Dagens fulmek-tråden

Evert Larsson

Ny medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag och yngste sonen försökte att få loss en fastkorroderad sadelstolpe idag, förgäves...

Bilderna blev dock fina.

IMG_2221.jpg ht=484

Edit av the_TnT: Rättstavade rubriken innan sammanslagning...

Senast redigerad av en moderator:

Little Stereo

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Tänkte påpeka vad Bruse redan försökt... byt rubrik från "Ful Meck" till "fulmek eller fulmeka" :-/
Annars tycker jag att det var innovativt att varken behöva hammare, spett eller slägga ;-)

Road_Runner

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
:-)
Trodde inte det skulle bli nån biking i dag.
Kommer köra en tur i morgon bitti i stället.
Hur många blev ni ?

Nu har vi en omröstning skall rubriken ändras och skall jag flytta tråden och skall jag inte särkriva mer ??

Jag röstar NEJ på alla punkter.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Det är är min favorit. Tre av fyra :-D

skrivning.JPG ht=387

Det roliga var att tidigare hette avdelningen "klubb diskussioner", men det har dom ändrat på nu. Dock stall tilläggas att det var inte Rickys fel att det blev fel på avdelningsnamnet.

Stalle

42Hz

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Nu har jag ingen bild men jag kan göra ett tappert försök att förklara.

Började med att jag tänkte bygga ihop min Univega stålram lite snabbt med överblivna bitar från diverse uppgraderinag på andra hojjar. Då jag hade ett slitet vevparti över från fullgungaren så beslöt jag mig för att byta ut fyrkantslagret till den utan på liggande som tillhörde FSA-vevarna.

Visade sig att plastdelen som sitter som mothåll på icke vevsidan vägrade lossna och slutade med att den sprack så pass illa att vevlagerverkyget inte längre greppade, någa tänkte att då får jag ta ut vevlagret åt andra hållet, visade sig att även själva lagret satt som s*tan!

Efter en hel del meningslösa försök att få avdragarhylsan att sitta kvar när jag våldade på den fasta nyckeln upptäckte jag att axeln var ihålig! Upptäckte även att en QR med bakaxel fick precis plats och var lagom lång för att skruvas fast och hålla emot hylsan! Nu kunde man fläska på ordenligt med slagen och tillslut lossnade eländet!

Nu var det bara att skruva dit vevlagerkopparna, yeah, right! Fick i lagerskålen på vevarmssidan rätt omgående men sidan där plastdelen hade suttit bara vägrade att gänga på utan att dra snett, mer våld, vägrade, satte dit ett skruvstycke drog åt så hade lite mer moment och grepp, fick den att gänga i en bit men sedan pajjade gängen på lagerskålen (alu)! Nu dj*vlar!

La ramen på golvet, drog fast lagerkoppen rejält i skruvstycket, la hela paketet mot vevlagerröret som den skulle sitta, ställde mig på skruvstycket med ena foten medans jag med andra foten sparkade på skruvstyckshandtaget så att hela ekipaget med mig som tyngd snurrade sakta ner i vevlagerröret, ramen låg still på golvet. Efter att ha 'sparkat' mig runt några varv satt den på plats!! Tror den får sitta där i överskådligt framtid! =)

42Hz

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Äh, såg länken till denna tråd försent!

Nu har jag ingen bild men jag kan göra ett tappert försök att förklara.

Började med att jag tänkte bygga ihop min Univega stålram lite snabbt med överblivna bitar från diverse uppgraderinag på andra hojjar. Då jag hade ett slitet vevparti över från fullgungaren så beslöt jag mig för att byta ut fyrkantslagret till den utan på liggande som tillhörde FSA-vevarna.

Visade sig att plastdelen som sitter som mothåll på icke vevsidan vägrade lossna och slutade med att den sprack så pass illa att vevlagerverkyget inte längre greppade, någa tänkte att då får jag ta ut vevlagret åt andra hållet, visade sig att även själva lagret satt som s*tan!

Efter en hel del meningslösa försök att få avdragarhylsan att sitta kvar när jag våldade på den fasta nyckeln upptäckte jag att axeln var ihålig! Upptäckte även att en QR med bakaxel fick precis plats och var lagom lång för att skruvas fast och hålla emot hylsan! Nu kunde man fläska på ordenligt med slagen och tillslut lossnade eländet!

Nu var det bara att skruva dit vevlagerkopparna, yeah, right! Fick i lagerskålen på vevarmssidan rätt omgående men sidan där plastdelen hade suttit bara vägrade att gänga på utan att dra snett, mer våld, vägrade, satte dit ett skruvstycke drog åt så hade lite mer moment och grepp, fick den att gänga i en bit men sedan pajjade gängen på lagerskålen (alu)! Nu dj*vlar!

La ramen på golvet, drog fast lagerkoppen rejält i skruvstycket, la hela paketet mot vevlagerröret som den skulle sitta, ställde mig på skruvstycket med ena foten medans jag med andra foten sparkade på skruvstyckshandtaget så att hela ekipaget med mig som tyngd snurrade sakta ner i vevlagerröret, ramen låg still på golvet. Efter att ha 'sparkat' mig runt några varv satt den på plats!! Tror den får sitta där i överskådligt framtid! =)
549

42Hz

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
5b3
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har jag ingen bild
>
> Men... Men... Men...
>
> *svimmar av stolen*

Äh, det går ju alltid att rekonstruera! ;)

*micke*

Ny medlem
Dagens fulmek-tråden
42Hz skrev:
> Nu har jag ingen bild men

Vem är du som fått tag på Harris lösenord?!?

> La ramen på golvet, drog fast lagerkoppen rejält
> i skruvstycket, la hela paketet mot vevlagerröret
> som den skulle sitta, ställde mig på
> skruvstycket med ena foten medans jag med andra
> foten sparkade på skruvstyckshandtaget så att
> hela ekipaget med mig som tyngd snurrade sakta ner
> i vevlagerröret, ramen låg still på golvet.
> Efter att ha 'sparkat' mig runt några varv satt
> den på plats!! Tror den får sitta där i
> överskådligt framtid! =)

Detta hade jag vela se :-)

Brakastruten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Funderade på en övre kedjestyrare tiLL LekcykeLn (skumt feL på LiLLa L!). BLev snåL och gängade in en M5a isoLerad med en trave brickor och spoLarsLang istäLLet:
Juli003.jpg ht=480

-Fanns inte så mycket utrymme att montera "ruLLen" på, men jag märker väL ifaLL den hjäLper! FramväxeLn är wireLös och steLpLacerad.

Jilster

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Var det Fredrik Larssons fulmeck som ledde till att hans ti ramme gick sönder? Du utlovade ju en rapport Fredrik!!! Har fortf inte fått klarhet i det......eller va det en Turner?

Duckar och springer ;-)

Dagens fulmek-tråden
förbannade fyrkantsvevlager som kräver mobilisering av halva verktygslådans verktyg för att man ska kunna dra loss det utan att hylsan halkar ur:D

vevlagret är 5 år gammalt, av okänt fabrikat,och har aldrig rengjorts eller på annat vis underhållits, men ändå var det rätt fräscht, men säg mig, vem fan vill egentligen ha tourney vevparti på sin kära vinterhoj?

EDIT:gynnade således LBS:en och köpte ett nytt deore vevparti inkl XT-lager för 900.- visst, poisonbikes hade nog gjort det billigare, dock har dom inte XT-lager på sidan, och det hade blivit lång väntan, så jag unnade mig lyxen att få prylarna med mig på stört-. Nu är jag klar med mitt första nånsin vevlagerbyte, och kan cykla samma dag som jag fläskat i grejerna.
Bild273.jpg ht=725

Serenyeti

Ny medlem
Dagens fulmek-tråden
Nödlagning av headsetet. Fjädermuttern har glidit ner för långt i mitt styrrör så skruven tog inte. Det gjorde att styrlagret höll på falla isär. Allt skruven hade dragit i hittils var övre tätningen med en tunn o-ring.

Nu letade jag lite hemma efter nån lång skruv med samma gänga (M6) och hittade de gamla skruvarna från Ikea sängen jag slängde för ett tag sen. De är gjorda för att dra ihop sängramen med. (Jag tog självklart väck "vinkelmuttern" i botten på skruven. Ville bara visa den för att ni ska känna igen skruvtypen)

Funkade fint och enligt min lokale LBS så bör det hålla lika bra som originalet :)

Originalskruven, verkar vara aluminium.
P1000156.JPG ht=544

Nöd skruven:
P1000154.jpg ht=544

Resultat:
P1000155.JPG ht=544

Serenyeti

Ny medlem
Dagens fulmek-tråden
Japp, det verkar som om fjädermuttern föll ner då när jag fipplade med lagret. Tur att det höll ihop under senaste Sloppyriden :)

Edit: Det var helt mitt fel som pressade ner tätningsmuttern för långt.

sdx

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
gängstång några muttrar med nyloclåsninig allt för att hålla styrlagret på plats
funkar utmärkt

Bilagor

• PICT0012.JPG
    PICT0012.JPG
    131.9 KB · Besök: 153

Mårten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Vad göra när den apdyra Rohloff-spännaren inte passar på cykeln? Jo, ghettomeka ihop en egen spännare av en eker, ett par gummisnoddar och lite silvertejp:

normal_sp%C3%A4nnare.jpg

OskarH

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Mårten skrev:
> Vad göra när den apdyra Rohloff-spännaren inte
> passar på cykeln? Jo, ghettomeka ihop en egen
> spännare av en eker, ett par gummisnoddar och
> lite silvertejp:

Mårten.... Va i helvete! Kommer det att fungera?

Vi hade ju en lösning på rohloffen ju, eller sket det sig också?

Mårten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Allting sket sig med Rohloffen. Med rak kedjelinje sitter rohloffen delvis inne bland ekrarna. Känns inte helt optimalt.

Min lösning funkar i mekstället. Inte världens bästa kedjespänning men det verkar funka. Ska prova den imorgon. Ska antagligen köpa en 74 Kingz-spännare istället, lite beslutsångest. Vill inte köpa fler delar som inte passar.

OskarH

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Mårten skrev:
> Vill inte köpa fler delar som inte passar.

Du vet att du vill byta färg på ramen... :D

Topp