en fatbike med singlespeed som vintercykel men då vill man ju inte bygga en snövall på ryggen.
Classic Cycle i Tyskland säljer hellånga skärmar med stag till fatbike, finns i både blanksvart och mattsvart.

Classic Cycle i Tyskland säljer hellånga skärmar med stag till fatbike, finns i både blanksvart och mattsvart.

Du får ingen snövall på ryggen utan skärm om det inte är slask 😅

Ja har bara en liten mudgurad fram pp
Min

Ja cyklar i alla klimat

Aldrig känns besvär att det blir blött eller lerigt på ryggen

Eftersom man flyger ju inte fram på en fatbike på samma sätt

Men det är vad ja tycker o min erfarenhet 😅

Min

Ja cyklar i alla klimat

Det går att diarré ryggen även med en fatbike...

Bilagor

• IMG_20240529_130722.webp
    IMG_20240529_130722.webp
    354.5 KB · Besök: 35

Min

Ja cyklar i alla klimat

Nej det var inte jag som påstod det heller! 🤪

Men däremot förekommer även regn på vintern, och ska man regelbundet cykla snabbare än typ 15 km/h på regnblöt asfalt så skyddar långa skärmar väldigt bra, annars blir man blöt på ryggen och i fejset helt enkelt. (Jag håller lätt 20-25 km/h som transporthastighet "på platten" på vanliga vägar med min fläskcykel.)

Nej det var inte jag som påstod det heller! 🤪

Men däremot förekommer även regn på vintern, och ska man regelbundet cykla snabbare än typ 15 km/h på regnblöt asfalt så skyddar långa skärmar väldigt bra, annars blir man blöt på ryggen och i fejset helt enkelt. (Jag håller lätt 20-25 km/h som transporthastighet "på platten" på vanliga vägar med min fläskcykel.)
Okej ja men då förstår ja helt 😅👍

Ja de blir väldigt stor skillnad i högre hastighet och på blöt asfalt

Så sant

Du menar att en vanlig mtb under 5000 inte är ett vrak?
Haha, antagligen. Va' f-n. Jag behöver ju bara lite hopsvetsade rör, vevparti och två hjul, typ.
Tittar faktiskt på MTB också men inget är ju helstelt i budgetsegmentet.
Det här händer mig precis hela tiden med allt. Inget är som jag vill ha det.

Haha, antagligen. Va' f-n. Jag behöver ju bara lite hopsvetsade rör, vevparti och två hjul, typ.
MTB är en nisch-sport, oavsett om man är hipster eller inte så kommer det kosta eftersom det är såpass liten marknad. 5000 kommer nog bli svårt att få någonting vettigt och hållbart för.

Om det alltid händer dig kanske du får försöka att justera dina förväntningar, men jag förstår frustrationen.

Man kan hitta OK fatbikes till låga priser. Tex XXLs fatbikes (märket White) brukar finnas begagnade på tex Blocket, Marketplace mm. Ibland tror säljarna att andrahandsvärdet är högre än vad det är, men man kan hitta till bra pris med.

En White fatbike duger bra som start-hoj, men man kanske vill byta däcken om det är några trista sådana. Hittar man en modell som har fälgar som funkar med slanglösa däck så är det ett stort plus med.

Vill bara ha den optimala vintercykeln underhållsfria för korta resor i snö, slask och djävulskap. Singlespeed, odämpat, fult och oattraktivt för parkering vid station och 1-3 km färder. Med en fatbike slipper jag (väl?) byta till odämpad framgaffel, men de är ju i grunden dyrare.

Vill bara ha den optimala vintercykeln underhållsfria för korta resor i snö, slask och djävulskap. Singlespeed, odämpat, fult och oattraktivt för parkering vid station och 1-3 km färder. Med en fatbike slipper jag (väl?) byta till odämpad framgaffel, men de är ju i grunden dyrare.
Svårt att hitta en ful fatbike 😉

Om man bortser från dom billiga temu aktiga märkena o lite andra 😆

Svårt att hitta en ful fatbike 😉

Om man bortser från dom billiga temu aktiga märkena o lite andra 😆
Ja, och fatbiken hos Jula t.ex. 😁
...inte vacker. (men det finns säkert värre)

Jula-hojen ligger ju visserligen under 5000kr som nämndes som budget tidigare, men den har ju växlar, och hur övrig kvalitet och livslängd (tänker mest på hjulen) är sett över tid är ju lite osäkert.

Ja, och fatbiken hos Jula t.ex. 😁
...inte vacker. (men det finns säkert värre)

Jula-hojen ligger ju visserligen under 5000kr som nämndes som budget tidigare, men den har ju växlar, och hur övrig kvalitet och livslängd (tänker mest på hjulen) är sett över tid är ju lite osäkert.

Haha precis , bara dumt att köpa nytt om man inte vill lägga över 15 k ,

Du kan hitta begagnat mellan 5-10 k om du är lite duktig på pruta ,

Som motsvarar en cykel 15-20 k ny i butik

Det jag vill få sagt , köp begagnat och pruta

Många vill bara bli av med sin cykel och få plats ,

Alla förstår inte det underbara med fatbikes

Tillbaka
Topp