Coil på nya fuel ex?

Hälsingland

Aktiv medlem
Coil på nya fuel ex?
Sugen och skaffa en extra dämpare till min hoj. Re:active är bra på stig tycker jag men när det vankas järvsö el.dyl skulle jag vilja ha något mer lämpat.

Tf-tuned rekommenderade cc Coil, är länkaget lämpligt för Coil jag har inte koll på det? Sett många med slash som kör med Coil och nya fuel ex är ju rätt likt den.

Coil på nya fuel ex?
Beror väl på vad du är ute efter för feeling, håller du till på twist twist o liknande leder i bike parksen är en luft burk att föredra för extra popp, om su inte som jag kör en betydligt hårdare fjäder på coilen så är den riktigt livlig ändå. Kan inte svara på hur pass progressivt länkaget är på treks hojjar, men borde inte va några problem o köra coil. Går alltid laborera med spring rates och hög o låg farten (förutsatt att dämparen kan sjysstera båda)

är du som jag och lämnar hjärnan hemma o kör full gas på stök lederna o mosar på rätt över stöket som en dåre så är coil fördelaktigt.

i mitt tycke!
Du kan säkert hitta ”progression charts” för treks länkage o se vad du kan vänta dig med en coil som är linjär.

Coil på nya fuel ex?
Beror väl på vad du är ute efter för feeling, håller du till på twist twist o liknande leder i bike parksen är en luft burk att föredra för extra popp, om su inte som jag kör en betydligt hårdare fjäder på coilen så är den riktigt livlig ändå. Kan inte svara på hur pass progressivt länkaget är på treks hojjar, men borde inte va några problem o köra coil. Går alltid laborera med spring rates och hög o låg farten (förutsatt att dämparen kan sjysstera båda)

är du som jag och lämnar hjärnan hemma o kör full gas på stök lederna o mosar på rätt över stöket som en dåre så är coil fördelaktigt.

i mitt tycke!
Du kan säkert hitta ”progression charts” för treks länkage o se vad du kan vänta dig med en coil som är linjär.

Ja CC går ju att ställa åt alla möjliga håll så det går nog att laborera sig fram till något bra där. Ja jag gillar att köra på i Kristin och dylikt där det är knöligt och brant men är inte så bra på att hoppa så där kör jag inte dom stora hoppen.

Men jag upplever re:active som rätt stötig när det blir stökigt, skulle vilja hitta en som får bakhjulet att slicka backen bättre istället för att studsa fram. Typ Dpx2 skulle ju kunna vara ett alternativ också, men det skulle ju vara kul att testa coil.

Coil på nya fuel ex?
Jag bytte min dpx2 mot en öhlins ttx22m coil, o med hårdare fjäder än rekomenderat ( tycker de blev för mjukt o lätt att botta med rek styrka på fjäder) så spelar det ingen roll hur det ser ut, kan köra rakt över det stökigaste man hittar o man sitter slickad i backen. Tänkte behålla båda så ja kan växla imellan dom, men efter 2 åk med öhlsaren sålde jag dpx’en direkt. Kommer aldrig mer köra luft igen!

Coil på nya fuel ex?
Jag bytte min dpx2 mot en öhlins ttx22m coil, o med hårdare fjäder än rekomenderat ( tycker de blev för mjukt o lätt att botta med rek styrka på fjäder) så spelar det ingen roll hur det ser ut, kan köra rakt över det stökigaste man hittar o man sitter slickad i backen. Tänkte behålla båda så ja kan växla imellan dom, men efter 2 åk med öhlsaren sålde jag dpx’en direkt. Kommer aldrig mer köra luft igen!

Lät ju inte dumt det! TTX:en kostar en skaplig slant va?

Coil på nya fuel ex?
Jag gav 9000 med frakt och fjäder, det vart en cane creek lättvikts fjäder för den jag ville ha från öhlins hade jag behövt vänta på. Beställde från Åre bikes. Men du kan ju sälja din re-active och få tillbaka några kr där

Coil på nya fuel ex?
Jag gav 9000 med frakt och fjäder, det vart en cane creek lättvikts fjäder för den jag ville ha från öhlins hade jag behövt vänta på. Beställde från Åre bikes. Men du kan ju sälja din re-active och få tillbaka några kr där

Okej ja men det är ju alltid bra att ha den kvar tills det är dags att sälja cykeln också, får antagligen inte många kronor för en re:active, vetetusan om så många vill ha en sådan?

Får se hur jag gör med bytet, har en cc db att kränga från gamla cykeln också.

Coil på nya fuel ex?
En re-active är väl bara en dps float med treks egna påhitt så dämparen öppnar sig i låst läge vid behov?
Borde väl kunna få 1500 eller lite mer kan man tycka, dps float går väl på 3500-4000 ny?

Coil på nya fuel ex?
Cc, cane creek alltså, är det inte den som är så jäkla svår att justera in? Om man inte är supersintresserad och arbetar systematiskt igenom dess inställningsmöjligheter?

Coil på nya fuel ex?
Cane Creek har även släppt en progressiv fjäder nu, apropå att få en coildämpare lite mer "poppig". Det är heller inte speciellt svårt att justera in en Cane Creek. Lycka till med vad du än väljer.

Coil på nya fuel ex?
Jepp det ska de göra. Har inte provat själv än men dimensionen är ju samma som de vanliga VALT fjädrarna så då ska det inte vara några bekymmer att montera på TTX:en. Själv köra jag DB Coil och är sjukt nöjd.

Coil på nya fuel ex?
Jepp det ska de göra. Har inte provat själv än men dimensionen är ju samma som de vanliga VALT fjädrarna så då ska det inte vara några bekymmer att montera på TTX:en. Själv köra jag DB Coil och är sjukt nöjd.
Är nog för tjock för dem ändå, singel pivoten kräver gansks mycket fjäder.

Coil på nya fuel ex?
En re-active är väl bara en dps float med treks egna påhitt så dämparen öppnar sig i låst läge vid behov?
Borde väl kunna få 1500 eller lite mer kan man tycka, dps float går väl på 3500-4000 ny?

Javisst men iaf så tycker jag en sådan gång det inte ger mer än att jag hellre behåller den för att någon gång kunna sälja cykeln om något år. Jag har ju kashiman och den kostar väl säkert lite.

Det var mer att många inte är så förtjusta i re:active jag tänkte på.

Coil på nya fuel ex?
Jag testa ju att köra coil på min Five och det är lite bottningsfest. Ska man inte utsätta cykeln för några stora smällar så är det grymt, men det var såpass att jag slutade göra saker som jag normalt annars tycker är kul att göra på cykeln.

Coil på nya fuel ex?
Jag testa ju att köra coil på min Five och det är lite bottningsfest. Ska man inte utsätta cykeln för några stora smällar så är det grymt, men det var såpass att jag slutade göra saker som jag normalt annars tycker är kul att göra på cykeln.

Jaså, det var inte bara att fjädern var för mjuk då eller testade du flera olika?

Coil på nya fuel ex?
Jag håller med TF, DB Coil CS om du väljer Cane Creek. Vad kostar en sådan med fjäder på TF?

Dom rekommenderade DB IL den utan piggyback, den är rätt billig men kanske för enkel om man vill ha för utförsåkning? Coil CS kostar 630 gbp + 20 gbp för hardware

Det blir ju nästan samma som en TTX22m och service verkar kosta lika. DB IL kostar runt 5000:-.

Coil på nya fuel ex?
Dom rekommenderade DB IL den utan piggyback, den är rätt billig men kanske för enkel om man vill ha för utförsåkning? Coil CS kostar 630 gbp + 20 gbp för hardware
Ok, jag skulle ändå rekommendera DB Coil CS och inte IL:en, gött med lite rejälare dämpare som tål lite mer stryk. Har du kollar med JBP om dom har hemma och ska ha för en sådan?

Coil på nya fuel ex?
Ok, jag skulle ändå rekommendera DB Coil CS och inte IL:en, gött med lite rejälare dämpare som tål lite mer stryk. Har du kollar med JBP om dom har hemma och ska ha för en sådan?

Enligt hemsidan har dom den enklare iaf och den är nog till samma pris som hos tf. Kruxet är hardware till nya fuel ex, verkar inte finnas överallt men tf har till bra pris.

Coil på nya fuel ex?
Är det den cykel?

Om ja, det kan funka med stålfjäder om du kör inte för aggressivt och / eller om du kan klara dig med mindre sag

Coil på nya fuel ex?
Är det den cykel?

Om ja, det kan funka med stålfjäder om du kör inte för aggressivt och / eller om du kan klara dig med mindre sag

Det är den gamla, det nedre länkaget för dämparen är fast på den nya.

Coil på nya fuel ex?
Blev du havande med coil på fuelen?

Hej, nej jag blev rädd för råden ang bottningsfest och ESS-säsongen verkar gå om intet så jag kör vidare på original. För stigsmisk tvivlar jag på att det är så mycket att vinna?

Jag beställde volume spacers till min thru shaft, men först blev det fel spacers och nästa gång hade dom slut på lager så jag har inte kunnat testa någon större än 0,4 som sitter original. Bottnade senast igår med ca 205 psi, 85kg + utrustning och det händer hyyfsat ofta, så jag tänkte testa en större och se vad det ger. Vill inte ha i mer luft bara för att inte bottna då blir den så jäkla stötig.

Coil på nya fuel ex?
Passar de på Ö ttx också?
Aa de gör dom, MEN jag pratade lustigt nog med öhlins om det i förrgår men till öhlins dämpare är det inte att rekomendera då det blir tvärtemot hur öhlins tänk med dämpning går.

fox etc jobbar efter slaglängden på deras dämpare, i.e ju mer av slaget som används ju mer så stänger/kämpar dämpar emot kraften, där passar progressiva fjädrar bättre.

medans öhlins jobbar med kolvslagshastighet istället för slaglängd, så en progressivfjädergår imot hur dämparen arbetar. Då är det bättre att ändra shims stacken på högfarts sidan vid service än o få en dämpare som inte funkar som den är konstruerad att göra. - deras ord och efter all kontakt med dom så har ja ingen anledning att tro att det inte stämmer.

vi som kör ttx och bottar lite för ofta gör bättre i att vrida ner högfarten 1-2 klick. Går fantastiskt bra att köra i hårdaste läget (3) när det går utför o man har fart, hänt flera ggr att jag glömt vrida tillbaka efter en tung klättring o man vart utförkåt o bara bränt på o sen kommit på när det är dags o dra uppåt igen attman kört på 3ans läge hela tiden ??.

jag har gått upp till en 550lbs/in fjäder o kör mindre sag för att få bortde flesta bottningar. Sen kan inte taskig teknik o usla spårval magiskt räddas av en bra dämpare.
Ytterligare tips var att laborera med preloaden, vrida på den mera kan hjälpa med bottningar, mer mer preload kräver mer rebound dämpning för att behålla balansen/harmonin i dämpningen.

men om någon testar CC’s prog fjäder är jag intresserad av hur det kändes!

Coil på nya fuel ex?
Hej, nej jag blev rädd för råden ang bottningsfest och ESS-säsongen verkar gå om intet så jag kör vidare på original. För stigsmisk tvivlar jag på att det är så mycket att vinna?

Jag beställde volume spacers till min thru shaft, men först blev det fel spacers och nästa gång hade dom slut på lager så jag har inte kunnat testa någon större än 0,4 som sitter original. Bottnade senast igår med ca 205 psi, 85kg + utrustning och det händer hyyfsat ofta, så jag tänkte testa en större och se vad det ger. Vill inte ha i mer luft bara för att inte bottna då blir den så jäkla stötig.

Här i Örebro har vi inte massiva utförs åk, finns helt klart många goa men oftast inte så långa, men en coil (för mig) gjorde magisk skillnad, betydligt bättre grepp bak o man sitter klistrad i backen. Men största skillnaden mot min dpx2 är helt klart kännsligheten och hur aktiv den är, håller sig så mycket högre i fjädringsväg. Spelar ingen roll hur stökigt det är den är blixtsnabb på att gå tillbaka, helt galet stor skillnad! så bara släppa bromsarna o gå loss helt!
Vill man ha kvar en lekfull hojj så kör hårdare fjäder och lite rebound dämpning då blire rätte tjongen!

Coil på nya fuel ex?
Här i Örebro har vi inte massiva utförs åk, finns helt klart många goa men oftast inte så långa, men en coil (för mig) gjorde magisk skillnad, betydligt bättre grepp bak o man sitter klistrad i backen. Men största skillnaden mot min dpx2 är helt klart kännsligheten och hur aktiv den är, håller sig så mycket högre i fjädringsväg. Spelar ingen roll hur stökigt det är den är blixtsnabb på att gå tillbaka, helt galet stor skillnad! så bara släppa bromsarna o gå loss helt!
Vill man ha kvar en lekfull hojj så kör hårdare fjäder och lite rebound dämpning då blire rätte tjongen!

Vad kör du för dämpare då?

Edit. Såg att du verkar köra ttx ?

Coil på nya fuel ex?
fox etc jobbar efter slaglängden på deras dämpare, i.e ju mer av slaget som används ju mer så stänger/kämpar dämpar emot kraften, där passar progressiva fjädrar bättre.

medans öhlins jobbar med kolvslagshastighet istället för slaglängd, så en progressivfjädergår imot hur dämparen arbetar. Då är det bättre att ändra shims stacken på högfarts sidan vid service än o få en dämpare som inte funkar som den är konstruerad att göra. - deras ord och efter all kontakt med dom så har ja ingen anledning att tro att det inte stämmer
Jag vet inte om det är jag som har problem med läsförståelse, eller om du förstod inte riktig vad du fick förklarat, eller om din öhlins-kontakt snackar skit... ?✌
men dom flesta dämpare som finns och har funnits har dämpning som reagerar på kolvhastighet oavsett om det är Fox, Öhlins, RS, osv... en jag kommer på som skiljer sig är boost valve som Fox hade för många år, den var en kombo av position-känslig dämpning och kolvhastighetskänslig dämpning. Sen har Trek haft olika egna lösningar i samarbete med Fox och Penske där dämpning är fortfarande kolvhastighetskänslig men på ett regressiv sätt istället för digressiv. Kolla här för mer info:

Sen att skruva på HSC för att bottna mindre är lite av en kompromiss som behövs ibland göras när man kör coil och har för lite slaglängd och/eller en inte tillräckligt progressiv länkage

Coil på nya fuel ex?
Jag vet inte om det är jag som har problem med läsförståelse, eller om du förstod inte riktig vad du fick förklarat, eller om din öhlins-kontakt snackar skit... ?✌
men dom flesta dämpare som finns och har funnits har dämpning som reagerar på kolvhastighet oavsett om det är Fox, Öhlins, RS, osv... en jag kommer på som skiljer sig är boost valve som Fox hade för många år, den var en kombo av position-känslig dämpning och kolvhastighetskänslig dämpning. Sen har Trek haft olika egna lösningar i samarbete med Fox och Penske där dämpning är fortfarande kolvhastighetskänslig men på ett regressiv sätt istället för digressiv. Kolla här för mer info:

Sen att skruva på HSC för att bottna mindre är lite av en kompromiss som behövs ibland göras när man kör coil och har för lite slaglängd och/eller en inte tillräckligt progressiv länkage

Vad jag syftade på är att öhlins jobbar bara mot slaghastighet, inte slaglängd. Sen har alla high end dämpare HSC/LSC/HSR osv man kan sjysstera. Men fox/roxshox tänker på slaglängd, ligger du på 80% av slaget (20% kvar till bottning) så aggerar dämparen efter det, medans öhlinsarna är oberoende av vart i slaget du ligger.
Vidare befodra bara vad han berättade, men provar man inte så vet man inte.
Han menade mest att det kan bli svårt att hitta rätt inställningar du du i ena änden har en ”låg” fjäderspänning o i andra en hög. Men dämparen är linjär relativt till vart i slaglängden man befinner sig.

Coil på nya fuel ex?
Tänk att en coildämpare kunde förändra någons liv på detta nästan sakrala sätt. Jag är rörd till tårar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp