Hur får man ESI-grepp att hålla?

Hade några från Rose på mina extra chunky som täckte nästan hela, men dom verkar inte finnas kvar i sortimentet. Fått ta mycket stryk, men handtagen håller fortfarande efter tre-fyra år. Ungefär 30mm diameter.

Nu sitter det ett par MuckyNutz kapsylpluppar där istället, täcker nästan hela handtaget.

https://www.bike24.com/p290279.html

Bara att komplettera med valfri finölskapsyl.

Raggamuffin sa:
Luthman Photography sa:
Hur är ESI-greppen annars? Jag har sneglat lite på dem men får eksem av att tänka på att köra utan lock-ons. Sitter de ordentligt? är det meckigt att ta av och på dem?

Mina sitter inte så hemskt bra, de glider inåt. I övrigt bästa skiten jag provat.

Inget som inte lite Mattejp inte löser ?. Mem ja riktigt sköna. Just monterat deras fit modell som har lite annan yta (positivt menat).

Såhär är det med Sahmurai Sword och ESI Extra Chunky som använts med vanliga ESI-pluggar därav skavet.

99EF559C-7A0E-4FDC-B897-5FA47FDBFC31.jpeg

551BCAAE-C485-4DAD-8A5E-7FC7BCA39D0A.jpeg

Raggamuffin sa:
H.Karlsson sa:
https://sahmurai.com/
Här är de väl beskrivna.

Sen har du ju Topeak Ninja C som Doddy kör eller iaf körde med
https://www.topeak.com/global/en/products/ninja-series/102-ninja-c

Hope grip doctor som Marr skrev finns ju i en uppsjö av färger.
https://www.chainreactioncycles.com/se/en/hope-grip-doctor/rp-prod147

Pro som Sixten skrev om är ju mycket prisvärda färgen passar det vill säga.

Fast inga av de där hjälper, de är för små.
Extra chunky är stora grepp, har man inte provat dem verkar det inte som man inser man hur stora det är.
Hope grip doctor som är en (1) cm större i diameter hade varit lagom.

Para en grip doctor med stem doctor då? Skruven är densamma så de borde gå :p

Fundera på hur du håller. jag har 11-12 i händer och börjar överväga att gå ner till enbart styrlinda. Greppa inte så utan låt handen vila mer på styret.

ething sa:
Fundera på hur du håller. jag har 11-12 i händer och börjar överväga att gå ner till enbart styrlinda. Greppa inte så utan låt handen vila mer på styret.

Mitt problem består i vinkeln på knogarna.
Men det beror väl på hur många gånger man brutit dem och hur många tusen armeringsjärn man böjt.

ething sa:

Jag håller ganska löst i styret med handlederna måttligt vinklade i förhållande till underarmen. När jag provat andras cyklar med bromsgreppen pekandes framåt har jag tvingats cykla med handflatan mot styret och det har känts fruktansvärt obekvämt.
Problemet är inte belastning på hand och handled, utan att jag får skavsår och valkar där fingrarna möter handflatan. Med för små grepp skrynklas skinnet helt enkelt för mycket. Detta försvinner helt när jag använder ESI-grepp av största modellen, och jag ser ingen direkt anlending att labba vidare med andra typer av grepp (om det inte finns lika stora som är hårdare och inte helt idiotmönstrade som en rasp eller liknande).

Edit: Sen kanske jag skulle förtydliga att det handlar om stökig stigcykling där man inte sitter statiskt med händerna på styret, utan trycker och drar om vartannat. Och att dra i styret med handflatan är ganska svårt;-)

Senast ändrad:
Efter att ha provat en jädra massa olika grepp har jag kommit fram till att mina händer trivs bäst med ESI Extra Chunky. Egentligen vill jag ha hårdare grepp, men det finns inga som är så stora (35 mm). Med smalare grepp skrynklar jag handflatorna och får fruktansvärda skavsår, tyvärr.
Enda haken med ESI är att de går sönder om man tittar på dem. Trots att jag sällan vurpar så spricker ändarna, troligen för att man lite då och då slår i grenar och skit. Eller lägger ner cykeln lite vårdslöst.

Så, finns det något vettigt sätt att skydda ändarna? Jag tänker mig ändpluttar som är så stora att de täcker hela greppets diameter, men har inte hittat något sådant. De skulle gärna också få omsluta änden på greppet några millimeter.
Har samma problem. Bara wolftooth o extra chunky som funkar utan att jag får valkar och skavsår. Men beställde Sensua Meaty Paw sägs vara 35mm, har du testat dom?

Jag har testat ESI i alla möjliga varianter. Det slutade på minus. Gick sönder. Hala satan när det är blött/svettigt. Nä.

Jag säger Bontrager. Mysiga mjuka ändar.
Behövs ingen alkohol. Bara en M4 insex.

Men jag brukar ändå ta en Laphroaig eller Bunnahabhain till. Eller något annat från Islay. I gubben alltså.

Bilagor

• 202402-00-d-381634.jpg
    202402-00-d-381634.jpg
    41.8 KB · Besök: 52
För att besvara min egen trådstart så använder jag numera såna här, och det funkar: https://www.odigrips.com/products/aluminum-end-plugs
De är 32 mm i ytterdiameter och trots att de alltså är något mindre än greppen, så håller greppen betydligt längre då pluttarna tar det mesta av skavet.

I övrigt har jag gått över från ESI till Wolf Tooth fat paw "cam", som är ännu skönare. De plana ytorna på framsidan och undersidan förbättrar grepp och komfort avsevärt och de är något tjockare mot handflatan utan att totala omkretsen känns större.

De enda grepp som inte är av skumtyp som fungerar för mina händer är nämnda Sensus meaty paw. Skulle de vara 1 mm fetare så hade jag kört såna istället för skum. Det angivna yttermåttet stämmer inte riktigt i praktiken då ytan består av väldigt tunna ribbor som i någon mån viker sig när man greppar om det, så storleken blir en aning mindre. Fortfarande skapligt feta dock; tillräckligt för att jag inte ska få valkar.

62FBF612-045E-49F8-85AF-0B8FCA00FAA9.jpeg

Eller som jag tror någon nämnde, en konjakskork. Gammal bild, men funkar ok även till nuvarande esi. Fördelen jag har är att jag har gängor på insidan av styret, så det är bara att skruva på korken. Lite meckigt dock när de går av. Det fina är att de alltid tar första smällen.

Visa bilaga 518569
Eller som jag tror någon nämnde, en konjakskork. Gammal bild, men funkar ok även till nuvarande esi. Fördelen jag har är att jag har gängor på insidan av styret, så det är bara att skruva på korken. Lite meckigt dock när de går av. Det fina är att de alltid tar första smällen.
Toppenidé!!!

Än så länge känns meaty paw ? lite ovanligt att dom är 150mm men är nog vanesak, fanns bara i rött där jag behövde lite andra saker så blev lite ”reggae”-feeling

Bilagor

• B2C9D422-1359-48DA-8C87-CD64DF30662B.jpeg
    B2C9D422-1359-48DA-8C87-CD64DF30662B.jpeg
    1.5 MB · Besök: 62
Tillbaka
Topp