Dagens volontärinsatstråden

gandhi

Aktiv medlem
Startar en tråd om vad vi cyklister kan göra i form av volontärsarbete under corona.

20200420_152635.jpg20200420_150347.jpg20200420_150434.jpg
Idag har jag servat cyklar åt vårdpersonalen på Södersjukhuset tillsammans med två andra glada cykelgubbar från Bonne Mechanique.

Jag fick idén när jag servade brorsans pendlar-cx (han jobbar på SöS) så att han skulle slippa åka kommunalt i dessa tider.

Kom i kontakt med Mioo Cycling https://mioo.cc/ och de nappade på förslaget så de gjorde iordning en gratiskampanj för SöS-personalen via SöS personalavdelning. Sedan stod Mioo och BM för lån av verktyg och mekställ samt slang, bromsbelägg, kedjor (till självkostnadspris) och så fixade vi drygt 20 cyklar medan personalen jobbade inne på sjukhuset.
Mycket justering av växlar, bromsar, rengörning och uppsmorning av drivlina, Slangbyte, beläggbyte, kedjebyte. Bonus var byte av tre ekrar på två Nexushjul.

Jag är permitterad 60% fram till sista maj så jag har klättrat lite på väggarna och det var skönt att få göra något som underlättar för de som kämpar med de drabbade. Vi kommer att köra två måndagar till de kommande två veckorna och sedan får vi se hur behovet ser ut.

Underbart initiativ!
Jag är helt övertygad om att ni fick mycket uppskattade kommentarer från de som lämnade in cyklarna.
Grymt snyggt jobbat!

Även idag hade vi en fin mekardag på SöS med drygt 20 cyklar fixade åt vårdpersonalen. Mestadels växel- och bromsjustering, rengörning av drivlina och kedjebyten. Min höjdpunkt var en Specialized Sirrus med framhjul som fick tre nya ekrar, kassetbyte och kedjebyte samt bromsbeläggbyte.
På bilden landar ambulansflyget.
20200427_142356.jpg

På måndag kör vi igen.

Propagandaväder initialt.

"Famous last words"
Efter lunch blev det ihållande regn med en och annan åskknall. Lyckligtvis hittade vi ett tak intill en trave byggbaracker som vi kunde hålla till under de sista timmarna, men vi blev rätt blöta.

MR:
Idag var det flera rätt risiga cyklar. En tung damtralla som hade 5 trasiga ekrar i bakhjulet som ägaren inte märkt alls. Jag ersatte de trasiga med nya (begagnade) och riktade upp hjälpligt. Flera cyklar med hjullagerhaveri (inget vi kunde fixa med de verktyg och reservdelar vi hade).

I huvudsak handlar det om att rengöra drivlinan från ingrott fett/vägdamm/skräp, justera växlar och bromsar. Byta ett och annat bromsbelägg och kedja. Byta slang. Pumpa däck till rätt tryck (många kör på väldigt lågt tryck). Idag fick vi dryga 20-talet cyklar att fungera lite bättre. Sammanlagt på tre tillfällen har vi jobbat igenom 60-70 cyklar.

Två gånger kom ambulansflyget (vi står precis intill helikopterplattan). Ambulanshelikopterpilot (högst upp i ambulansförarherarkin).

Nu ska vi utvärdera lite. Kanske blir det ett par måndagar till innan det blir dags för mig att jobba på riktiga jobbet igen.

20200504_125319.jpg20200504_125322.jpg20200504_125328.jpg20200504_125330.jpg

"Famous last words"
Efter lunch blev det ihållande regn med en och annan åskknall. Lyckligtvis hittade vi ett tak intill en trave byggbaracker som vi kunde hålla till under de sista timmarna, men vi blev rätt blöta.

MR:
Idag var det flera rätt risiga cyklar. En tung damtralla som hade 5 trasiga ekrar i bakhjulet som ägaren inte märkt alls. Jag ersatte de trasiga med nya (begagnade) och riktade upp hjälpligt. Flera cyklar med hjullagerhaveri (inget vi kunde fixa med de verktyg och reservdelar vi hade).

I huvudsak handlar det om att rengöra drivlinan från ingrott fett/vägdamm/skräp, justera växlar och bromsar. Byta ett och annat bromsbelägg och kedja. Byta slang. Pumpa däck till rätt tryck (många kör på väldigt lågt tryck). Idag fick vi dryga 20-talet cyklar att fungera lite bättre. Sammanlagt på tre tillfällen har vi jobbat igenom 60-70 cyklar.

Två gånger kom ambulansflyget (vi står precis intill helikopterplattan). Ambulanshelikopterpilot (högst upp i ambulansförarherarkin).

Nu ska vi utvärdera lite. Kanske blir det ett par måndagar till innan det blir dags för mig att jobba på riktiga jobbet igen.

Visa bilaga 414641Visa bilaga 414642Visa bilaga 414643Visa bilaga 414644
Fantastiskt bra jobbat.
Hoppas verkligen ni får den uppskattning ni förtjänar!
Vet inte vilken deal(om någon) ni har med sjukhuset, men de skulle kanske gå att få tillgång till inomhusmek vid dåligt väder framöver(borde ligga i deras intresse kan jag tycka).
Lycka till!

Igår var det återigen dags för en cykelmekardag på Södersjukhuset. Ett 25-tal cyklar rullar nu lättare, säkrare och tystare än innan.
Jag luftade en Maguraframbroms, dödade "fettmonster" på rulltrissor och drev samt justerade växlar och bytte uttänjda kedjor. Inga ekerbrott denna gång. Mitt nya favoritverktyg är bronsborsten!

Inga bilder dess värre, men vi hade fint väder hela dagen. Måndag 25/5 kör vi en sista gång.

Puh! Idag var det svettigt. Många cyklar blev det och tyvärr ingen lunch för undertecknad. En skiva sockerkaka och ett par baljor kaffe.

25-talet cyklar behandlades idag. Fettmonster på trissorna, långa långa kedjor, nedslipade bromsbelägg, lösa sadlar, däck som håller på att hoppa av fälgen, fransiga vajrar, listan kan göras lång.

Hann inte med några egna bilder, men SöS kommunikationsavdelning var ute och fotade oss för SöS-insta

Tillbaka
Topp