Hade tålamod. Lät vetesurdegen med dålig självkänsla bli en fördeg under ett dygn. Sedan blandade och bearbetade jag i assistent 6+2 min. Sedan "kalljäste" jag i 22 grader 18 timmar med två vik i oljad plastbunke. Vid lunchtid syntes bubblor i degen. Försiktig rundrivning, kort jäsning på plåt sedan in i ugnen.
Lite degig nertill, men helt ok med tanke på den låga aktiviteten.
Visa bilaga 485872Visa bilaga 485873
Du har fått riktigt bra höjd på bröden!
Men att du kunde "kalljäsa" i 18° tyder på att det ändå inte är riktigt bra dra i surdegsgrunden alt för kall degvätska när du satte degen.
Prova att mata en liten klick i ett par dagar för att se hur den utvecklas. Gärna i en liten smal högre burk á la tacosås format. Sen sätter du ett gummiband utanpå burken i nivå med surdegen, då kan du lätt se hur mycket den ökat i volym.
Finns rätt många youtubeklipp på det. Sök på sourdough starter.
Rör i den emellanåt. Den ska ha dubblat/tredubblats sin höjd och ha en lite mild fin syra innan du bakar med den. Byt burk om den börjar bli för sur/pekar för snabbt.
Bry dig inte om att ha en dedikerad vetesurdegsgrund för ljusa degar och en råg för grövre degar utan kör gärna med en mix och EN grund. Hellre en bra grund som man matar och har koll på än två halvbra. Jag brukar blanda lite olika mjöltyper till min grund och tager lite vad jag haver. Har du nåt stenmalet är det såklart ett plus, men en blandning av vete, grovt råg och gärna lite grovt dinkel I valfria proportioner blir kanon.
Försök hålla dig till samma konsistens till grunden (jag vill inte ha för lös).
Använd inte för kall degvätska när du sätter degen! Prova med 48° så ska du se att den tar sig mycket bättre. De flesta bagerier har det klart varmare än vi har det hemma och kan använda sig av lite kallare vatten. Degen får gärna ha en temp på 30° när du satt den. Det är alltid mycket enklare att sakta ner jäsningen genom att ställa degen svalare än det är att höja tempen på en deg som jäser långsamt genom att ställa den varmare.
Låt stå 60-90 min för autolys innan du knådar degen (kasta katt som Sebastian boudet kallar det. Sök på boudet surdegsbröd på 6 min).
Kasta katt
Efter knådningen lägg tillbaks degen i låda och låt stå ca 2h innan du formar degen, gärna med några visningar emellan. (Om degen blivit lite för lös kan man ofta få ordning på den genom fler vikningar).
När du format degen och lagt den i jäskorgarna, se till att den tydligt kommit igång (kan ta 3-4h, men också snabbare om du har bra drag i degen) och höjt sig innan du låter degen och hela lådan kalljäsa I kyl.
En surdeg är okänslig för drag. (minns när jag var liten och man knappt fick öppna dörrarna när det bakades hemma, var iofs jäsdegar men tror eg inte det är nån skillnad utan bara en myt).
Att låta degen kalljäsa i kyl i 24-48h gör mycket för smaken men kräver klart mycket mer erfarenhet/känsla för när och hur man gör de olika momenten. Att låta den kalljäsa i kyl över natten efter att degen tydligt har kommit igång ger ett fullgott bröd men är mycket enklare att lyckas med.
Baksten/pizzastål som får stå i ugnen på maxtemp 1h innan bak gör mycket för resultatet. Märker klar skillnad mot om man bara låter stenen vara inne i 30-40 min.
Jag har en liten gjutgärnspanna stående på botten av ugnen som jag häller i lite kokande vatten i när jag skickat in bröden (ställer i den 10-15 min innan).
Sänk temp direkt efter du skickat in dem till ca 230°. Ha koll på bröden och var beredd att sänka temp till 200° efter en kvart beroende på hur mycket färg de fått och hur hårt du gillar att grädda dem. Kan också räcka att slå av övervärmen på ugen mot slutet om de börjar få för mycket färg.
Grädda till 97-98°. (ca 50 min för ett stort bröd av 500g deg vätska, eller ca 30min du du använder 500g deg vätska men gör två bröd)