[OT] Sluta snusa 2020

Foss

Aktiv medlem
[OT] Sluta snusa 2020
Grävde lite och hittade 10+ år gamla trådar på ämnet så tänkte det kan vara läge för en ny. Är det någon mer än jag som sitter med ångest och abstinens och suger på en papperstuss? :) Har gått finfint dom första 30 dagarna men de senaste sju har varit jävligt jobbiga. Kör med plåster men dom verkar ha tappat effekt eller så har skallen förstått vad som håller på att hända.

[OT] Sluta snusa 2020
Slutade för prick 3 år sen. Inget vardagssug kvar alls men visst kan det komma ibland.

Körde helt utan plåster eller annat, det är inte nikotinet som är svårt att vara utan. Skaffa vanligt tuggummi så har du nåt att göra.

[OT] Sluta snusa 2020
20-25 år sedan jag slutade snusa, känner fortfarande ett sug efter en prilla från en nyutagen dosa från kylen.
Lycka till!

Slutade för 10-15 år sedan.
jag ser fram mot att vara där, antar att abstinensen lagt sig skapligt iallafall :)

Abstinensen lägger sig på några år, sen är det bara ett långt lågt sug kvar som jag aldrig tror helt försvinner - det är hanterbart.

[OT] Sluta snusa 2020
Jag har slutat förr och höll uppe ett år men kan inte minnas att det fanns någon abstinens så länge då. Började igen av ren dumhet som vanligt.

[OT] Sluta snusa 2020
För ca 5 år sedan började snuset smaka vröv. I två veckor gick jag och plågade i mig varenda prilla sen la jag tvärt av. Det konstiga var att jag aldrig har, eller känner någon saknad eller sug öht.

[OT] Sluta snusa 2020
Slutade för tre år sedan. Känner fortfarande ett grymt sug i bland och det händer alltför ofta att jag går och stoppar in kaffebönor under läppen.

[OT] Sluta snusa 2020
För mig är det följande som fungerat:

Jag har kommit fram till att de ända sättet att sluta är att sluta. Dvs inget nikotinläkemedel eller nikotinfritt snus.
Jag fick ner min snittpuls 5 slag och känner mindre stress i kroppen. Helt klart värt det.

Lycka till!

[OT] Sluta snusa 2020
För mig är det följande som fungerat:

Jag har kommit fram till att de ända sättet att sluta är att sluta. Dvs inget nikotinläkemedel eller nikotinfritt snus.
Jag fick ner min snittpuls 5 slag och känner mindre stress i kroppen. Helt klart värt det.

Lycka till!

Har läst lite på nätet sedan jag slutade och det verkar som många förespråkar ”cold turkey”och kanske hade det varit bättre. Dock är jag nu mer gubbe och därmed varken flexibel eller förändringsbenägen. Jag vill alltså hålla mig till planen även om jag tvivlar gång efter annan.

[OT] Sluta snusa 2020
Jag slutade nån gång i höstas och har inte upplevt några som helst fördelar med det tyvärr. Suget går aldrig över och jag har gått upp 10 kilo i vikt som inte försvinner. Det är hela tiden något som saknas, även om jag inte har nåt direkt sug efter nikotin (minns inte ens hur det känns).

Det som hjälpte mig mest i början var att skära bitar av ingefära och ha under läppen. Konstar ingenting och är betydligt trevligare än "fejksnus". Att tillföra nikotin på andra sätt såsom plåster, tror jag är extremt dumt. Då har man det att sluta med sen istället.

[OT] Sluta snusa 2020
Prova nikotinfritt snus nån månad annars, så blir man av med en sak i taget.

Det viktigaste är att man faktiskt vill sluta.

När man tänker på lilla mesiga töntiga snus kan ge någon sug efter 20 år så inser man lite mer vidden av t ex heroin :)

[OT] Sluta snusa 2020
Slutade för 10-15 år sedan.

Abstinensen lägger sig på några år, sen är det bara ett långt lågt sug kvar som jag aldrig tror helt försvinner - det är hanterbart.
Med andra ord är det lite som att bära ringen till mordor för att förgöra den. Baserat på det så tänker jag behålla den lasten för evigt.

[OT] Sluta snusa 2020
Är på gång att sluta. Måste bara hitta rätt dag :D

Alla är förstås olika, men jag resonerade som så att jag ville ha en "nödutgång". Därför slutade jag när jag hade några snus kvar i en dosa som jag lovade mig att bara ta om det blev helt olidligt. Istället för att gå och köpa en hel dosa (eller ännu värre, en hel stock). Det funkade! Dosan ligger fortfarande kvar i frysen, orörd. :giggle: Jag tror det blev betydligt lättare att stå ut med abstinensen när jag visste att det hela tiden fanns en snus att ta om jag skulle ge upp. På så sätt kunde jag ta en liten stunt i taget på nåt sätt.

Sen ska man vara beredd på att man kan må VÄLDIGT konstigt när nikotinet går ur kroppen. Jag fick "overklighetskänslor" och kände mig ibland som om jag var utanför min kropp. Helt sjukt. Men det gick över på ett par-tre dagar. Det värsta suget försvann inom en vecka.

Det som kvarstod efter två veckor var helt utståbart och sen har det minskat låååååångsamt efter det. Ibland har det kommit starkare sug men det har klingat av rätt snabbt. Nu är det mest en odefinierad saknad. Man vill stoppa nåt i käften oftare än andra människor.

Allt det här visar också vilket helvetes jävla skit nikotin är. Bra anledning att sluta.

[OT] Sluta snusa 2020
När man tänker på lilla mesiga töntiga snus kan ge någon sug efter 20 år så inser man lite mer vidden av t ex heroin :)
Exakt, jag jobbar med att bland annat motivera folk till att sluta spola in knark i kroppen och borde väl fan klara av att sluta snusa. Men dryga 20 år efter att jag började har jag inte svårt att sluta, däremot att ge fan i att börja igen är det värre med! Men i år får det nog fan vara nog. Funderar på att snusa riktigt äckligt snus ett tag bara för att straffa mig själv så pass att jag sedan inte vill längre.
Får väl leva med att livet blir lite tråkigare (på allvar upplever jag det när jag slutar) och tyvärr får alla andra leva med att jag blir sur och tvär ett tag.
Skulle gjort som jag sa till farsan när han hittade en dosa i min jacka i högstadiet "ska bara snusa upp dosan sen slutar jag" jo tjena.
Syrran slutade när hon blev gravid, det knepet kan ju inte jag använda mig av eftersom jag inte har någon livmoder.
Om man sparar 40 spänn om dagen till sig själv och lovar att använda alla pengar till cykelprylar kanske...

[OT] Sluta snusa 2020
Suget kommer aldrig försvinna, men slutar du med all sorts nikotin och minst en månad senare kommer det vara hanterbart iaf. Iaf egen erfarenhet. Så dumpa plåster tycker jag.

[OT] Sluta snusa 2020
När jag slutade (96) så hade jag bestämt mig sen länge attt det skulle ske, väntade in rätt dag bara! Gick först från lös till påsar för att få ner antalet prillor/dag sen vaknade jag en lördag i mars och satt mig i sängen och tog fram dosan men kände att det var dags och har inte tagit en prilla sen dess, sen skulle jag kunna börja vilken dag som helst men går och luktar på snus av kompisar och kunder men bara snus jag inte tyckte om när jag nyttjade. Lyycka till!!

[OT] Sluta snusa 2020
När det kostade 2000 i månaden att snusa så var det lätt att sluta så nu kan man spendera 2000 i månaden på annat eller spara
Det gick en rulle grov i veckan.

[OT] Sluta snusa 2020
För ca 5 år sedan började snuset smaka vröv. I två veckor gick jag och plågade i mig varenda prilla sen la jag tvärt av. Det konstiga var att jag aldrig har, eller känner någon saknad eller sug öht.
Så gick det till när jag slutade röka. Var aldrig någon storrökare, men plötsligt var det bara inte gott. Snus däremot... barn, börja aldrig.

[OT] Sluta snusa 2020
Blir imponerad av er som lyckas sluta, trots att suget sitter i. Jag höll upp vid ett tillfälle i ungefär ett år. Dumt nog började jag igen och nu har jag de senaste åren tänkt att jag skall sluta, men denna gången för evigt. Har dock inte tagit mig mod och landsatt det försöket ännu. Just nu sitter jag framför burken med kidsen och ”kollar” på Labyrint, kaffet är upphällt och grov snuset under läppen, det är just en sån här situation jag fasar för att vara utan snuset. Jävla dumt gift..

[OT] Sluta snusa 2020
Blir imponerad av er som lyckas sluta, trots att suget sitter i. Jag höll upp vid ett tillfälle i ungefär ett år. Dumt nog började jag igen och nu har jag de senaste åren tänkt att jag skall sluta, men denna gången för evigt. Har dock inte tagit mig mod och landsatt det försöket ännu. Just nu sitter jag framför burken med kidsen och ”kollar” på Labyrint, kaffet är upphällt och grov snuset under läppen, det är just en sån här situation jag fasar för att vara utan snuset. Jävla dumt gift..

Bryt mönster, det är just med kaffet upphällt vid fikabordet i verkstan som jag kan få suget, för det hänger ihop.

[OT] Sluta snusa 2020
Min erfarenhet är att man aldrig slutar snusa. Man tar bara en paus! Slutat 3 gånger med uppehåll på cirka 2 år. Men har alltid börjat när någon polare bjuder en när man har tagit några öl.
Dock har jag iaf helt lagt av med rökningen! Luktar så jädra äckligt och påverkar omgivningen.

Senast ändrad:
[OT] Sluta snusa 2020
Slutade med snus för ganska exakt 2år sedan efter 25års nyttjande. Känner än idag att snus luktar väldigt gott och luktar mer än gärna på en ny öppnad kramsnus dosa skulle aldrig låta mig falla dig igen. Inte en chans att det är värt pengarna. Jag förbrukade ca 2 stockar kramsnus / månad vilket idag är pengar jag hellre lägger på annat. Ett rent ekonomisk beslut för mig, inget annat.

[OT] Sluta snusa 2020
Höll upp i 6 år. Börja för nåt år sen igen. Sjukt kass jag vet.
Men det var typ ren lycka att börja igen. Sakna det typ varje dag i 6 år.
Till slut hade jag ingen vilja kvar. Så jag torska tillbaka.
Ångrar idag att jag börja igen såklart. För att sluta snusa va det typ värsta jag gjort.
Sjukt svajigt psyke första halvåret utan snus.
Men kämpa. Man blir nog aldrig av med suget om man snusat innan.
Man kommer aldrig bli kvitt. Aktivt avstånd från snus varje dag som gälle.

[OT] Sluta snusa 2020
Efter 35 år med prillan under läppen så har jag nu varit snusfri i 2,5 månad och äntligen börjar sötsuget släppa.
Fick tips om morötter i en annan tråd och det har funkat rätt bra.
Känner fantastiskt inget sug efter suset konstigt nog?

[OT] Sluta snusa 2020
Jag provade att sluta snusa under tolv dagar för ca tio år sedan, under en resa till Mexiko. Riktigt jobbigt. Kunde inte njuta av resan alls, tänkte bara på snus.

Nä, in med en prilla igen.

[OT] Sluta snusa 2020
10 år sedan jag slutade. Bästa jag gjort. Lägre blodtryck, slippa vara beroende, spara pengar. The list goes om...
Fick lite hjälp av en skada som gjorde mig temporärt oförmögen att handla snus, samtidigt som morfintabletter tog udden av suget.

[OT] Sluta snusa 2020
Alla är förstås olika, men jag resonerade som så att jag ville ha en "nödutgång". Därför slutade jag när jag hade några snus kvar i en dosa som jag lovade mig att bara ta om det blev helt olidligt. Istället för att gå och köpa en hel dosa (eller ännu värre, en hel stock). Det funkade! Dosan ligger fortfarande kvar i frysen, orörd. :giggle: Jag tror det blev betydligt lättare att stå ut med abstinensen när jag visste att det hela tiden fanns en snus att ta om jag skulle ge upp. På så sätt kunde jag ta en liten stunt i taget på nåt sätt.

Sen ska man vara beredd på att man kan må VÄLDIGT konstigt när nikotinet går ur kroppen. Jag fick "overklighetskänslor" och kände mig ibland som om jag var utanför min kropp. Helt sjukt. Men det gick över på ett par-tre dagar. Det värsta suget försvann inom en vecka.

Det som kvarstod efter två veckor var helt utståbart och sen har det minskat låååååångsamt efter det. Ibland har det kommit starkare sug men det har klingat av rätt snabbt. Nu är det mest en odefinierad saknad. Man vill stoppa nåt i käften oftare än andra människor.

Allt det här visar också vilket helvetes jävla skit nikotin är. Bra anledning att sluta.

Nice, jag är inne på min sista dosa. Precis gått av 40tim natthelg och öppnade sista nya idag. Det var min tanke också, att snusa tills jag har fem kvar sen lägger jag undan den. Just nu snusar jag för runt 1500kr/mån och det är pengar som man kan lägga på annat faktiskt. Vill bland annat spara ihop till en nyare endurohoj (husqvarna te300) Så ska försöka ha nya hojen som en morot ;)

[OT] Sluta snusa 2020
Min erfarenhet är att man aldrig slutar snusa. Man tar bara en paus! Slutat 3 gånger med uppehåll på cirka 2 år. Men har alltid börjat när någon polare bjuder en när man har tagit några öl.
Dock har jag iaf helt lagt av med rökningen! Luktar så jädra äckligt och påverkar omgivningen.
Slutade också för en massa år sedan, klippte tvärt och "tog smällen" de första dygnen.
Sen blev det tigga av polarna när man drack öl och hade inga problem med det dagen efter, det var bara på krogen man blev sugen. Men till slut blev det pinsamt att tigga varje gång och började då köpa egna när det skulle ölas, å då hade man ju kvar nästa dag så nu sitter man här med prillan under läppen igen :-)
Kanske gör jag ett nytt försök någon gång igen, men jag såg inga fördelar med att sluta så jag vete tusan...

[OT] Sluta snusa 2020
Efter 35 år med prillan under läppen så har jag nu varit snusfri i 2,5 månad och äntligen börjar sötsuget släppa.
Fick tips om morötter i en annan tråd och det har funkat rätt bra.
Känner fantastiskt inget sug efter suset konstigt nog?
Jag hoppas att du skalar och kortar ner moroten innan du stoppar upp den under läppen. Vilket leende du måste ha!

[OT] Sluta snusa 2020
Jag slutade för 15år sen och känner inget direkt sug skulle jag säga. Men det är lite som en destruktiv vänskap man önskar ta upp igen nu för man minns bara allt det göttiga. Luktar på en dosa några gånger per år och myser i hela kroppen.
Ska börja igen när jag blir pensionär, det har varit min game-plan från den dagen jag la av. Är bara 20år bort nu :)

[OT] Sluta snusa 2020

Nästan exakt som för mig. Plötsligt försvann all tendens till att tycka det är gott och viljan åkte med. Kanske lite mer än 10 år sen.

[OT] Sluta snusa 2020
Nice, jag är inne på min sista dosa. Precis gått av 40tim natthelg och öppnade sista nya idag. Det var min tanke också, att snusa tills jag har fem kvar sen lägger jag undan den. Just nu snusar jag för runt 1500kr/mån och det är pengar som man kan lägga på annat faktiskt. Vill bland annat spara ihop till en nyare endurohoj (husqvarna te300) Så ska försöka ha nya hojen som en morot ;)

En kompis slutade och bestämde han skulle köpa en ny fin tv för pengarna han sparade. Han tog den dock på ”avbetalning”, dvs han köpte den när han la ut sista snusen sen började han igen när han inte handlat snus för motsvarande vad teven kostade :) Gör du lika med hojen så kan du förmodligen hålla dig snusfri pga ”skuldsättning” resten av livet :)

[OT] Sluta snusa 2020
Själv tänker jag inte sluta snusa,
Jag är värd snus och lite god öl ibland.
Var ledig idag så det blev stekt fläsk med potatis och löksås samt en öl på lokala.
Sen 2 smarriga Kaliber orginal och kaffe till lunch :giggle:

Tillbaka
Topp