Byta fjäder i bakdämparen?

Stiffmeister

Aktiv medlem
Hej!
Har inhandlat en Scott Gambler 30 2014 i stlk M men tror nog att jag behöver byta fjädern bak på den då förra ägaren vägde 15 kg mindre än mig. (jag väger 96kg). Är det något man kan göra "enkelt" själv? På fjädern står det 300_3.70 (ROCKSHOX) så vilken skulle ni rekommendera först och främst att jag köper? Samt,är detta något man kan göra själv?

Mvh

Jag väger nog 80 kg med all utrustning. Kör 350 fjäder på min gambler 30 2014 och det är rätt lagom för mig. Du lär väl behöva 400-450 skulle jag tro.
Bakdämparen har måtten 267x89 men vilken modell är det? Du behöver en fjäder som passar den modell på dämparen du har (kan vara olika diameter), samt att den klarar en slaglängd på minst 89 mm utan att bottna mot sig själv så att säga. 3.7 (tum - dvs 94 mm )på fjädern du nämner avser slaglängden så det är väl en sådan du ska ha, men med högre fjäderkonstant (400-450)

Byta fjäder är inte svårt, men jag kan inte uttala mig om fjäderhårdhet för din vikt till den ramen.
Fjädrar är lite rörigt, du måste ha rätt innerdiameter, fjäderhårdhet och längd på fjädern för att allt ska passa.

Jag väger nog 80 kg med all utrustning. Kör 350 fjäder på min gambler 30 2014 och det är rätt lagom för mig. Du lär väl behöva 400-450 skulle jag tro.
Bakdämparen har måtten 267x89 men vilken modell är det? Du behöver en fjäder som passar den modell på dämparen du har (kan vara olika diameter), samt att den klarar en slaglängd på minst 89 mm utan att bottna mot sig själv så att säga. 3.7 (tum - dvs 94 mm )på fjädern du nämner avser slaglängden så det är väl en sådan du ska ha, men med högre fjäderkonstant (400-450)
Hej!
Det var en FOX VAN R. Räcker det för info?

Jag är tio kilo lättare och tycker 400 är ganska spot on på min. Lagom med sag och jag använder slag utan att det tar slut så jag märker det.

Men det är ganska stora toleranser på de här fjädrarna vad jag hört.

Du har nog rätt styv fjäder för din vikt. Men jag kan mycket väl tänka mig att det funkar bra ändå. Kanske livar upp hojen lite till och med?

Kan ju nämna att jag också har en 500 fjäder till min eftersom jag har den som lånehoj, och det funkar hyggligt för mig att köra på också (även om det kanske är aningen styvt). Är som inte lika kinkigt med coil som med luft, i alla fall om man går uppåt i styvhet. Kanske är det för de inte rampar upp på samma sätt. Alltför vek fjäder vill man nog inte köra med..

Senast ändrad:
Nä precis den är ju smooth ändå med coil.

Jag hör till skaran som vill ha lite bailout-reserv i slaglängden och inte använda allt hela tiden också. Det bidrar säkert :-)

Ja det är klart, alltid bra med reserver. Personligen har jag mest kört maskingrävda spår i bikepark med den och då gör de ju fina landningar osv, så även om fallhöjden är 2 m upplever man det som nästan ingenting. Tills man fuckar upp ordentligt förstås. ?

Hej!
Det var en FOX VAN R. Räcker det för info?

Jag har en 500x3,64 till min hoj (har också fox van r) som jag kan byta till när jag lånar ut hojen till någon som är lite tyngre. Denna variant borde nog vara mest lämpligt, med tanke på diskussionen ovan med Rattnalle.

Hur har du förresten med framgaffeln? Vad är det för något? Rock shox domain eller boxxer? Eller något helt annat? Spiralfjäder eller luft? För fronten behöver ju matcha bakänden också.

Jag kör bara stökspår med min ?
Förstår inte grejen med maskingrävt riktigt. Ge mig en rejäl stenkista. Hopp förekommer ju iofs ändå. Här landade jag riktigt kasst men fick ändå inte bottningskänsla.
IMG-20200413-WA0012.jpg

Tack för alla svar!
Kan någon rekommendera en fjäder (länk) som skulle kunna funka för mig på ca 100kg med skydd samt en liten beskrivning om hur jag isåfall byter?

Jag har en 500x3,64 till min hoj (har också fox van r) som jag kan byta till när jag lånar ut hojen till någon som är lite tyngre. Denna variant borde nog vara mest lämpligt, med tanke på diskussionen ovan med Rattnalle.

Hur har du förresten med framgaffeln? Vad är det för något? Rock shox domain eller boxxer? Eller något helt annat? Spiralfjäder eller luft? För fronten behöver ju matcha bakänden också.
Hej igen!
Angående fram så är det en boxxer. Tror du att jag som är ny på detta med cykling kan byta fjäder själv? Beställer en 500 från din länk!

Fjädern i boxxern är superlätt att byta. Tror det är svart fjäder du ska ha. Kolla först vad som sitter i innan du beställer ny sådan.

Byte:
Skruva av locket på vänster sida. Ur med distanser och fjäder. I med annan fjäder och sätt tillbaka distanserna. Skruva tillbaka locket. Klart. Det viktigaste är att du kör med hylsa med platt botten för att inte skada 6 sexkantsfattningen.

Fjädern i boxxern är superlätt att byta. Tror det är svart fjäder du ska ha. Kolla först vad som sitter i innan du beställer ny sådan.

Byte:
Skruva av locket på vänster sida. Ur med distanser och fjäder. I med annan fjäder och sätt tillbaka distanserna. Skruva tillbaka locket. Klart. Det viktigaste är att du kör med hylsa med platt botten för att inte skada 6 sexkantsfattningen.
Tack! Är det lika lätt att byte fjädern till bakdämparen?

Jag kör bara stökspår med min ?
Förstår inte grejen med maskingrävt riktigt. Ge mig en rejäl stenkista. Hopp förekommer ju iofs ändå. Här landade jag riktigt kasst men fick ändå inte bottningskänsla.
Visa bilaga 412372
Man ska inte lita på folk på internet.
"Inte bottenkänsla" är kanske en fråga om personal opinion.
Men det är klart, länkaget kanske inte bottnar om man kör med båda fötterna i marken iofs.
DSCF8195.jpg

För att bidra till tråden så säger jag att det är lätt att byta fjäder. Plocka ut dämparen från ramen.
Skruva loss brickan som förspänner fjädern så mycket det går, sen kan du ta ut ena brickan som har en liten slits i sig, därefter är det bara att plocka bort fjädern.
Hela operationen tar kanske 10 minuter om man gjort det innan. Och 15 om det är första gången :)

Herregud, nu är jag helt matt! Varför ska det vara så svårt att hitta en fjäder som passar??! Har nu kollat igenom allt inom fjädrar på Valhallas länk + länken till bikecomponents. Jag blir tokig.

Den jag skickade länk på passar på min fox van r som är av samma mått som din:
https://www.tftuned.com/steel-spring-37365/p3380
(välj 500x3,64)
1587920699623.png

Denna passar gaffeln, boxxer 2010-2016
https://www.bike24.com/p2130281.html
(välj svart ,extra firm)
1587920753307.png

Sådär. Enkelt. :cool:

Möjligt att rock shox fjädrar kan passa din bakdämpare, men det vågar jag inte svara på. Uppenbarligen har du en som gör det, men till vilken dämpare är den undrar jag? Är alla rockshox fjädrar av samma diameter t.ex? Who knows :giggle:

Kan det möjligen vara denna fjäder du har idag? Passar det på din dämpare så är det ju mycket billigare förstås... Men jag vet som sagt inte.

Kan det möjligen vara denna fjäder du har idag? Passar det på din dämpare så är det ju mycket billigare förstås... Men jag vet som sagt inte.

Hej Valhalla!
Så otroligt schysst att lägga så mycket tid på en noob!! Jag beställer den som du själv har i 500lbs. Så vet jag att det är 100% rätt. Kanske återkommer när jag monterar av den gamla för att få lite råd etc.
Hur som helst... Tack!!

Hej Valhalla!
Tänkte kolla med dig angående preload ringen om den ska vara lika mycket skruvat med en 500lbs fjäder som med en 300lbs? Just nu är den med 300 fjädern ca 3cm "nerskruvad".
Får fjädern från tftuned.com imorgon!

Nej du skruvar ner ringen tills fjädern inte längre glappar, och sen skruvar du typ 1-2 varv till så den förspänns litegrann. Det behöver inte vara samma position på ringen som med 300 fjädern. Den nya fjädern kommer sannolikt vara längre än den gamla. Min är på gränsen för vad som går att montera på den dämparen. Man fick övertala den en aning och så föll det på plats.

Nej du skruvar ner ringen tills fjädern inte längre glappar, och sen skruvar du typ 1-2 varv till så den förspänns litegrann. Det behöver inte vara samma position på ringen som med 300 fjädern. Den nya fjädern kommer sannolikt vara längre än den gamla. Min är på gränsen för vad som går att montera på den dämparen. Man fick övertala den en aning och så föll det på plats.
Ok!! Tusen tusen tack för hjälpen än en gång!

En ”för hård” fjäder går oftast mkt bra att köra då fjäderdämpare är så kännsliga, bara klicka på nått extra klick på rebound dämpning för att lugna ner den lite. Jag kör 550 men är rek på 460 för 30% sag, men gillar inte 30% så kör närmare 18-20% o helt underbart!

testa ändra lågfart o rebound innan du köper ny fjäder

Tillbaka
Topp