Den självladdande elcykeln

Datum:
27 september 2016 11:09

Elcyklar blir allt populärare och med de nya cyklarna kommer även nya rutiner såsom att se till att batteriet alltid är laddat. Med Vello B+ kan cyklisten hoppa över detta moment eftersom cykeln laddar sig själv.

Vello B+ är försedd med motor på 250 W som sitter i baknavet och laddar det inbyggda batteriet på 160 Wh genom en generator. Cykeln är även vikbar och fälls ihop med en helt ny teknik som innebär att cyklisten inte behöver böja sig det minsta. En magnetisk vikmekanism gör att cykeln fälls ihop både snabbt och enkelt.

Enligt Vello är B+ marknadens lättaste elcykel med sina 10,9 kg, tack vare ramen i titan. En version med stålram med vikt på 12 kg kommer även att presenteras. B+ sägs även vara den mest kompakta elcykeln med måtten 53 x 72 x 23 cm, hopvikt. Cykeln är även försedd med fjädring baktill för att göra cykling på ojämna ytor mindre påfrestande för cyklisten.

Ljus fram Vello BikeLjus fram
Ljus bak Vello BikeLjus bak

Cykeln levereras med belysning integrerad i bland annat sadelstolpen. Som en extra finess kommer cyklisten att via en gratis app, kunna ställa in nivån på pedalassistansen, spåra sin rutt och även låsa cykeln.

Vello har sedan tidigare tre olika vikbara modeller i sitt sortiment: Urbano (med extra lastmöjligheter), Rocky (avskalad citybike) och Speedster (gjord för högre hastigheter).

Speedster Vello BikeSpeedster

Bakom företaget finns produktdesignern Valentin Vodev vars kall i livet är att utveckla högpresterande urbana vikcyklar som ska underlätta för pendling. Första prototypen av Vello bike gjordes inför en resa till Cuba 2009 och sedan dess har Vodev arbetat vidare med att utveckla sina vikbara cyklar. Näst på tur är alltså den självladdande elcykeln B+ som är tänkt att lanseras under våren 2017. Att marknaden välkomnar B+ syns inte minst genom Kickstarterkampanjen som med 41 dagar kvar redan fått in en bra bit över den önskade summan.

Pris för Vello B+: från 16.000 SEK

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

anders_ 2016-10-16

Vem vill stanna, gräva fram telefonen ur fickan, slå in koden, leta upp appen och klicka runt bara för att ställa in el-assistansnivån? Hade det inte varit enklare med ett litet vred på styret? Fast det är klart. Appen var ju gratis. Jag köper en c...

Gurra 2016-09-29

Det är fan inte mycket man bromsar på väg till jobbet. Lastcykel + tung last + väldigt brant terräng så man måste bromsa mycket = kanske värt med regenerativ bromsning (motor blir generator) För vanlig vikcykel, knappast värt. Det här är vad som...

Atlas 2016-09-29

Det behövs iofs ett alternativ till Brompton så jobba på bara. Men om det samtidigt skall vara en evighetsmaskin och inte bara en vikcykel med förnämlig geometri lär det ta tid...

åberg 2016-09-28

Ser inget fel i att spara en del av den energi man annars bromsar bort men det måste väl gå att ladda den från vägguttaget också? Annars är det helt snett.

fhloston 2016-09-28

Jag skissar på ett revolutionerande cykelhjul. Man behöver inte trampa, ladda eller något. Har man ett sånt här både bak och fram, går det dubbelt så fort.

Supertramp 2016-09-28

Men vad är detta? Har Happy sjunkigt så lågt att man säljer in sån här skit?

bompet 2016-09-28

Dc-m9dumEaw

fhloston 2016-09-28

Lysande!

Kung Stalle 2016-09-28

Happys sämsta artikel genom tiderna? "tack vare att den är gjord i titan" Men va fan... suck... Stalle

ForesterGuy 2016-09-27

Det är stavfel. Då bromsen lätt låser sej så är cykeln självsladdande.