Den stora tråden om 32-tummare

De första 29:orna hade svårt att få till geon, långa kedjestag, toe-overlap. Kommer ihåg Niners första försök, de såg helt enkelt inte rätt ut. Det dröjde innan de stora märkena hoppade på tåget. 27,5 var de betydligt snabbare på, tror de själva, och många cyklister (även jag), ännu inte litade på traktorhjulen och ville vara lite mer ”safe”. Och det var ju en felbedömning.

Nu kan man köpa 32” fabriks-Trek redan nästa år? Branschen är sugen på den här förändringen kanske? Inte helt övertygad om att det bara beror på att de upplever att det är en fördel för cyklisterna.

Jag tycker det låter jättespännande och tror att det kommer vara en mer mogen produkt än de tidiga 29:orna. Men jag köpte ju ny 29:a bara förra året, så jag lär avvakta.

Jag är förvånad över hur detta kan röna något som helst intresse. ÄNNU större hjul, really?? Vilket problem är det man försöker lösa?

Min ointresse-meter är maxad.

Den här tråden handlar kanske främst om XC-cykling, men det kanske kan vara intressant att veta att Orbea FMD racings Martin Maes kommer antagligen kommer köra downhill-VM nu på lördag med en 32"/27,5" mullet-setup. Ja, ni läste rätt. Det blir intressant att höra en analys av honom själv efteråt.

å ändå skriver du här?
Ja?

Edit: Du kan se det som ett ifrågasättande av den ständiga uppgraderingshysterin så fort nån "nytt" kommer ut på marknaden. Som om det skulle bli roligare/bättre/snabbare/enklare om man bara bytte till det där senaste. Jag tycker att det är märkligt att det finns så många som verkar tro det och hela tiden vilja "uppgradera" till i stort sett ingen nytta utom större hål i plånboken.

Nu ska jag ut och cykla på min MTB helt utan fjädring. Den är nog minst 5 år gammal. Kommer bli skitskoj!

Senast ändrad:
Ja?

Edit: Du kan se det som ett ifrågasättande av den ständiga uppgraderingshysterin så fort nån "nytt" kommer ut på marknaden. Som om det skulle bli roligare/bättre/snabbare/enklare om man bara bytte till det där senaste. Jag tycker att det är märkligt att det finns så många som verkar tro det och hela tiden vilja "uppgradera" till i stort sett ingen nytta utom större hål i plånboken.

Nu ska jag ut och cykla på min MTB helt utan fjädring. Den är nog minst 5 år gammal. Kommer bli skitskoj!
Jag förstår vad du menar. Men samtidigt har ju cyklarna blivit bättre och roligare. Imho.

Förr eller senare når vi säkert peak-bicycle, men att bara anta att vi är där nu blir lite historielöst. Kom ihåg att skivbromsar (på Mtb dårå) ansågs vara en gimmick när de kom (av rätt många). Sen kan det alltid finnas en glädje i äldre cyklar och den cykelupplevelse de ger. Men det är en annan sak.

Jag förstår vad du menar. Men samtidigt har ju cyklarna blivit bättre och roligare. Imho.

Förr eller senare når vi säkert peak-bicycle, men att bara anta att vi är där nu blir lite historielöst. Kom ihåg att skivbromsar (på Mtb dårå) ansågs vara en gimmick när de kom (av rätt många). Sen kan det alltid finnas en glädje i äldre cyklar och den cykelupplevelse de ger. Men det är en annan sak.
Ibland blir de bättre ibland gör det ingen skillnad. Om de blir roligare är en ren smaksak.

Ibland blir de bättre ibland gör det ingen skillnad. Om de blir roligare är en ren smaksak.
Hur menar du? Vad gör ingen skillnad?

Varje ny cykel, eller växelgrupp, är självklart inte ”bättre” än förra årets modell. Men utvecklingen över tid går i den riktningen. Roligare är kanske ett dåligt ordval, kapablare kanske är ett bättre? Vilket gör att många upplever cyklingen roligare.

Vi kan ta antalet växlar visst är det bra så länge de behövs. Men efter 11 adderar det mest extra vikt. Boost vet jag inte om det behövs. Jag tycker att det är ganska bra med skivbromsar, dropper, singelklinga fram och lite flackare vinkel. Men bara för att industrin bestämmer att det ska vara nytt gör det inte bättre.

Men det är viktigaste sak när man inte bryr sig om tider och tävlingar.
Det handlar inte bara om tävlingar. Smaker utvecklas och ändras. Rekommenderar ej att krossa sina fina minnen genom att cykla på en Enduro äldre än 2016ish och en XC hoj äldre än 2020

@Cinder2i40 - allt kul, föredrar 10s 11-42 kassetten för stigcykling i Gbg Men i bergen kör jag 12s 10-50+ och har inget emot 15 delad för det :) MEN, man kan inte riktigt jämföra växlar eller dumma boost med en betydlig ändring i hjulstorleken.

Det handlar inte bara om tävlingar. Smaker utvecklas och ändras. Rekommenderar ej att krossa sina fina minnen genom att cykla på en Enduro äldre än 2016ish och en XC hoj äldre än 2020

Men det säger jag: smak är vad som räknas. Sen är frågan vad ger bättre smak och vad inte. Jag har inte provat 32" så jag kan inte uttala mig om det. 26" -> 29" gav en stor förbättring i trivsel för mig i Stockholmsstök. Åt andra sidan vill jag känna stök (om inte så kör jag lvg), så helstel är roligare för mig en FS. 29" -> 32" ger ännu bättre rollover, men om det blir roligare för mig? Min helstel skulle tar ett 32" framhjul utan problem.

Vi kan ta antalet växlar visst är det bra så länge de behövs. Men efter 11 adderar det mest extra vikt. Boost vet jag inte om det behövs. Jag tycker att det är ganska bra med skivbromsar, dropper, singelklinga fram och lite flackare vinkel. Men bara för att industrin bestämmer att det ska vara nytt gör det inte bättre.
Så nästan alla nymodigheter evil-cycle-corp har lurat på oss sedan 2010 är bra ändå? Men en kugg på kassetten är onödig? :-)

Jag hoppar inte på allt nytt, men orkar inte vara så där gubbgnällig och egocentrisk längre. Utveckling är en bra sak (prisutveckling är det inte).

Hur menar du? Vad gör ingen skillnad?

Varje ny cykel, eller växelgrupp, är självklart inte ”bättre” än förra årets modell. Men utvecklingen över tid går i den riktningen. Roligare är kanske ett dåligt ordval, kapablare kanske är ett bättre? Vilket gör att många upplever cyklingen roligare.
Det kan också bli precis tvärtom, att cykeln är så kapabel att det blir tråkigare. Det är därför jag cyklar helstelt som komplement till FS. Svårare = roligare i just det fallet.

Större hjul har en låååång lista med nackdelar som jag inte riktigt kan se att fördelarna nånsin kan väga upp. Det tror jag också att man kommer inse ganska snart. Redan 29" är ganska bängligt och hindrar exempelvis korta kedjestag (som är roligare trots eller för att det är mindre kapabelt).

Det kan också bli precis tvärtom, att cykeln är så kapabel att det blir tråkigare. Det är därför jag cyklar helstelt som komplement till FS. Svårare = roligare i just det fallet.

Större hjul har en låååång lista med nackdelar som jag inte riktigt kan se att fördelarna nånsin kan väga upp. Det tror jag också att man kommer inse ganska snart. Redan 29" är ganska bängligt och hindrar exempelvis korta kedjestag (som är roligare trots eller för att det är mindre kapabelt).
Jo, du har rätt. Jag skriver ju själv med jämna mellanrum (när folk rekommenderar Occams till cv-motionärer) att less is more, och att jag inte vill ha en kapablare cykel själv när jag byter. För då kommer jag inte ha några utmaningar kvar på hemmastigarna.

Jag håller med om de teoretiska nackdelarna med större hjul, men är inte beredd att döma ut dem på förhand. Kanske kan de praktiska fördelarna väga upp och paketeras så helheten upplevs ”roligare/kapablare/positivare. Jag tänker vänta och se. För det har jag lärt mig under åren av att diskutera och förfasas över nymodigheterna. Slanglöst någon? ”Jag har inte haft en slangpunka på flera år?”

Torra slemhinnor. Kom igen… alltså jag cyklar själv i skogen, känner mig ensam och tänker alldeles för ofta om konsekvenser av var ända handling. Men ingen bryr sig egentligen. F ur feelings, show must go on. Cykling handlar mest om cykling ;)

Tillbaka
Topp