Värt att köpa cykel med skadad ram?

nordicmonkey

Aktiv medlem
Jag ska iväg och kolla på en begagnad cykel idag. Säljaren har varnat för att det finns en spricka i ramen men det ska inte vara ett problem om man inte har sadelstolpen för högt. Altenativt går det att laga genom att svetsa ramen. Jag har svårt att avgör hur farligt det är då jag inte har någon erfarenhet av den här typen av skador. Kan någon hjälpa mig utifrån bilderna jag lägger upp? Gillar verkligen cykeln i övrigt så jag är rädd att jag bara slår till när jag åker och kollar på den. Om jag ska lämna in den för att laga det här vad kan det kosta och vart vänder jag mig?

Edit: Cykeln är redan såld så någon annan får bekymra sig om det. Jag tar bort bilderna.

Senast ändrad:
Såg den med på blocket. Hade jag haft enkel tillgång till en svetsare så hade jag nog köpt den. Detta innebär inte nödvändigtvis att det är en bra idé!

Är det en spricka och inte en lackskada så tror jag den ramen innebär problem. Om du inte har tillgång till en duktig svetsare.

Det där kan vilken svetsare som helst fixa på ett par minuter, borde kosta ett par finöl eller en timmes arbetstid.

Jag var ironisk om det undgick någon. Bra hantverk kostar. Man får vara glad om det går att ens få in något litet mellan andra lovade jobb.

Det budskap jag försökte framföra i mitt tidigare inlägg var att det inte är svårt eller tar tid att fixa för någon som kan svetsa och därmed är det heller inte ohemult dyrt. Tycker även att det är upp till varje svetsare att själv sätta sitt pris, oavsett öl, vetelängder eller annan lämplig valuta. Ett litet förtydligande bara så att alla förstår...

Lite fascinerad över folk som antar att man kan betala i fika för hantverk. Folk som jag personligen känner skulle jag kunna kanske betala så beroende på jobb. Men vandrar det in någon okänd i verkstan har jag väldigt svårt att tro det skulle gå hem.

Jag utgår oftast ifrån att folk skojar dock, blir ju lite pinsamt om någon annan tar det på allvar...

Lite fascinerad över folk som antar att man kan betala i fika för hantverk. Folk som jag personligen känner skulle jag kunna kanske betala så beroende på jobb. Men vandrar det in någon okänd i verkstan har jag väldigt svårt att tro det skulle gå hem.

Jag utgår oftast ifrån att folk skojar dock, blir ju lite pinsamt om någon annan tar det på allvar...

jobbar som sméjävel och händer ofta att nån helt okänd knallar in på verkstaden och ska ha nån liten järnbit eller hjälp med nått annat. Eftersom jag jobbar i en mindre stad så skulle vi nog ha mycket mindre att göra om man inte hjälpte folk som kom in på bästa sätt. Och det har i många fall börjat med en vetelängd och slutat med jobb för flera 100 000 :-
Men när jag jobbade i Stockholm så hade vi en Schäferhund som gick lös för att hålla folk borta...... och det behövdes

Det budskap jag försökte framföra i mitt tidigare inlägg var att det inte är svårt eller tar tid att fixa för någon som kan svetsa och därmed är det heller inte ohemult dyrt. Tycker även att det är upp till varje svetsare att själv sätta sitt pris, oavsett öl, vetelängder eller annan lämplig valuta. Ett litet förtydligande bara så att alla förstår...

Du är inte svetsare va? Det är alltid lätt att gissa att det andra gör är sjukt lätt och tar ingen tid. Händer över allt i alla sammanhang, även hemma i stugorna där männen inte fattar allt fruarna gör när det kommer till markservice osv.
Du kan ju testa att kliva in på svetsverkstan med den attityden och se om de har tid för din ram. :cool:

Kan säga att till och med för mig som hobbysvetsare tar det emot rätt rejält att svetsa någons ram mot en vetelängd. Där står jag och skitar ner mig, svettas och sliter, slipar elektroden och förbrukar gas och tid. Gör ett snyggt och prydligt jobb.
Mot en vetelängd? Nja...

Det jag försöker säga är väl att man bör vara lite ödmjuk och förutsätta att det inte kostar kaffepengar. Vill svetsaren göra jobbet mot kaffebröd är det väl fine, bara det inte förutsätts av den som vill ha något lagat.

Senast ändrad:
Jag hade ett projekt i rostfritt som jag behövde ha svetsat. Jag tror att det var en tusenlapp jag betalade för det jobbet. Helt ok för jag hade ingen svets och hade troligtvis haft svårt att tända Tigen?

jobbar som sméjävel och händer ofta att nån helt okänd knallar in på verkstaden och ska ha nån liten järnbit eller hjälp med nått annat. Eftersom jag jobbar i en mindre stad så skulle vi nog ha mycket mindre att göra om man inte hjälpte folk som kom in på bästa sätt. Och det har i många fall börjat med en vetelängd och slutat med jobb för flera 100 000 :-
Men när jag jobbade i Stockholm så hade vi en Schäferhund som gick lös för att hålla folk borta...... och det behövdes

Att hjälpa folk på bästa sätt är väl en förutsättning för att ens ha kunder. Du menar att jag skulle kunnat knalla i i den verkstaden, utan tidigare affärer, med bullar och få en cykelram svetsad?

Jag har själv jobbat på verkstad och visst gjorde man vissa små jobb gratis, lånade ut verktyg och lokalen, men det gällde ju återkommande kunder.

Senast ändrad:
Vad kränkta många är idag. Det räcker väll ändå med att en förklarar och så släpper man det. Ska vi kanske bjuda in alla sveriges svetsare så kan dom skriva samma sak som ovan i deras ord? Bra inlägg från Pajas och Ridley.

Vetelängd är väl mest ett gammalt skämt och möjligen tillämpligt om man lallar in nånstans man har känningar och lånar en gängtap eller får nåt kapat.

Om gamle Einar 85 kommer till verkstaden med sin gräsklippare som en svets har släppt på.... tar max 15 min att fixa och då kanske även man hunnit få på lite färg..... inte fan kräver man honom på 300 spänn eller säger att åk till vår konkurrent 2 kvarter bort.

Om gamle Einar 85 kommer till verkstaden med sin gräsklippare som en svets har släppt på.... tar max 15 min att fixa och då kanske även man hunnit få på lite färg..... inte fan kräver man honom på 300 spänn eller säger att åk till vår konkurrent 2 kvarter bort.

Det är ju i alla lägen en helt annan sak.

Panelkungen har klart för sig här.

Back OnT: kolfiber då? Vill man plåstra själv eller köpa en fixad.
Till synes okomplicerad spricka mitt på sadelröret
Frågar åt en vän.. ?

Senast ändrad:
Tja !
Svetsa är väl precis som allt annat inget som ska va gratis , nu har jag en jävla tur för min bästa kompis är bil och mc nörd å hyfsad med svetsen .
Vi lärde känna varann på dagis , han är fadder åt mina barn å jag åt hans , jag hjälper honom å snickra men att det ska va gratis för andra vetifan .
Har man firma så ska man betala hyran maskiner mtrl mm, klart som fan man ska ha pröjs.
Klassisk grej som typ gäller andra hantverksyrken oxå....
Mange

Tillbaka
Topp