Tips för att tar bort styrlager?

Berk

Aktiv medlem
Jag försöker att tar bort en ZS44 styrlager. Har en "cup out" tool och slår så hård på den som jag kan, men ingenting händer med toplager. Ramen hänger nu i en mekställ fast vid sadelstolpen, så kanske är problemet att mekställen dämpar smällen för mycket. Kanske behöver jag lägga topröret på en arbetsbord för att ha mer effekt. Men det är svårt att få till i en lägenhet. Är också rädd för bucklor i tunna aluminium röret. Tips eller tricks?

2020-03-19-18-57-57.jpg

Senast ändrad:
Du behöver få det stumt. Kan du ställa ramen på vevhuset på golvet samt lägga nåt under överröret som stöttar upp så du får ett stumt underlag?

Du kan oxå bara ställa ramen på golvet och hålla i den hårt (nära headtuben i toppröret) och kanske tom föra ramen lite uppåt när hammaren är på väg ner mot "cup out" toolen .) Ska vara stumt nog om du inte har ett hs som fastnat ordentligt.

Har nu lagt överröret på en plastbox med täcke ovanpå, men det händer fortfarande ingenting ...

Visa bilaga 406557
Är Du säker på att verktyget verkligen ligger an mot styrlagret? Har Du satt i verktyget från rätt håll? Jag har liknande verktyg och det ser ut som om verktyget är en god bit från lagret. När Du ska slå ut det undre lagret sätter Du i verktyget underifrån och tvärt om.

Annars tar du en mejsel av nåt slag och bankar på olika ställen, allt våld i en punkt i taget.

Inte för att jag någonsin behövt ta i oavsett om jag använt mejsel eller sånt där verktyg iofs.

Är Du säker på att verktyget verkligen ligger an mot styrlagret? Har Du satt i verktyget från rätt håll? Jag har liknande verktyg och det ser ut som om verktyget är en god bit från lagret. När Du ska slå ut det undre lagret sätter Du i verktyget underifrån och tvärt om.

Det har jag gjort. Antar styrhuvuden är helt slät på inne sidan och det inte kan går fel.

2020-03-19-20-36-05.jpg

Hej.. Ser inte den runda kanten utanför lagret tämligen misshandlad ut?? Inte bonkat på den?? Inte ett märke på lagret... Är det inte lätt att det expanderande verktyget hamnar på den kanten istället för på lagret?? mvh borano20

Hej.. Ser inte den runda kanten utanför lagret tämligen misshandlad ut?? Inte bonkat på den?? Inte ett märke på lagret... Är det inte lätt att det expanderande verktyget hamnar på den kanten istället för på lagret?? mvh borano20

Jag tror att den runda kanten som är misshandlat är lagerskalen som jag vill tar bort och styrhuvuden är slät på inne sidan. Styrhuvuden är redan butted på utsidan.

Edit: misshandlade delen är svart, som lagerskalen medan styrhuvuden är blank aluminium på inne sidan.

Vet inte om de hjälper men kan ju prova att spreja 55-6 i skarven mellan lagerskål och ram för att minska friktionen

Skulle gärna har bättre mothåll. Men måste den inte vara format efter överröret för att förhindra skada på den tunna aluminiumrör?

Om mothållet är en brädbit som är ugf lika lång som övre ramrör och har ett hål ugf motsvarande styrröret får du ju ett mothåll som fördelar kraften utmed hela ramröret. Om inte röret är ett sånt där bananformat förstås.

Om mothållet är en brädbit som är ugf lika lång som övre ramrör och har ett hål ugf motsvarande styrröret får du ju ett mothåll som fördelar kraften utmed hela ramröret. Om inte röret är ett sånt där bananformat förstås.

Varför behövs ett hål? Brädbit kan väl vara så lång som överröret,
Men tror att nästan alla kraft kommer på en små bit av överröret intill styrhuvudet, inte på hela överröret.

Jag hade aktat mig för mothåll mot underröret. Du riskerar att buckla ramen.
Vad slår du med?
Det du behöver är en liten handslägga som du kan anbringa mycket rörelseenergi med men ändå på ett kontrollerat vis. Skall du upp i samma energi med en vanlig hammare så blir det till att svinga vilt.

Varför behövs ett hål? Brädbit kan väl vara så lång som överröret,
Men tror att nästan alla kraft kommer på en små bit av överröret intill styrhuvudet, inte på hela överröret.

Såg bilden på ramen nu, tänkte på annat. Nej hål behövs såklart inte.
WD40 påstås funka bättre än CRC 5-56 för att lösa vad som kanske är korrosion mellan lagerskål,och rör.

Jag hade aktat mig för mothåll mot underröret. Du riskerar att buckla ramen.
Vad slår du med?
Det du behöver är en liten handslägga som du kan anbringa mycket rörelseenergi med men ändå på ett kontrollerat vis. Skall du upp i samma energi med en vanlig hammare så blir det till att svinga vilt.

Jag är rädd för att buckla ramen. Har ingen riktigt gummihammare och använder en billig gummi tält hammare. Har slagit så hård som jag kan. I nuläget tar plastboxen en del av energin, som förhindrar bucklar, men kanske också att lagerskal röra sig.

Såg bilden på ramen nu, tänkte på annat. Nej hål behövs såklart inte.
WD40 påstås funka bättre än CRC 5-56 för att lösa vad som kanske är korrosion mellan lagerskål,och rör.

Tror inte att det finns korrosion. Delerna är tighta och uppviser ingen korrosion. Det är alu mot alu. Tror att dom har pressats inte med mycket kraft utan mycket montagepasta.

Jag brukar köra med drivdorn och knacka runt. Du kan komma förbi i helgen och låna om du vill testa eller ta med ramen.

Provade nu en vanlig hammare, har bara en liten, men fortfarande händer ingenting.

Tror att drivdorn har bästa chansen. Så kan man lägga en del av lagerskalen på en brädbit och slar på motsätta delen och har man också mycket bättre mothåll och ingen fara för att buckla ramen.

Prova med att värma på styrhuvudet vid det lager som skall bort. Med en hårfön, försiktigt, till ngt mer än kroppstemp. Det får ju inte bli för varmt så färgen tar stryk.
Styrhuvudet utvidgas ytterst lite, men tillräckligt för att det kanske släpper lättare. Och fortsätt med att banka ut lager banan.

Prova med att värma på styrhuvudet vid det lager som skall bort. Med en hårfön, försiktigt, till ngt mer än kroppstemp. Det får ju inte bli för varmt så färgen tar stryk.
Styrhuvudet utvidgas ytterst lite, men tillräckligt för att det kanske släpper lättare. Och fortsätt med att banka ut lager banan.

Bra tips! Jag glömmer alltid om det blir bättre eller värre när man varma upp. Och viste inte hur jag skulle kunna varma upp styrhuvuded. Köpte en hårfön som kan vara för varmt för hår för att forma thermoplastika hastighetsskridskor, så den kommer till nytta igen nu.

Tack för alla tips! Med lite bättre mothåll och vanlig hammare fick jag 1 mm rörelse på morgonen konstaterade jag nu. Med värme kunde jag nu relativt enkelt tar bort toplager. Ska prova bottenlager senare.

Det var också jobbigt att tar bort crown race.
Sen hittade jag ingen sätt att få in nya styrlager cups rakt (det var jättenkelt på min Nordest Bardino). Så jag dråg dom in helt snett och dråg åt så dom rättade. Var rädda att jag skulle förstöra styrhuvuden, men den överlevde.
Nu har jag slacked min sons Vpace Max24 med 1.8 grad. Hoppas att han är ännu stabilare utför i Hellas imorgon!

2020-03-20-22-06-51.jpg

@Berk Jag frågar åt en kompis som kanske ska köpa en VPACE Max24. Vilken exakt modell från Works components köpte du till er cykel? Tänkte på att headset length 80mm inte finns att välja t.ex.

@Berk Jag frågar åt en kompis som kanske ska köpa en VPACE Max24. Vilken exakt modell från Works components köpte du till er cykel? Tänkte på att headset length 80mm inte finns att välja t.ex.

Man behöver inte precis rätt längd. Skillnader i passningar är mindre en toleranser. Jag köpte:

1.5 Degree EC44-ZS44 Angle Headset - To Suit 1 1/8" Steerer Tube - Headtube Length:SET 1 95-103mm

Då får man 1.8 grad isf 1.5 grad, som är bättre!

Tillbaka
Topp