Den stora tråden om 32-tummare

De första 29:orna hade svårt att få till geon, långa kedjestag, toe-overlap. Kommer ihåg Niners första försök, de såg helt enkelt inte rätt ut. Det dröjde innan de stora märkena hoppade på tåget. 27,5 var de betydligt snabbare på, tror de själva, och många cyklister (även jag), ännu inte litade på traktorhjulen och ville vara lite mer ”safe”. Och det var ju en felbedömning.

Nu kan man köpa 32” fabriks-Trek redan nästa år? Branschen är sugen på den här förändringen kanske? Inte helt övertygad om att det bara beror på att de upplever att det är en fördel för cyklisterna.

Jag tycker det låter jättespännande och tror att det kommer vara en mer mogen produkt än de tidiga 29:orna. Men jag köpte ju ny 29:a bara förra året, så jag lär avvakta.

Jag är förvånad över hur detta kan röna något som helst intresse. ÄNNU större hjul, really?? Vilket problem är det man försöker lösa?

Min ointresse-meter är maxad.

Den här tråden handlar kanske främst om XC-cykling, men det kanske kan vara intressant att veta att Orbea FMD racings Martin Maes kommer antagligen kommer köra downhill-VM nu på lördag med en 32"/27,5" mullet-setup. Ja, ni läste rätt. Det blir intressant att höra en analys av honom själv efteråt.

Tillbaka
Topp