Hur får man ESI-grepp att hålla?

Makten

Aktiv medlem
Efter att ha provat en jädra massa olika grepp har jag kommit fram till att mina händer trivs bäst med ESI Extra Chunky. Egentligen vill jag ha hårdare grepp, men det finns inga som är så stora (35 mm). Med smalare grepp skrynklar jag handflatorna och får fruktansvärda skavsår, tyvärr.
Enda haken med ESI är att de går sönder om man tittar på dem. Trots att jag sällan vurpar så spricker ändarna, troligen för att man lite då och då slår i grenar och skit. Eller lägger ner cykeln lite vårdslöst.

Så, finns det något vettigt sätt att skydda ändarna? Jag tänker mig ändpluttar som är så stora att de täcker hela greppets diameter, men har inte hittat något sådant. De skulle gärna också få omsluta änden på greppet några millimeter.

Tälj till två champagnekorkar vetja! Bra anledning att dricka skumpa också.

Jag har också ESI, men upplever inte samma problem. Har mina inskjutna någon mm från styrets ände, så ändpluppen tar de värsta smällarna när jag lägger ner cykeln.

ceel sa:
3D-print två ändpluppar som går upp och in någon millimeter över kanten på greppet?
Vi har förvisso 3D-printer på jobbet men jag har noll kunskaper i CAD tyvärr. Dessutom brukar 3D-printat material hålla väldigt dåligt jämfört med gjuten plast. Och med tanke på hur snabbt ändpluttar av vanlig plast går sönder så...

Makten sa:
ceel sa:
3D-print två ändpluppar som går upp och in någon millimeter över kanten på greppet?
Vi har förvisso 3D-printer på jobbet men jag har noll kunskaper i CAD tyvärr. Dessutom brukar 3D-printat material hålla väldigt dåligt jämfört med gjuten plast. Och med tanke på hur snabbt ändpluttar av vanlig plast går sönder så...

Sant. Om du hittar PET-flaskekorkar i rätt diameter kanske det går att borra ett hål som är lika stort som hålet i styret och klämma fast korken med en vanlig ändplupp. Å sen kapa PET-korken till lagom längd.

linda styrlinda över greppen som skydd/förtjockning? blev väldigt skönt på min standardcykel.
P2196942.jpg

SalkinL sa:
http://odigrips.com/store/aluminum-end-plugs

Stora nog att nästan ha samma diameter som handtagen. Slås inte ur om man dänger i ett träd i farten som sådana pluggar man trycker i heller. Har inga problem med att mina ESI går sönder sen jag köpte sådana ändpluggar.
Jag har liknande från KNC och mina handtag håller också mycket bättre med dem.

Champagnekork har jag faktiskt provat som fulmek på resa men utöver att sitta sådär så möglade det fort.

Senast ändrad:
SalkinL sa:

Stora nog att nästan ha samma diameter som handtagen. Slås inte ur om man dänger i ett träd i farten som sådana pluggar man trycker i heller. Har inga problem med att mina ESI går sönder sen jag köpte sådana ändpluggar.

Har du lust att mäta ytterdiametern på plupparna? Det framgår ingenstans hur stora de är, och med tanke på hur lite det hjälper med de större pluppar jag provat så är jag skeptisk.

freddag sa:
linda styrlinda över greppen som skydd/förtjockning? blev väldigt skönt på min standardcykel.

Ja, det har jag funderat på! Synd att det inte blir en slät yta bara. Och så måste jag nog gå ner till mindre grepp då, och då vet jag inte ens om det tillför något att köra just ESI.

-------------------

Nog för att jag har 11 i handskstorlek, men jag fattar inte riktigt varför det är så ont om grövre grepp av andra sorter:-/ Har provat Ergon GA2 (eller var det 3?) Fat, men de är fortfarande för smala. Köpte också några ODI som var tillräckligt grova, men de ha samtidigt så grovt mönster att man skaver sönder händerna trots handskar. Dessutom är de för korta. Scheisse!

Jag har kört Esi extra chunky i flera år och endast bytt pga byte av färg. Har visserligen haft ändpluppar monterat hela tiden... skulle börja med vanliga ändpluppar, tror det löser problemet.

Det jag kan uppleva med extra chunky är att de ändrar fasthet ganska mycket under livslängden, blir nästan lite degiga när ytan är nedsliten.

Raggamuffin sa:
magnil sa:
De går sönder i ytterkant ganska fort som du säger. Ett par varv tejp längst ut löser det.

Fast det blir ju ganska halt. Har fått göra så då jag kraschade sönder på en resa.

Nja, tejpar ju bara ytteränden. Kör tre-fyra gånger i veckan året om och har inte haft problem med att det är halt ännu. Har man problem med det så kan man ju använda vulktejp, vävtejp etc.

NickPick sa:
Blir dom ocyklingsbara med "spruckna ändar"? Frågar åt en kompis.

Nej men de spricker lätt upp mer/längre in om man inte tejpar ändarna.

magnil sa:
Raggamuffin sa:
magnil sa:
De går sönder i ytterkant ganska fort som du säger. Ett par varv tejp längst ut löser det.

Fast det blir ju ganska halt. Har fått göra så då jag kraschade sönder på en resa.

Nja, tejpar ju bara ytteränden. Kör tre-fyra gånger i veckan året om och har inte haft problem med att det är halt ännu. Har man problem med det så kan man ju använda vulktejp, vävtejp etc.

NickPick sa:

Ja, längst ut. Är väl inget bekymmer om det inte är där man håller.

Raggamuffin sa:
magnil sa:
Raggamuffin sa:
magnil sa:

NickPick sa:

Håller man bara typ tumme/pekfinger på styret och resten utanför styret bör man nog använda vulktejp eller liknande. Jag håller inte så.

Raggamuffin sa:
magnil sa:
Raggamuffin sa:
magnil sa:

NickPick sa:

Fast man håller ju längst ut. Vad är poängen med att ha ett bredare styre än man utnyttjar?

Hopes pluppar (de med skruv) är ganska stora, men inte tillräckligt för att täcka hela. Däremot är de rätt robusta.

Senast ändrad:
Crossmax sa:
Raggamuffin sa:
magnil sa:
Raggamuffin sa:
magnil sa:

NickPick sa:

Fast man håller ju längst ut. Vad är poängen med att ha ett bredare styre än man utnyttjar?

+1

feeblesmith sa:
Man köper ODI float f1 grepp istället och låtsas det är ESI grepp...

31,5 mm räcker inte på långa vägar. ESI-greppen är 35 och de Ergon jag tycker är för små, är 33 längst in och 34 längst ut.

magnil sa:

Har provat men inte hittat nån tejp som sitter kvar. Greppen är ganska... ogreppiga?

Sixten Fors sa:
Jag använder Shimano PRO bar end plugs. De är i alu med innerdel i plast. Sitter kvar på rätt ställe. Tål en hel del abuse jmf med plastpluggar som man bara trycker in. Rekommenderas! https://www.bike-components.de/en/PRO/Bar-End-Plugs-p48282/ samt https://www.pro-bikegear.com/global/en-gb/accessories/Handlebar_Tapes/PRO_AC_ENDPLUG

Såna har jag nu och de är på tok för små. Skyddar egentligen bara styrändan. Greppen sticker ut ganska många millimeter och skadas för lätt. Men nåt liknande som är större borde kunna funka.
För övrigt tycker jag inte att de sitter så fasligt bra.

NickPick sa:

Japp.

Tjena!

Förr fanns det ju barplugs som träs på styret. Dom skyddar ju väldigt bra.

Som dom här:
item-1125806831.jpg

Tror jag har ett par liggandes om du är intresserad. Bytes mot något roligt om jag hittar dom. Men har du dyrplaststyre så är det en jättedålig idé då dom skruvas åt utifrån.

Kneecap sa:
Tjena!

Förr fanns det ju barplugs som träs på styret. Dom skyddar ju väldigt bra.

Som dom här:

Tror jag har ett par liggandes om du är intresserad. Bytes mot något roligt om jag hittar dom. Men har du dyrplaststyre så är det en jättedålig idé då dom skruvas åt utifrån.

Det sitter karbång-styre på cykeln, ja. Men det borde väl gå fint ändå? Om jag förstår det rätt så skruvar man de där ovanpå greppen, och det funkar nog däremot inte så bra om de inte är gjorda för så grova grepp som 35 mm. :-/

Men, det är nåt åt det där hållet jag fikar efter! Ändpluttar som går en bit in ovanpå greppen och därmed skyddar kanten.

Makten sa:
SalkinL sa:

Har du lust att mäta ytterdiametern på plupparna? Det framgår ingenstans hur stora de är, och med tanke på hur lite det hjälper med de större pluppar jag provat så är jag skeptisk.

freddag sa:

Ja, det har jag funderat på! Synd att det inte blir en slät yta bara. Och så måste jag nog gå ner till mindre grepp då, och då vet jag inte ens om det tillför något att köra just ESI.

-------------------

Nog för att jag har 11 i handskstorlek, men jag fattar inte riktigt varför det är så ont om grövre grepp av andra sorter:-/ Har provat Ergon GA2 (eller var det 3?) Fat, men de är fortfarande för smala. Köpte också några ODI som var tillräckligt grova, men de ha samtidigt så grovt mönster att man skaver sönder händerna trots handskar. Dessutom är de för korta. Scheisse!

31,5mm var ändpluppen.

Makten sa:
Det sitter karbång-styre på cykeln, ja. Men det borde väl gå fint ändå? Om jag förstår det rätt så skruvar man de där ovanpå greppen, och det funkar nog däremot inte så bra om de inte är gjorda för så grova grepp som 35 mm. :-/

Men, det är nåt åt det där hållet jag fikar efter! Ändpluttar som går en bit in ovanpå greppen och därmed skyddar kanten.

Tjena!

Nej dom träs på själva styret. Dvs du får flytta in handtagen x antal mm.

Såhär ser det ut på ett alustyre efter ett tag när man monterat av och på dom. Så nej, glöm att använda den typen på dyrplast. Om du inte vill byta styre ofta, men det är nog dyrare än att byta handtag.

IMG_20190409_193149729.jpg

Senast ändrad:
De gånger jag har haft ändpluggar i alu slutar det alltid med att jag slår i dem i träd när jag kommer för nära.

Med handtag hela vägen ut så håller jag längst ut på styret, för att inte bli av med lillfingrarna låter jag bli att köra in i träd då. Som bonus slipper jag trasiga handtag oxå.

Kneecap sa:
Nej dom träs på själva styret. Dvs du får flytta in handtagen x antal mm.

Såhär ser det ut på ett alustyre efter ett tag när man monterat av och på dom. Så nej, glöm att använda den typen på dyrplast. Om du inte vill byta styre ofta, men det är nog dyrare än att byta handtag.

Då låter det inte som en rimlig lösning tyvärr. Jag vill heller inte att pluttarna sticker ut så styret blir ännu bredare eller att greppen kommer längre in.

grenhall sa:
Sahmurai Sword heter lösningen. De ändpluggarna täcker nästan hela ESI-HANDTAGETS ytterdiameter.

Det var inte helt lätt-googlat. Ser de ut som på bilden nedan så är det ju som vilken vanlig ändplutt som helst...

Sahmurai_Sword_End_of_bar_Cyclorise-min_1200x630.jpg

H.Karlsson sa:
https://sahmurai.com/
Här är de väl beskrivna.

Sen har du ju Topeak Ninja C som Doddy kör eller iaf körde med
https://www.topeak.com/global/en/products/ninja-series/102-ninja-c

Hope grip doctor som Marr skrev finns ju i en uppsjö av färger.
https://www.chainreactioncycles.com/se/en/hope-grip-doctor/rp-prod147

Pro som Sixten skrev om är ju mycket prisvärda färgen passar det vill säga.

Fast inga av de där hjälper, de är för små.
Extra chunky är stora grepp, har man inte provat dem verkar det inte som man inser man hur stora det är.
Hope grip doctor som är en (1) cm större i diameter hade varit lagom.

Mina esi är på tredje säsongen med lite avslag på kanten. Köpte dock nya (kostar ju typ 180 spänn i butik) när jag köpte ny cykel.

Däremot är esis styrpluggar skräp. Ramlar av om man tittar på dom ?

Makten sa:
Det var inte helt lätt-googlat. Ser de ut som på bilden nedan så är det ju som vilken vanlig ändplutt som helst...

Mina tänkte nästan hela ESI Extra Chunky-handtagen. Ska ta en bild när jag kommer hem. Tyckte det var en betydligt bättre lösning än ESI's egna ändpluppar + att man kan laga däck på köpet.

ESI:s egna ändpluppar kan vara de sämsta på jordklotet och fyller ingen som helst funktion, så att jämföra med dem är lite meningslöst;-) De är ju inte ens större än styrets diameter.

Det jag behöver är något som är uppåt 35 mm i diameter. I princip alla förslag i tråden är alldeles för små, tyvärr. Som referens är standardgrepp nånstans kring 29-31 mm och vanliga pluppar brukar vara betydligt mindre än så.

Senast ändrad:
Hur är ESI-greppen annars? Jag har sneglat lite på dem men får eksem av att tänka på att köra utan lock-ons. Sitter de ordentligt? är det meckigt att ta av och på dem?

Varför inte slipa ner en starnut och slå in i var styrände. Därefter skruvar du fast 2 st aheadset caps (vad de nu heter på svenska). Klart!!

24609_222.jpg

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Hur är ESI-greppen annars? Jag har sneglat lite på dem men får eksem av att tänka på att köra utan lock-ons. Sitter de ordentligt? är det meckigt att ta av och på dem?

Mina sitter inte så hemskt bra, de glider inåt. I övrigt bästa skiten jag provat.

Valhalla_ sa:
Varför inte slipa ner en starnut och slå in i var styrände. Därefter skruvar du fast 2 st aheadset caps (vad de nu heter på svenska). Klart!!

Det var ju en klurig idé! :-) Men jag tror inte jag vill slå in en stjärnmutter i mitt kartongstyre. Dock kan man säkert fixa nån expaner-mojäng. Ska se vad jag har i lådorna här hemma.

Raggamuffin sa:
Luthman Photography sa:

Mina sitter inte så hemskt bra, de glider inåt. I övrigt bästa skiten jag provat.

+1

De sitter bra tills de börjar bli slitna, då vandrar de inåt, av nån konstig anledning. Har aldrig märkt att de vrider sig eller glider medan jag cyklar, så det är en långsamprocess av väldigt små rörelser, skulle jag tro.

Makten sa:
ESI:s egna ändpluppar kan vara de sämsta på jordklotet och fyller ingen som helst funktion, så att jämföra med dem är lite meningslöst;-) De är ju inte ens större än styrets diameter.

Det jag behöver är något som är uppåt 35 mm i diameter. I princip alla förslag i tråden är alldeles för små, tyvärr. Som referens är standardgrepp nånstans kring 29-31 mm och vanliga pluppar brukar vara betydligt mindre än så.

Be någon med 3d skrivare göra åt dig? Tex tps här på forumet kan hjälpa dig, han är inte så aktiv men läser pm.

Meckiga att montera? Jag har aldrig varit med om enklare handtag att montera förutom då lock-on. Demontera är svårare däremot men har man en kompressor eller tryckluft på burk är det relativt enkelt ändå.

Jag använde isopropylalkohol för att få dem att glida på enkelt. Tog en natt innan de hade svettats ut spriten men sen har de suttit som berget. Gissar att det blir att ta till flaskan för att få loss dem också.

Tillbaka
Topp