Airdrop släpper senaste och tredje versionen av sin Edit.

+1 sa Bull :)
Fina och genomtänkta om än lite tunga, men det är ju priset man får betala för ordentlig hållbarhet...

larsaw sa:
+1 sa Bull :)
Fina och genomtänkta om än lite tunga, men det är ju priset man får betala för ordentlig hållbarhet...

Dock fattar jag inte varför dom inte shoppar loss på något längre och justerade kedjestag, samt ”vipp-armen”, vips! så har dom nämligen material för att bygga om v2-modellen till 29”...

Måtten ser ju ut som Ripmo / valfri modern lång låg slack 29a men varför inte 29a?

Måtten ser ju ut som Ripmo / valfri modern lång låg slack 29a men varför inte 29a?
Ed, som driver företaget skriver en del om detta. Hans fokus och drivkraft är att bygga en cykel som framförallt är kul att köra, med mindre fokus på att det ska gå så snabbt som möjligt. Enligt honom så är 27,5" roligare än 29" och därav har de valt den hjulstorleken som bas. De håller ju precis på att utveckla en DH-hoj och har valt 27,5" där med av samma anledning.

Fast iom att det nya svarta är mullet så går det ju alldeles utmärkt att bygga upp denna ram med 27.5 bak och en 29'a fram.
Blir bara marginellt högre BB, kortare reach samt inte riktigt lika brant sadelstolpsvinkel. Ngn annan som orkar räkna geometri får presenterar siffrorna...
För övrigt så råkade jag testköra en Kona Process 153'a här om dagen (27.5"), inte helt olik din Edit (Astraboy), den finns ju även att köpa som 29a om man är lång och prompt vill rulla traktorhjul. Men själv diggar jag den lite mer "råa" finishen som Airdrop har... Skulle jag bli tvungen att köpa nytt idag, så skulle det nog stå mellan just Kona Process och Airdrop Edit om det skulle vara en plåtburks-ram... ;)

Tillbaka
Topp