[OT Bilkörning) Hur man blinkar i rondell

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
På förekommen anledning: En cirkulationsplats är ett specialfall av en korsning. I en korsning blinkar man vänster när man ska åt vänster, höger när man ska åt höger och när man ska rakt fram ger man fan i att blinka. Man blinkar innan och när man svänger. När man svängt färdigt slutar man att blinka. Man blinkar inte först vänster och sedan höger nånstans när det passar, eller, som man ser ibland, höger in i rondellen, vänster mitt i och sedan höger när man kör ut ur den, fastän man bara passerat rakt fram. Andra dumma varianter förekommer också. Idioti.

En rondell är ingen korsning utan en oändlig enkelriktad väg där man har väjningsplikt mot den som kör på vägen. Man blinkar när man ska svänga ut från vägen från någon av dess avfarter.

(Jag tror att det är så som Tbone förklarat det tidigare, och han har alltid rätt.)

Det är inte få gånger jag varit nära att krocka med idioter som blinkar höger på väg in i rondellen trots att de ska svänga vänster. Föredrar då hellre folk som inte blinkar alls.

Egentligen behöver man väl bara blinka när man ska köra ut (då blinkar man höger) eftersom rondellen är enkelriktad. Dock underlättar det väldigt mycket för andra som står och väntar på att få åka in i rondellen om man visar om man tänkt fortsätta svänga i rondellen genom att blinka vänster.

Jag brukar på väg in i rondellen blinka höger om jag ska ut direkt, inte alls om jag ska rakt fram och vänster om jag ska vänster i rondellen.

I rondellen blinkar jag höger när jag passerat avfarten innan den jag ska ut på.

Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Man blinkar inte
> först vänster och sedan höger nånstans när
> det passar

Jodå.

H. skrev:
----klipp---
>
> Jag brukar på väg in i rondellen blinka höger
> om jag ska ut direkt, inte alls om jag ska rakt
> fram och vänster om jag ska vänster i rondellen.
>
---klipp---

+1

Ur Sydsvenskan:

”I en cirkulationsplats skall ett fordon föras motsols i cirkulationen runt rondellen...”(TF §13)

Cirkulationsplatsen är alltså en enkelriktad väg runt en rondell – och därmed kunde man också definiera hur man ska köra i den. Man behöver inte blinka när man kör in i den,utan bara när man ska köra ur den.

– Men man bör göra det för att visa andra trafikanter sina avsikter, säger Åke Svedberg, Vägverkets pensionerade regelguru.

Man får använda båda körfälten, om cirkulationsplatsen innehåller fler än ett, hela vägen tills man kör ur den.
----------------------

Det lustigaste tycker jag egentligen är det sistnämnda, att man får ligga i högerfilen i en dubbelfilig rondell och ligga kvar där hela varvet runt även om man ska ut i "väster" så att säga...

Anders H, läs på vad en rondell respektive cirkulationsplats är innan du undervisar. Tack.

bjolund skrev:

> Det lustigaste tycker jag egentligen är det
> sistnämnda, att man får ligga i högerfilen i en
> dubbelfilig rondell och ligga kvar där hela
> varvet runt även om man ska ut i "väster" så
> att säga...

Det gäller endast om det saknas skyltning för vilket körfält som går vart, är det skyltat att yttre (höger) körfält endast är höger och rakt fram så är det så. Saknas däremot skyltning får man köra i båda körfält oavsett vart man ska. Dvs du får köra innerkörfältet om du ska direkt höger men då gäller även högerregeln så du har väjningsplikt mot de i yttre körfältet.

Jag vet en rondell där de inne i rondellen hade väjningsplikt tidigare. Fint va? Fyll på med bilar tills det är fullt.

Rondellkörning är alltid intressant. Max 7 varv tycker jag.

Jag blinkar när jag byter körfält i en dubbelfilig rondell, och sedan blinkar jag när jag svänger ut ur rondellen. Det brukar fungera bra för det mesta.

Den här tråden behöver en förklarande bild.
swindon.jpg ht=211

//j

Söderut i Europa kan man uppleva att folk väntar ett tag innan dom kör in i rondellen. Dom kör helt enkelt in när dom tröttnat på att vänta. Sen ligger dom i periferin hela varvet runt fast dom ska svänga vänster och korsar glatt alla andra som försöker köra ut från rondellen. Det fina är att krockar man då är det periferistollen som har rätt, den som kör ur rondellen korsar ju den andras körväg. Blinkers används inte, man svänger ju liksom både åt höger och vänster i en rondell och det vet ju alla redan.
Lättfattligt va?
För övrigt tycker jag det är bra att någon tar kommandot direkt i en tråd och läxar upp oss andra, det var på tiden. Om det är rätt eller fel, vem bryr sig?

Senast redigerad av en moderator:
svänger man vänster i en rondell så kör man åt fel håll! visst en rondell går alltid åt vänster men du blinkar ju inte vänster i en vänstersväng!

alvar skrev:
> svänger man vänster i en rondell så kör man
> åt fel håll! visst en rondell går alltid åt
> vänster men du blinkar ju inte vänster i en
> vänstersväng!

Nja, beror väl på lite hur trafiksituationen är. Det kan underlätta otroligt mycket om man visar att man ska svänga vänster i rondellen. I hålan där jag bor har vi 4 väldigt små rondeller på en huvudväg. 90% av alla bilister kör bara rakt fram utan att blinka. Risken att det smäller vid vänstersväng om man inte använder blinkers är mao ganska stor.

Jag röstar för att vi delar upp forumet. En del för de som blinkar höger när de menar vänster och en för de som kör medurs i rondeller, och då menar jag inte i länder med vänstertrafik.

oxr skrev:
> En rondell är ingen korsning utan en oändlig
> enkelriktad väg där man har väjningsplikt mot
> den som kör på vägen. Man blinkar när man ska
> svänga ut från vägen från någon av dess
> avfarter.

+1

Ibland kan den oändliga enkelriktade vägen ha fler filer än en. Då blinkar man såklart när man ska byta fil. Trafikanter i den vänstra filen släpper fram dem i den högra innan de kan köra ut ur cirulationsplatsen.

Folk verkar ha väldigt svårt att förstå att rondell (jo, i vardagsspråk heter det rondell - det bökiga ordet "cirkulationsplats" reserverar vi för torra byråkrater på Trafikverket) egentligen är en enkelriktad väg. Föreställ dig att cirkeln runt är 2-3 km lång i stället för 100 m. Skulle du då svänga höger in på vägen och samtidigt blinka vänster? Och sen fortsätta blinka vänster i 2 km tills du ska svänga höger igen??? Förmodligen inte, och är du med så långt så förstår du att man ger fasen i att blinka vänster i rondellen.

Jag ser nästan dagligen dårar som blinkar vänster hela vägen igenom, till och med under de två högersvängar de gör (in och ut).

oxr skrev:
> Blinka är ju inte så komplicerat, men när ska
> man tuta?

När folk blinkar galet! :D

Den enda gången man ska blinka är när man ska ut ur cirkulationsplatsen.
Däremot så kan det vara förbannat bra att blinka vänster om man nu ska dit för att underlätta för sina medtrafikanter.

Jag blinkar allt vänster svänger sedan höger samtidigt som jag kör rakt fram. Då brukar jag få rätt på någon punkt iaf...

oxr skrev:
> Blinka är ju inte så komplicerat, men när ska
> man tuta?

Det fick man väl lära sig när man var liten och spelade mujaffa eller vad det nu hette? ;)

I karlstad blinkar vi inte alls eller kanske när vi svänger. (då kommer man åt den där konstiga lilla saken som sitter brevid ratten).

Angående att blinka vänster i rondell kan man dra en parallell med att blinka vänster i följande situation:

Man kommer åkandes på en väg. Man kommer till en korsning. I korsningen svänger man åt vänster. Se bilden.

kors.gif ht=226

Varför blinkar inte jag?

Ni som vet var det här är kan vänta med att svara.

geologen skrev:
> Folk verkar ha väldigt svårt att förstå att
> rondell (jo, i vardagsspråk heter det rondell -
> det bökiga ordet "cirkulationsplats" reserverar
> vi för torra byråkrater på Trafikverket)
> egentligen är en enkelriktad väg. Föreställ
> dig att cirkeln runt är 2-3 km lång i stället
> för 100 m. Skulle du då svänga höger in på
> vägen och samtidigt blinka vänster? Och sen
> fortsätta blinka vänster i 2 km tills du ska
> svänga höger igen??? Förmodligen inte, och är
> du med så långt så förstår du att man ger
> fasen i att blinka vänster i rondellen.
>
> Jag ser nästan dagligen dårar som blinkar
> vänster hela vägen igenom, till och med under de
> två högersvängar de gör (in och ut).

Om vi drar det till andra spetsen, om cirkulationsplatsen bara har en rondell med diameter 1cm, skulle man då ses som en dåre om man blinkade vänster?

Jag åker bil dagligen genom många rondeller och kommer det en bil som inte blinkar har man plötsligt ingen aning om var den är på väg, vilket innebär att man antingen måste chansa och riskera att krocka eller vänta. Problemet är bara att trafiken ofta är så tät att väljer man att vänta kan man få vänta i 30 minuter. Med en enkel liten blinker som visar om personen tänkt fortsätta runt i rondellen blir allt mycket tydligare.

Sen finns det dem som blinkar vänster och svänger höger i rondeller, eller än värre blinkar höger när de svänger in och fortsätter köra hela varvet igenom till vänstersväng. Det är sånt som borde diskuteras, för det är rent dårskap som bara skapar total förvirring och farliga situationer.

JLarsson skrev:
> Totteman, huvudled. Det är också ett okänt
> koncept för förvånansvärt många.

Exakt. Det är huvudled.

Fövånansvärt många blinkar där, fast de andra har väjningsplikt. Detta sker på andra ställen också där en huvudled svänger. Själv skulle jag känna mig korkad om jag blinkade där vägen svänger. Mycket blinkande blir det om man gör så.

Det finns många intressanta trafikfenomen som man skulle kunna skriva mycket om. När det är mycket bilar på mornarna/eftermiddagarna i Stockholm så upphör begreppet smidighet att existera. Jag tror att det skulle flyta på mycket smidigare om alla körde enligt 3-sekundersregeln. Men näääe..."jag släpper inte fram någon före mig". Att köra med jämn fart är lösningen på många trafiksituationer.

Högerregeln använder jag där det går. Jag kör naturligtvis inte ut om jag garanterat får en bil i vänstra sida, även om jag har rätt. Då väntar jag. Däremot tycker jag att det är svårare att stanna när det är en anslutande väg från höger. Lite moment 22 blir det. Man vill köra rakt fram, fastän man ska stanna.

MAn bör självklart blinka vänster om man ska till vänster (för att underlätta för trafiken som kör in i rondellen på motsatt sida som dig själv). Annars tappar man flödes-idén genom en rondell då man måste vänta och se om bilen ska korsa min väg eller om den ska rakt igenom (vilket man kan tro om han inte blinkar).

Blinka alltså vid höger- och vänstersväng. inte rakt fram. Är rondelen sned kan det även vara bra att blinka ur rondellen.

Nja, inte vänsterblink. Det räcker ju med att blinka höger när man skall ut. Blinkar man inte höger vet de som skall in att jag inte skall svänga ut.

sant, men om du ska in i en rondell, och det kommer en bil som ursprungligen kommer från motsatt sida eller från din höger. Hur vet du om han ska svänga vidare förbi dig eller om han ska rakt ut om han inte vänsterblinkar? du ser ju inte hans högerblinkers. då måste du stanna och avvakta för att se vart han tar vägen, vilket gör att du tvingas till ett onödigt stopp som är hela grundtanken med rondeller att undvika.

Om jag ska köra vänster i en rondell så slår jag på vänster blinkers och blinkar sedan höger när jag svänger ur rondellen.
På så sätt så slipper jag sätta nosen i sidan eller få en annan idiot i sidan jsut för att dom inte förstår hur det fungerar i rondeller.

Jag må göra fel men jag åker fan så mycket säkrare..

men hallå, i stockholm blinkar man aldrig. Det är helt enkelt så att folk har inte med att göra vart jag ska någonstans. (Om dom ändå vill veta - Gå in på twitter...)

Tillbaka
Topp