OT: Min deg jäser inte

Alltså det där med att baka bröd kan man ju göra hur analt och krångligt som helst, men det är på intet sätt nödvändigt. Vill man göra sig själv en tjänst köper men boken "Bröd, Bröd, Bröd", jag har aldrig misslyckats när jag följt ett recept i den. Men framför allt förklarar den enkla processer för att lyckas.

Mitt grundrecept är:
400g mjöl
300-330g kallt vatten
9g salt
3/10g jäst beroende på metod.

Antingen blandar man ihop allt i en bunke och låter stå i typ 8-9 timmar i lite varmare än rumstemepratur. Forma till limpa, låt jäsa i 45 min, hiva in i förvärmd ugn i lagom lång tid, man får lite känsla för det där efter ett tag, vill man vara anal kan man ha en köttermometer och dra upp bröden till typ 97°.

Vill man hantera degen lite mer (10g jäst) kan man blanda ihop allt, låta stå i 30 min, vika den ett varv eller två, låta stå i 30 min, vika ett varv eller två, sen låta den stå i en timme, forma till limpa stå i 45 min till sen in i ugnen.

Vill man ha lite segare skorpa på brödet kan man ha i 10-15g honung eller sirap.

Jag vet inte men jag har bara lärt mig det.

Nån farbror på livsmedelsverket som kom till mitt senaste jobb förklarade det.
Det är fel. Däremot vill du inte ha halvljummet vatten ståendes långa perioder så du får listeria. Det är kass. Men att hålla på att koka kranvatten och vara rädd för ljummet vatten låter som något man kanske ska söka för.

+1 på kalljäsning och valfri bok av Martin Johansson (har själv "Baka bröd", inte "Bröd, bröd, bröd"). Idiotsäkert (testat av en bakidiot, yours truly).

Det där med ljummet vatten från kranen är väl nono för att det varma vattnet löser ut metaller ur vattenledningarna, vilket det kalla inte gör. Alltså tar en kallvatten till all mat och dryck, behövs det varmt vatten så värms det upp efteråt.

Brukar göra bröd i gjutjärnsgryta i stil med Henrik Orres recept, det brödet blir väldigt bra. Fick jag till något liknande med surdeg skulle jag vara lycklig men mina försök hittills jäser för dåligt.

Det där med ljummet vatten från kranen är väl nono för att det varma vattnet löser ut metaller ur vattenledningarna, vilket det kalla inte gör. Alltså tar en kallvatten till all mat och dryck, behövs det varmt vatten så värms det upp efteråt.
Då kan man ju alltid ta det som har blivit ljummet i kallvattenledningen som man bara spolar ur i vasken när man väntar på "kallvatten" med andra ord.

Screenshot_20200207-143656.png

Har alltid blivit lärd att värma vattnet och inte ta från kranen.
Ifrågasatte detta i hemkunskapen i skolan och fick ett nonchalant svar om att det inte är nån fara då skolan använder så mycket varmvatten från kranen, men är inte säker ändå.
Googlar man står det ju att det innehåller mycket metaller som är farligt

Nä, varmvatten från kran skall man varken dricka eller ha i matlagning.
Men här handlade det väl främst om värdet av att koka kallvatten och sedan låta det svalna till önskad temperatur istället för att bara värma det till rätt temperatur direkt?
Koka kallvattnet skall bara behövas om det uppstått tillfälliga kvalitetsproblem i det kommunala vattensystemet eller om man har en egen brunn med tveksamt innehåll.

Nu blev jag ju sugen på att prova igen. Testade att baka bröd lite förut, ok,men jag tyckte alltid att det blev för kompakt och hårt. Hur gör man för att få det lite mera fluffigt & mjukt, med större luftbubblor osv -- 5 ggr mer jäst än enl receptet eller ?

Ingen knådning funkar också.

Här är metoden Luthman beskriver ovan. Sjukt enkelt. Har man pizzastål eller baksten blir det riktigt bra. Annars kan man också grädda i ex gjutjärnsgryta. Du kan grädda degen som en limpa såväl som baguette eller frallor.

Nu blev jag ju sugen på att prova igen. Testade att baka bröd lite förut, ok,men jag tyckte alltid att det blev för kompakt och hårt. Hur gör man för att få det lite mera fluffigt & mjukt, med större luftbubblor osv -- 5 ggr mer jäst än enl receptet eller ?
Snarare längre jäsning om något.

Men det är ett visst mått av svart magi inblandat också.

Vad har du för mjöl i degen? Kross, kli och annat grovkornigt bidrar i princip inte alls till jäsningen. Större andel vetemjöl hjälper till att ge mer fluff och vetemjöl special hjälper till att få degen extra fluffig.

Jag brukar blanda ihop jäst, varmvatten och sirap först i bunken och låta den få stå medan jag mäter upp mjöl och övriga ingredienser i en separat skål. Inbillar mig att de sätter lite extra fart på jästen.

Hur gör man för att få det lite mera fluffigt & mjukt, med större luftbubblor ?

En kladdigare och lösare deg får lättare stora bubblor. Lösare deg behöver stöd för att inte flyta ut och bli tekakor. Gjutjärnsgryta med smörpapper fungerar bra till lösa degar. Låt degen jäsa typ 100% innan den ställs in i ugnen för gräddning. Snitta degen för att minska risken för sprickor.

Listeria? Nä men legionella. Det dödade ju flera pers vid ett utsläpp av vattenånga i Kista eller var det nu var. Tystades ner av nån anledning.
Men i brödbak, det är en annan sak, skumma tungmetaller kan inte kokas bort, annars ingen fara.

Listeria? Nä men legionella. Det dödade ju flera pers vid ett utsläpp av vattenånga i Kista eller var det nu var. Tystades ner av nån anledning.
Men i brödbak, det är en annan sak, skumma tungmetaller kan inte kokas bort, annars ingen fara.
Haha ja, helt rätt. Man vill iofs inte i sig något av det.

Köpte av misstag väldigt mycket stenmalt rågmjöl. Tillsatte 13% vetegluten och ökade mängden vatten och vips så gick det att baka surdegslimpor på råg som barnen godkände ?
3DD227B6-CCCE-4BB5-85B8-BFB759B222CE.jpeg

Kalljästa på kallt kranvatten så ingen listeria...

Det här spårar ur. Min rubrik beskrev mitt problemet fullkomligt, att degen inte jäser.
Någon förklarade att för varmt vatten hämmar jäst-effekten så nästa gång jag bakar en deg kommer jag att ändra på det.

Andra diskussioner i tråden är off road från frågan även om det är samma ämne, "brödbak"

Sockret i degen förbränns ju av jästsvamparna, sen är sockret slut herregud är det ingen som läst biologi här? Däremot tycker jag det är taskigt, först får dom socker, får äta och bli välmående. Sen slår man ihjäl dom i ugnen, nä fy fanken.

Alltså det där med att baka bröd kan man ju göra hur analt och krångligt som helst, men det är på intet sätt nödvändigt. Vill man göra sig själv en tjänst köper men boken "Bröd, Bröd, Bröd", jag har aldrig misslyckats när jag följt ett recept i den. Men framför allt förklarar den enkla processer för att lyckas.

Mitt grundrecept är:
400g mjöl
300-330g kallt vatten
9g salt
3/10g jäst beroende på metod.

Antingen blandar man ihop allt i en bunke och låter stå i typ 8-9 timmar i lite varmare än rumstemepratur. Forma till limpa, låt jäsa i 45 min, hiva in i förvärmd ugn i lagom lång tid, man får lite känsla för det där efter ett tag, vill man vara anal kan man ha en köttermometer och dra upp bröden till typ 97°.

Vill man hantera degen lite mer (10g jäst) kan man blanda ihop allt, låta stå i 30 min, vika den ett varv eller två, låta stå i 30 min, vika ett varv eller två, sen låta den stå i en timme, forma till limpa stå i 45 min till sen in i ugnen.

Vill man ha lite segare skorpa på brödet kan man ha i 10-15g honung eller sirap.

Vanligt mjöl?
Just mjölsorten gör ju otroligt stor skillnad. Iaf till pizza som jag snöat in mig på.

Tillbaka
Topp