Äh, såg länken till denna tråd försent!
Nu har jag ingen bild men jag kan göra ett tappert försök att förklara.
Började med att jag tänkte bygga ihop min Univega stålram lite snabbt med överblivna bitar från diverse uppgraderinag på andra hojjar. Då jag hade ett slitet vevparti över från fullgungaren så beslöt jag mig för att byta ut fyrkantslagret till den utan på liggande som tillhörde FSA-vevarna.
Visade sig att plastdelen som sitter som mothåll på icke vevsidan vägrade lossna och slutade med att den sprack så pass illa att vevlagerverkyget inte längre greppade, någa tänkte att då får jag ta ut vevlagret åt andra hållet, visade sig att även själva lagret satt som s*tan!
Efter en hel del meningslösa försök att få avdragarhylsan att sitta kvar när jag våldade på den fasta nyckeln upptäckte jag att axeln var ihålig! Upptäckte även att en QR med bakaxel fick precis plats och var lagom lång för att skruvas fast och hålla emot hylsan! Nu kunde man fläska på ordenligt med slagen och tillslut lossnade eländet!
Nu var det bara att skruva dit vevlagerkopparna, yeah, right! Fick i lagerskålen på vevarmssidan rätt omgående men sidan där plastdelen hade suttit bara vägrade att gänga på utan att dra snett, mer våld, vägrade, satte dit ett skruvstycke drog åt så hade lite mer moment och grepp, fick den att gänga i en bit men sedan pajjade gängen på lagerskålen (alu)! Nu dj*vlar!
La ramen på golvet, drog fast lagerkoppen rejält i skruvstycket, la hela paketet mot vevlagerröret som den skulle sitta, ställde mig på skruvstycket med ena foten medans jag med andra foten sparkade på skruvstyckshandtaget så att hela ekipaget med mig som tyngd snurrade sakta ner i vevlagerröret, ramen låg still på golvet. Efter att ha 'sparkat' mig runt några varv satt den på plats!! Tror den får sitta där i överskådligt framtid! =)
549