[OT] Sluta snusa 2020

[OT] Sluta snusa 2020
Prova nikotinfritt snus nån månad annars, så blir man av med en sak i taget.

Det viktigaste är att man faktiskt vill sluta.

När man tänker på lilla mesiga töntiga snus kan ge någon sug efter 20 år så inser man lite mer vidden av t ex heroin :)

Ett av problemen med Nikotin är ju att det är så relativt harmlöst men samtidigt så beroendeframkallande. Det är svårare att sluta med opiater under abstinensen (har jag hört) men när den är över är det lättare att hålla sig ifrån då minnet av brukets nackdelar finns kvar. För Nikotinister är det lättare att trilla dit igen. Har jag förstått det som.

[OT] Sluta snusa 2020
En kompis slutade och bestämde han skulle köpa en ny fin tv för pengarna han sparade. Han tog den dock på ”avbetalning”, dvs han köpte den när han la ut sista snusen sen började han igen när han inte handlat snus för motsvarande vad teven kostade :) Gör du lika med hojen så kan du förmodligen hålla dig snusfri pga ”skuldsättning” resten av livet :)

Hellre lån på en schysst enduro än att lägga pengar på snus ;)

[OT] Sluta snusa 2020
Slutade för andra och sista! gången 25/4 2019. Första gången jag slutade var 2007, höll upp 3 år. Sommaren 2010 tyckte både jag och min fru som också snusat att det vore lite busigt att snusa lite över semestern... Tyvärr tog semestern slut men inte snusandet...

Båda gångerna har jag bytt snuset mot tuggummi som jag frenetiskt tuggat ett tag. Båda gångerna jag lyckats sluta har jag också verkligen varit motiverad. Motivationen är nyckeln tror jag. Vill man det verkligen så klarar man det.

Har tidigare provat att "trappa ner" med hjälp av nikotintuggummin men det funkar inte för mig. Ständig nikotinbrist gjorde att jag mådde allt sämre och tyckte nästan inte det var värt att leva längre.

Tyckte det var "lättare" den här gången. Om det berodde på att jag i övrigt redan mådde rätt dåligt pga att min fru var svårt cancersjuk det låter jag vara osagt men har inte haft det minsta sug efter snus den här gången. Har samtidigt i princip slutat dricka alkohol också.

Den här gången kommer jag att hålla mig snusfri. Snus är något som fanns i mitt liv medan min fru levde...

[OT] Sluta snusa 2020
Fast nikotin är ju inte bra för pump och syresättning/kondition.
Precis.
Man hör ju talas om många rökare som slutar, och går över till snus, ofta med ord eller ursäkten som att "det är ju nästan ofarligt" och "många hockeyproffs snusar ju" osv...

Visst kanske man förlänger livet på lungorna, men många andra hjärt/kärl-risker kvarstår med snus.

[OT] Sluta snusa 2020
Ishockeyspelare ska tåla mjölksyra och har generellt dålig kondition.
Fråga Christer Olsson. Han höll på att dö under första cykelturen med sin svärfar?

[OT] Sluta snusa 2020
Såg tråden igår kväll, började fundera, kanske dags att sluta igen.. Höll upp tre år sist innan jag tyckte att jag förtjänade nån form av last här i livet.

Steg 1 idag iaf. Vanlig dos har varit dubbla General One ekorrbindor, från morgon till kväll. Typ 1½ dosa om dagen har gått åt. Idag har jag kört Göteborgs Rapé & bara en snus i taget. Känns ju helt klart att det inte är samma mängd nikotin... Blir nog cold turkey från & med måndag :-/ Bara lyckas ställa in hjärnan på att inte äta en kalori i onödan så man slipper gå upp 7-10kg av & sluta.

[OT] Sluta snusa 2020
Såg tråden igår kväll, började fundera, kanske dags att sluta igen.. Höll upp tre år sist innan jag tyckte att jag förtjänade nån form av last här i livet.

Steg 1 idag iaf. Vanlig dos har varit dubbla General One ekorrbindor, från morgon till kväll. Typ 1½ dosa om dagen har gått åt. Idag har jag kört Göteborgs Rapé & bara en snus i taget. Känns ju helt klart att det inte är samma mängd nikotin... Blir nog cold turkey från & med måndag :-/ Bara lyckas ställa in hjärnan på att inte äta en kalori i onödan så man slipper gå upp 7-10kg av & sluta.
Kul att man kan inspirera andra, har gått jättebra för mig de senaste dagarna. Har du slutat förr så vet du ju att man har bra och mindre bra dagar. Jag har läst några böcker på ämnet, det kan jag rekommendera!

[OT] Sluta snusa 2020
Jag slutade snusa för typ 20 år sen och det var ett helvete i början, tog många försök innan jag lyckades.
Känner fortfarande ett sug om jag får lukta i en nyöppnad Grovdosa.
Min räddning är att jag krachade för många år sen och slog lös/av lite tänder, jag är så jäkla rädd om mitt implantat som sitter precis vid snusgropen, så det blir aldrig mer nån prilla för mig.

[OT] Sluta snusa 2020
Kul att man kan inspirera andra, har gått jättebra för mig de senaste dagarna. Har du slutat förr så vet du ju att man har bra och mindre bra dagar. Jag har läst några böcker på ämnet, det kan jag rekommendera!

Äh, pannben pannben pannben. Svårare än så är det ju inte, inställningsfråga. Har man bara viljan att säga åt kroppen att sluta ropa efter något som ändå inte kommer komma så brukar det ju gå bra. Men som du säger, vissa dagar är bra, andra är lite dåliga.. Just nu är det väldigt bra, blåser medvind, återkommer när det är åt andra hållet =)

//H, snusfri sen kl.17 igår...

[OT] Sluta snusa 2020
Jag slutade tvärt för lite drygt ett år sedan. Snusade då 1.5 dosor om dagen och hade snus inne 24/7. För att sluta åkte jag på en semester till ett land utan snus, hade med mig en dosa och lite nikotintuggumi. Själva slutandet var hemskt, var tionde sekund tänka på att stoppa in en prilla..bara känna handen leta efter dosan. Hur som så härdade jag ut och klarade mig utan återfall.

Idag dryga året senare så är det extremt sällan jag tänker på snus, och om jag gör det så är det som på en gamal favoritcykel.. Den gav mycket glädje och skapade fina minnen.. men min nuvarande mtb är bättre i alla lägen.

Tillbaka
Topp