Med sina 110 mm placerar sig Nerve AL 29 i gränslandet mellan race och rekreation. Har Canyon skapat en kompromiss som inte är bra på något eller har de fått fram en väl fungerande cykel som passar till allt? HappyMTB har svaret.
Text och foto: Anders Jansson (aj@happymtb.org)
Canyon kom relativt sent in i 29-cirkusen. Först 2012 presenterades märkets första 29-modell, en hardtail i aluminium. Därefter följde en hardtail i kolfiber som snabbt började placera sig väl i proffscirkusen och tog senast för två veckor sedan hem EM-titeln i Marathon (långlopp) med Alban Lakata i sadeln.
Till i år så har Canyon släppt sin första heldämpade 29. Modellen vänder sig till en bred målgrupp med allt från XC och långlopp till vanlig rekreationscykling, där en tur över alperna kanske står på programmet.
Designfilosofi Nerve AL 29
Nerve AL 29 är byggd kring en heldämpad ram i aluminium med 110 mm slaglängd fram och bak. Bakdämparkonstruktionen är av FSR/4-bar-typ med stående dämpare. Ramrören har genomgått en ordentlig hydroformning i 14 steg för att få fram de svängda formerna på diagonal- och ovanrör. På ovansidan av ovanröret går ett förstärkningsstag upp mot sadelröret.
Ramen har samtliga de funktioner som vi börjar vänja oss vid att moderna 29-ramar har idag med styrrör för konisk gaffel och bakaxel av genomgående typ (X12). Även gafflarna på Nerve AL 29 har genomgående 15 mm-axel.
Ramen har intern dragning av växelvajrarna medan bakbromsledningen går på utsidan. Ramen är förberedd för höj/sänkbar-sadelstolpe av så kallad Stealth-typ där remote-kabeln dras dold i sadelröret. Ingången i ramen för kabeln är belägen strax ovanför vevpartiet. På sin väg dit får kabeln gå på utsidan längs diagonalröret. För den som har en ”normal” höj/sänkbar-sadelstolpe finns det gängade fästhål på undersidan av ovanröret att fästa kabeln i. Ramen har plats för ett flaskställ.
Geometrin med 70 graders styrvinkel och 74 graders sadelsrörsvinkel är lika som hos märkets hardtails. Sittställningen är dock något kompaktare och har några millimeter kortare reach och lägre stack än hardtail i motsvarande storlek. Kedjestagen är 450 mm långa och vevlagret placerat på 333 mm.
Ramen uppges enligt Canyon väga 2650 gram vilket sägs vara lika mycket som Nerve i 26-tumsversion.
Storlek och geometri
Ramen finns i fyra olika storlekar; Small (16”), Medium (17,5″), Large (19″) och X-Large (21,5″). Den testade modellen var i storlek Large.
Alla mått i millimeter, vinklar i grader. Storlek Large (19”) Styrvinkel 70 Sadelrörsvinkel 74 Sadelrörslängd 485 Effektiv överrörslängd 617 Styrrör 120 Reach 430 Stack 617 Standover 820 Vevlagerhöjd 333 Hjulbas 1137 Kedjestagslängd 450 Vevarmslängd 175 Styrstamslängd 90 Maximal sadelhöjd* 837 Däckutrymme bak ca 73 * Mätt längs med sadelröret från centrum av vevlagret till sadelns ovansida med sadelstolpen på max angivet utstick.
Utrustning
Nerve AL 29 finns i fyra olika modeller med pris från 17 149 till 27 079 kronor. Den testade 9.9 SL är toppmodellen i serien.
Gaffeln och dämparen från Fox är i deras Factory-serie med Kashima-behandling. Gaffel och dämpare har Fox nya CTD-system vilket innebär att användaren har tre olika lägen att välja mellan för cykling på olika underlag. C (Climb) ska användas i klättringar, T (Trail) ska användas på platten och D (Descend) ska användas när det går utför. Ett kombinerat styrmonterat remote-reglage sköter manövreringen av CTD-funktionen.
Drivlina, växlar och bromsar kommer från Sram. Nivån är X9 på växelreglage medan fram- och bakväxeln trimmats en nivå till X0. Bakväxeln är av Type2-teknik och innehåller en clutch-mekanism som håller bättre koll på kedjan. Vevpartiet med vevarmar i kolfiber är tvådelat med 38/24T-klingor. Bak sitter en 11-36T-kassett.
Det 720 mm breda styret kommer från Ritchey liksom styrstammen och sadelstolpen. Klämman till stolpen är av snabb-typ.
Hjulen är Mavics lätta Crossmax SLR som klätts med snabbt Schwalbe-gummi i 2,25”-bredd. Både hjul och däck är tubless-ready och kan användas slanglöst tillsammans med tätvätska. Hjulen monteras med genomgående axlar med snabbkoppling.
Färgen på testcykeln kallas Acid Storm och är i grunden en matt grå färg med detaljer i svart och lysande grönt.
Ramen har utrustats med gott om skyddsåtgärder mot yttre påverkan. På undersida av diagonalröret sitter en tjockare gummiduk från styrröret halvvägs ner mot vevpartiet. Runt styrhuvudet sitter skyddsplast monterat och vajrarna har gummiskydd för att förhindra vajerskav. På kedjestaget sitter ett kedjestagsskydd monterat.
Ram Canyon Nerve AL 29 Ramstorlekar S (16”), M (17,5”), L (19”) och XL (21,5”) Fjädringsväg 110 mm fram och bak Gaffel Fox 32 Float CTD FIT Factory Kashima Remote Dämpare Fox Float CTD Factory Kashima Remote Styrlager Cane Creek Serie 40 Vevparti SRAM S2210 Carbon 38/24T Vevlager SRAM S2210 Framväxel SRAM X0 direct mount Bakväxel SRAM X.0 Type 2 Växelreglage SRAM X.9 Trigger Kassett Shimano XT 11-36T Kedja KMC, kedjelås Bromsar Avid Elixir 7, PM-mount, 180/180mm-skiva 6-bult Nav Mavic Crossmax SLR Fälgar Mavic Crossmax SLR Däck Fram Schwalbe Rocket Ron 29x2.25 Evolution Däck Bak Schwalbe Racing Ralph 29x2.25 Evolution Slang Schwalbe no19A Sadelstolpe Ritchey WCS, Ø30,9x400 mm Sadel Selle Italia Race SE Styre Ritchey WCS Flatbar 720 mm, Ø31,8 mm Styrstam Ritchey WCS 4-Axis, 84/6-grader Handtag Canyon Bracelets Skydd Kedjestagskydd i neopren, skyddsplast på ramen, gummiskydd på vajerhöljen Färg Acid Storm Pris* 27 079 kronor exkl frakt *Pris per den 28 maj 2013
Vikter
Canyon anger vikten på Nerve AL 29 9.9 SL till 11,6 kg. Den testade cykeln vägde 12,1 kg.
Vikt komplett 12,1 kg (utan pedaler) Vikt framhjul* 1636 gram Vikt bakhjul** 2132 gram Vikt hjul totalt 3768 gram * framhjulsvikt innefattar hjul, däck, slang, bromsskiva, hjulaxel ** bakhjulsvikt innefattar hjul, däck, slang, kassett, bromsskiva, hjulaxel
Försäljningsmetod
Canyon säljer sina cyklar genom postorder. Beställning görs via svenska hemsidan och sedan levereras cykeln hem till köparen i en kartong. Kostnad för emballage och frakt tillkommer med cirka 500 kronor på priset. Viss leveranstid kan förekomma beroende på modell och efterfrågan. Den testade modellen Nerve AL 9,9 SL är dock slutsåld för säsongen.
Cykeln är justerad och klar när den anländer. Köparen får packa upp den ur kartongen och montera framhjul och styre.
Intryck
De första intrycken av Nerve AL 29 påminner väldigt mycket om märkets 29-hardtail som vi tidigare testat. Båda modellerna har inget utpräglat bestämt användningsområde utan vänder sig till en bred målgrupp med allt från XC i tävlingstempo till lugnare heldagsturer i skogen. Skillnaden mellan dem är att bakfjädringen hos Nerve AL 29 gör framfarten bekvämare och med mer kontroll.
Sittställningen är inte extrem åt något håll utan känns neutralt balanserad mellan upprätt och framåtlutad. Det finns inget annat än den egna kroppens lungor och ben som hindrar ett högt tempo. Med cykeln i storlek Large och 186 cm kropp är droppet mellan styre i originalhöjd och sadeln cirka fem centimeter. För den som vill ha mer aggressiv sittställning finns 20 mm spacers och vändbar styrstam att laborera med.
Chassiet med sina 110 mm känns betydligt spänstigare än hos de 120/130 mm 29er jag kört tidigare och den upplevs inte speciellt stor eller hög i fronten. Samtidigt så finns det lite mer reserver än hos en ren 100 mm racehoj och allra bäst trivs den i högt tempo i stökig platt terräng som bitvis kryddats med mängder av rötter och stenrösen. I normalfallet känns Nerve AL 29 även hyfsat smidig men den som söker en cykel för att attackera tighta switchbacks dagarna i ända kan hitta bättre alternativ.
Uppför klättrar Nerve AL 29 riktigt bra. Bidragande orsaker är sadelrörsvinkeln, den förhållandevis låga fronten och 450 mm kedjestag. Att komma fel in till en brant backe gör inte så mycket då det oftast går att rädda upp situationen med ren råstyrka. Det går att trycka på ordentligt innan framhjulet vill lätta från marken.
Utför känns cykeln förtroendeingivande i de allra flesta normala situationer. En höj/sänkbar-sadelstolpe känns inte som det första som behöver införskaffas. Det är bara vid extrema branter som nyttan av en sänkstolpes extra reserver kan behövas.
Det som håller igen cykeln något är Fox CTD-funktion. Tanken med förenklad inställning och användande är god men ger i sin nuvarande form mindre bra gaffel- och dämparprestanda. Trots gaffelns tre lägen är det inget av dem som fungerar helt perfekt i sitt tänkta användningsområde. Climb-lägets plattformsdämpning är för svag och kan inte hålla mot vid stående cykling. Vid liten kraft på styret känns gaffeln i det närmaste låst men så fort belastningen ökar, som vid stående cykling, klarar plattformen inte av att hålla uppe gaffeln och det börjar gunga några centimeter. I Trail-läget är plattformen ännu svagare vilket innebär att stående fartökningar på stigarna resulterar i ett gaffelgung uppåt halva slaglängden.
I Descend-läget upplevs gaffeln mjuk i sitt mellersta område och rusar snabbt igenom slaglängden även vid mindre belastning. Det gör också att gaffeln dyker kraftigt under inbromsning.
Initialt behöver gaffeln en viss tids inkörning för att vakna till liv och bli känslig för små rörelser. För trots sin superhala Kashima-beläggning på gaffelbenen hade gaffeln ett visst motstånd (stiction) i början.
Bakdelen på Nerve AL 29 är beroende av plattform för att inte gunga under trampning. Vid sittande cykling fungerar CTD-plattformen bra och gör framfarten i det närmaste gungfri. Men precis som hos gaffeln klarar dämparen inte av att hålla mot vid stående cykling, inte ens i hårdaste Climb-läget, vilket gör att det gungar en del.
Klätteregenskaperna i stökig terräng är mycket beroende av bakdämparens CTD-läge. Trail-läget är bäst att klättra stök med då bakdelen hålls uppe samtidigt som däcket ges bra möjlighet att följa marken. Det hårdare Climb-läget kan lätt bli stötigt vilket gör att däcket tappar grepp. I det mjuka Descend-läget sjunker bakdelen igenom för mycket och cykeln känns baktung och obalanserad.
Den App som Fox tagit fram för att ytterligare förenkla inställningen fungerar på gaffeln men inte på bakdämparen. Den tryckta ID-koden accepteras inte av Appen och någon inställningshjälp går således inte att få. En bra grund är dock att börja med runt 20 % SAG och sedan justera beroende på preferenser och åkstil.
Gaffel och dämpare har ett kombinerat styrmonterat remotereglage för CTD-funktionen. Reglaget är enkelt att använda och är nästan en förutsättning för att kunna använda CTD fullt ut. Men jag hade gärna sett två individuella spakar för gaffel respektive dämpare. De tre olika lägena matchar inte riktigt varandra helt på gaffel och dämpare och i vissa situationer kan det vara önskvärt att använda olika läge fram och bak.
Cockpiten med det 720 mm breda styret fungerar bra i högt tempo samtidigt som det ger bra kontroll vid långsamt trixande i skogen. Det som stör lite är den enorma mängd vajrar och ledningar som finns framför styret. De är i grunden sex stycken och med remoteledning till höj/sänkstolpe blir det ytterligare en till att åka och titta på.
Växlarna fungerar bra förutom den enormt dåliga känslan i X9-reglagen. Växling till större drev bak påminner om att trycka in tummen i en bit modellera och det är inte förrän det går lättare att trampa det märks att växlingen genomförts. Vid växling till mindre drev bak ger dock X9 bra klick-feedback i reglaget. Type 2-växelns clutch-mekanism håller bra koll på kedjan och det är hyfsat tyst från kedjeskrammel i stöket. Bakväxelns låsfunktion är riktigt smidig att använda då bakhjulet behöver plockas av.
Utväxlingen med 38T på stora klingan är inriktad mot ett högre tempo och passar den som tänk använda cykeln till långlopp och grusvägsrace. För mer skogsbruk och lugnare stigcykling är 38T något för mycket för mina vintersvaga ben och det blir ett frekvent växlande mellan stora och lilla klingan i kuperad terräng. Med ett par tänder mindre skulle kedjan i huvudsak kunna ligga konstant på stora klingan och den lilla får då bara tjänstgöra i extrema uppförsbackar.
Bromsarnas prestanda är fullt tillräcklig i mindre kuperad terräng. Det som stör, och det ordentligt, är att bromsarna gnisslar konstant vid användning. Även efter lång tids inkörning.
Mavic-hjulen tillhör kategorin lätta 29-hjul vilket understryks genom sin rekommenderade max användarvikt på 85 kg. Med en uppmätt styvhet på 37 N/mm fram och 35 N/mm bak placerar sig hjulen i mellansegmentet för 29-hjul. Tillsammans med genomgående axlar fram och bak är känslan av styvhet fullgod.
Schwalbe-däcken är riktigt allround och fungerar bra till det mesta. Lågt rullmotstånd gör att de passar direkt till XC/långlopp samtidigt som greppet är helt ok för heldagscykling i skogen. För den som önskar grövre gummi så sväljer ramen Schwalbes 2,35″-däck.
Effekter av långtest
Växlarna var väl justerade vid leverans. Efter en tids användning krävde både fram- och bakväxel en lite vridning på justervreden för att åter fungera utan rassel.
Mavic-hjulens formriktighet mättes upp vid leverans. Både fram- och bakhjul var välbyggda och hade jämn ekerspänning. Skevheten och rundheten var med 0,2-0,3 mm helt acceptabel. Hjulen höll formen genom hela testperioden.
Ramskydd, vajerskydd och kedjestagsskydd har hållit ramen fräsch från onödiga märken och repor.
För och emot
+ Mångsidig geometri med brett användningsområde
+ Genomtänkt utrustning och komponenter
+ Omsorg om detaljer
– Fox CTD
– Den testade modellen 9.9 SL är slutsåld för i år
Sammanfattning
Canyons första försök med en heldämpad 29er har resulterat i en mångsidig maskin som passar det mesta; heldagsturer i hemmaskogarna, långlopp i tävlingstempo, mysig stigcykling i Skottland eller krävande bergsetapper i en Transalp. Den är inte bäst på allt men bra på väldigt mycket. Samtidigt som den känns busig och lekfull i skogen skärper den till sig på allvar när tempot ökar och svettot kryper fram. Dras paralleller till bilvärlden motsvarar Nerve AL 29 en Gran Turismo som är gjord för långa bekväma turer i högt tempo.
Det finns så klart cyklar som är lättare för mer race eller bastantare för mer aggressiv cykling men Nerve AL 29 plockar poäng från båda lägren. Den gör det så bra att bortsett från några små detaljer så börjar en 110 mm 29er i min värld att närma sig bilden av den perfekta allt i allo cykeln. Vore jag strandsatt på en öde ö där terrängen bestod av stökiga stigar, bergiga alper (?) och snabba XC-slingor, och där Nerve AL 29 var mitt enda sällskap, skulle jag vänta länge med att söka räddning.