Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rörelseenergin kommer från gravitationskraften.
Kommer man fram till att det finns oändligt med energi i jordens närområde
Var rätt mkt energi tillgänglig vid universums födelse.
Du kommer flippa ur när du får höra talas om mörk energi.Nej inte i närområdet såklart, jag menade totalt i universum. Men det måste vara fördelat på samma sätt som massorna i rymden ….
Var rätt mkt energi tillgänglig vid universums födelse.
Ska det delas ut priser i den här tråden är det väl "Mästrarnas mästare" som är aktuellt?
Bikezz har ställt en HYPOTETISK fråga om var gravitationen får sin kraft/energi från, om nån vet är jag intresserad!
/T
Nja, det som var kul var en ganska gammal tråd som diskuterat samma frågor, och där det blev liknande svar. Oxå kul att många är intresserade av konstiga vetenskapsfrågor. Men det är nog ingen som kan svara.
Du kan omöljligen hävda att du inte fått svar och om du inte tycker de svar du fått är korrekta gör du i mitt tycke ett ytterst dåligt jobb med att förklara varför du anser att de inte är korrekta.Nja, det som var kul var en ganska gammal tråd som diskuterat samma frågor, och där det blev liknande svar. Oxå kul att många är intresserade av konstiga vetenskapsfrågor. Men det är nog ingen som kan svara.
Läs & tänk igenom tidigare inlägg igen ordentligt innan ni svarar. Gravitationsfältet tillför kinetisk energi till en sten, en energi som inte fanns där förut. Varifrån kommer den ?
Enda priset han får e DarRörelseenergin kommer från gravitationskraften. För att accelerera något krävs kraft. För att bromsa något krävs kraft. Energin frigörs då oftast som värme.
Du vill verkligen ha Nobelpriset i fysik 2020?
Rörelseenergin kommer från gravitationskraften. För att accelerera något krävs kraft. För attörs då oftast sUOT
Gravitationen är en kraft, en egen energi, som forskare inte känner till riktigt än då man fortf inte har tillräckligt mycket info från gravitationsvågo (då dom e svåra att se/mäta) samt att man inte hittat en eventuell gravitationspartikel än. Men man kan mäta dess effekter. Det Bikzz påstår om att objekt i rymden accelereras mot en planets yta stämmer inte, det är tvärtom pga en ev planets atmosfär, iaf på jorden.Ska det delas ut priser i den här tråden är det väl "Mästrarnas mästare" som är aktuellt?
Bikezz har ställt en HYPOTETISK fråga om var gravitationen får sin kraft/energi från, om nån vet är jag intresserad!
/T
Nej. Ligger den på marken får stenen ingen energi. Lyfter du den i håller upp den så e d dina spända muskler som har potentiell energi, släpper du stenen så e d gravitationen som tar över. Både jorden o stenen utövar gravitation på varann. Gravitation är en fundamentalkraft och går därmed inte att bryta ner ytterligare, den bara är - gillar du inte detta så e d ditt problem.Läs & tänk igenom tidigare inlägg igen ordentligt innan ni svarar. Gravitationsfältet tillför kinetisk energi till en sten, en energi som inte fanns där förut. Varifrån kommer den ?
Eftersom du förefaller anse att du vet svaret och ingen uppenbarligen förmår få fram det är det väl lika bra att du klart och tydligt förklarar hur du menar att det fungerar.Läs & tänk igenom tidigare inlägg igen ordentligt innan ni svarar. Gravitationsfältet tillför kinetisk energi till en sten, en energi som inte fanns där förut. Varifrån kommer den ?
Jag ser detta som ett erkännande av att du trollade.Det blev ju ändå 3.5 sidor med kul & tankeväckande inlägg innan det spårade ur. Not bad !!
V2-raketerna slår ner, och de slår dessutom ner i en Poisson-distribution.
Jag ser detta som ett erkännande av att du trollade.
Tyckte det var lite onödigt att ge dig det triviala svaret direkt så jag försökte lura dig med potentiell energi och annat nonsens. Ber om ursäkt för detta. Det korrekta svaret är förstås att det kommer från PCB-höga älvor som sprider ut sitt angel dust i den 27:e ihoprullade dimensionen. När storalven sedan projicerat bort partiklarna genom att tråckla ihop en delmängd av den 26:e och 27:e dimensionen till ett Möbiusband och placerat Lars Vilks katts skugga på detta och fått denna att springa till bandets slut så nyser Abraham till i ett parallellt universum och frigör gravitationella partiklar vilka tunnlar genom ett 12-dimensionellt infrasvart hål till en närbelägen galaxhop vilken via maskhål för över gravitioner som i sin tur kvanttillstånd är sammanflätade med Minas Tirith i Midgård och genom detta trycker in gravitonerna i asteroiden.Nja, inte direkt, det fanns ju en liten chans att någon kunde svara ---
Låter inte orimligt.Tyckte det var lite onödigt att ge dig det triviala svaret direkt så jag försökte lura dig med potentiell energi och annat nonsens. Ber om ursäkt för detta. Det korrekta svaret är förstås att det kommer från PCB-höga älvor som sprider ut sitt angel dust i den 27:e ihoprullade dimensionen. När storalven sedan projicerat bort partiklarna genom att tråckla ihop en delmängd av den 26:e och 27:e dimensionen till ett Möbiusband och placerat Lars Vilks katts skugga på detta och fått denna att springa till bandets slut så nyser Abraham till i ett parallellt universum och frigör gravitationella partiklar vilka tunnlar genom ett 12-dimensionellt infrasvart hål till en närbelägen galaxhop vilken via maskhål för över gravitioner som i sin tur kvanttillstånd är sammanflätade med Minas Tirith i Midgård och genom detta trycker in gravitonerna i asteroiden.
Låter rimligt.Tyckte det var lite onödigt att ge dig det triviala svaret direkt så jag försökte lura dig med potentiell energi och annat nonsens. Ber om ursäkt för detta. Det korrekta svaret är förstås att det kommer från PCB-höga älvor som sprider ut sitt angel dust i den 27:e ihoprullade dimensionen. När storalven sedan projicerat bort partiklarna genom att tråckla ihop en delmängd av den 26:e och 27:e dimensionen till ett Möbiusband och placerat Lars Vilks katts skugga på detta och fått denna att springa till bandets slut så nyser Abraham till i ett parallellt universum och frigör gravitationella partiklar vilka tunnlar genom ett 12-dimensionellt infrasvart hål till en närbelägen galaxhop vilken via maskhål för över gravitioner som i sin tur kvanttillstånd är sammanflätade med Minas Tirith i Midgård och genom detta trycker in gravitonerna i asteroiden.
Jag skriver ju att det är 27 dimensioner. Försök inte slaska bort det hela med orimliga lågdimensionella argument. Dessutom är det oklart om Schrödingers katt lever så det är uppenbart att det inte kan gå att förlita sig på den. Asteroiden har du ju sagt faller ner mot jorden, inte att den är i något slags oobserverat tillstånd där vi inte vet om den faller mot jorden eller inte.Ja vem vet ? Strängteorin låter väldigt mysko, 10 el 11 el 26 dimensioner, låter som en galen matematiker on ecstacy, leder nog aldrig någonstans. Och katten var Schrödingers, inte Lars Vilks, nu har du blandat ihop något ---
"Beauty is the first test: there is no permanent place in the world for ugly mathematics." G.H.Hardy.Om man vill spränga sin hjärna på riktigt så rekommenderas Through Two Doors at Once av Anil Ananthaswamy. Om dubbelspaltexperimentet i diverse permutationer.
Strängteori är nog mest snygg matte och inte så mycket mer, imo. Även om snygg matte är bland det bästa som finns.
"As soon as you discard scientific rigor, you are no longer a mathematician, you are a numerologist." - Sol Robeson (filmen Pi, bra skit).
Ja vem vet ? Strängteorin låter väldigt mysko, 10 el 11 el 26 dimensioner, låter som en galen matematiker on ecstacy, leder nog aldrig någonstans. Och katten var Schrödingers, inte Lars Vilks, nu har du blandat ihop något ---
Till Hardys försvar var han dock ren matematiker och uttalandet hade mig veterligen inte något med den moderna fysikens matematiska övningar att göra.Jag är nog mer på Sabine Hossenfelders sida.
What is it ?
What is it ?