Köpråd, är denna pumpen vettig?

Ajax

Medlem
Fick hem min nya cykel idag, en Orbea Oiz H30. Har ju insett att det finns en hel del kringutrustning jag har missat, där bland annat pump ingår, haha.
Har googlat runt lite och sett att SKS och Lezyne verkar poppis här. Har spanat lite på denna:
Men finns det någon pump som är mer "given" i den prisklassen? Jag utesluter inga märken, classe och biltema går såklart superbra om de är med i matchen.

Att få med den digitala mätaren för det priset känns givet tycker jag. Annars funkar egentligen nästan vad som helst tillräckligt bra om än med sämre precision på avläsningem.

Jag gillar lezynes gängade munstycken men vet att vissa avskyr dem.

Att få med den digitala mätaren för det priset känns givet tycker jag. Annars funkar egentligen nästan vad som helst tillräckligt bra om än med sämre precision på avläsningem.

Jag gillar lezynes gängade munstycken men vet att vissa avskyr dem.
ah, ja det tåls ju att funderas på. Antar att folk stör sig på att man inte lyckas gänga ur tillräckligt fort och att man tappar för mycket luft på den tiden?

ah, ja det tåls ju att funderas på. Antar att folk stör sig på att man inte lyckas gänga ur tillräckligt fort och att man tappar för mycket luft på den tiden?
Nej, det är inget problem. Däremot gängar man ur ventilkäglan om den sitter för löst så man får börja pumpa från noll. Löses genom att dra åt sina ventilkäglor.

Nej, det är inget problem. Däremot gängar man ur ventilkäglan om den sitter för löst så man får börja pumpa från noll. Löses genom att dra åt sina ventilkäglor.
ah, ja då så, ett "ickeproblem" låter det som :) Slår nog till på en sån. Ett annat alternativ som verkar poppis är ju denna: https://www.outdoorexperten.se/p-46308-topeak-joeblow-max-hp-golvpump-svart.aspx
Där har jag dessutom 20% rabatt, men jag missar ju digitalmätaren.

Nej men vänta lite nu. Du har köpt en mountainbike, ingen landsvägscykel. Du ska inte ha en pump som kan pumpa höga tryck utan som ger mycket volym per slag, upp till typ 5 bar räcker gott (2.5 bar hade räckt gott, men så lågt går dom sällan). Ett exempel på en sån pump heter SKS twentyniner.

Lezynes digitala manometer är samma oavsett vilken pump den råkar sitta på. Bara så du inte läser för noga innantill där och tror att den går till oändliga bar eller vad specen nu säger. Men visst det är en standardpump inte en högvolympump.

Lezynes digitala manometer är samma oavsett vilken pump den råkar sitta på. Bara så du inte läser för noga innantill där och tror att den går till oändliga bar eller vad specen nu säger. Men visst det är en standardpump inte en högvolympump.

Jo att själva mätaren blir inexakt är ju ett annat problem med en pump avsedd för höga tryck. Även en digital mätare har ju ett mätspann, och rent teoretiskt skulle det ju kunna vara olika sensorer som mäter trycket på de olika även om display och mätarhus ser likadant ut. Men det jag pratar om är inte mätaren i första hand, utan själva grundfunktionen att få luft i däcket. Även om man vill poppa tubeless blir det avsevärt lättare om varje luftpuff blir större.

Jo att själva mätaren blir inexakt är ju ett annat problem med en pump avsedd för höga tryck. Även en digital mätare har ju ett mätspann, och rent teoretiskt skulle det ju kunna vara olika sensorer som mäter trycket på de olika även om display och mätarhus ser likadant ut. Men det jag pratar om är inte mätaren i första hand, utan själva grundfunktionen att få luft i däcket. Även om man vill poppa tubeless blir det avsevärt lättare om varje luftpuff blir större.
Jo så är det väl. Jag brukar antingen lyckas lätt ändå eller så krävs airshoten. Gränsen för lätt skulle säkert flyttas med en större pump. För egen del vinner dock ändå bekvämligheten i att en pump funkar för alla mina cyklar, har man inte det problemet vore en av Lezynes High volume modeller lämplig.

Att pumpa airshoten kräver i sig en pump som orkar högre tryck för den delen.

Senast ändrad:
Ja, Joeblow Mountain såg bra ut. Hur ställer sig Joeblow Sport III till denna skaran? Såg att man kunde få den för 375 på Stadium nu.

De flesta pumpar är som pumpar tillräckligt bra för att det ska kvitta. Det som skiljer är finish och munstycke. Vad du gillar för munstycke vet du inte i förväg, det märker du. Jag har använt en pump med det där huvudet från Topeak en hel del och det är bättre än genomsnittet men fortfarande inte i min smak. Andra tycker helt tvärt om.

Nä du har nog rätt, man får nog helt enkelt testa sig fram. Och för några hundralappar är det ju svårt att göra ett riktigt felköp när det gäller pump kan tyckas :)

Ja, Joeblow Mountain såg bra ut. Hur ställer sig Joeblow Sport III till denna skaran? Såg att man kunde få den för 375 på Stadium nu.
Som det har skrivits längre upp. Mountain har en större behållare så är bättte för Mtb. Sport klarar högre tryck men man får mindre luft in i taget.

Jag har joeblow sport och mountain X. Båda är bra pumpar.

Skulle dock inte köpa en mountain om jag inte hade en pump för högre tryck också.

Jag har joeblow sport och mountain X. Båda är bra pumpar.

Skulle dock inte köpa en mountain om jag inte hade en pump för högre tryck också.
Jag gjorde det misstaget själv. Köpte Mountain när jag bara hade en mtb, sen när jag köpte en racer insåg jag att den inte funkar till landsvägsdäck. Så var tvungen att köpa en till pump då.

Men om han vet att han aldrig kommer köra annat än mtb så är Mountain bättre.

Tillbaka
Topp