Står mellan två cyklar - racer

Hej,

Efter att ha cyklat flera år på en hybridcykel insåg jag att det var dags att byta upp mig till en racercykel. Har inte cyklat racer förut.

Har en budget på 15 000 kr, men vill gärna så klart spara pengar. Vill inte beställa från utlandet då leveranstiderna är väldig långa.

Kommer uteslutande cykla på asfalt året om. Så det är viktigt att det går att få på vinterdäck. Kommer användas som pendlingscykel.

Efter noggrant övervägande står valet mellan två cyklar.

Cykel 1

Fördelar

+ Shimano 105 - växlar
+ Billigare, med stänkskärm blir det cirka 9500 kr
+ Har provcyklat den och den känns bra.
+ bra recensioner på sajter som:

Nackdelar

- Något tung, cirka 10,77 kg
- Semihydraliska bromsar
- Enligt många användarrecensionerna har många användare upplevt problem med hjul och däck.

- Är kvalitén bra?
- Kassetten är från Microshift

Cykel 2

Fördelar
+ Väger 9,59 kg
+ Merida är välkänt märke, bättre kvalité?
+ Shimano tiagra hydraliska bromsar
+ Service ingår från XXL

Nackdelar
- Dyrare, min budget på 15 000 kommer att förbrukas.
- Kanske något mer stöldbegärlig
- Har inte provcyklat den
- Finns inga recensioner om cykeln
- Hittar inte modellen på Meridas hemsida.

Vilken cykel skulle ni välja?

Merida Mission ser ju ganska trevlig ut också, skulle säga att den inte har skärmfästen men det verkar den ha. Sitter 32mm däck på nu men oklart hur breda den klarar, beroende på hur brett du vill ha för pendling. Nya Tiagra är nog en en helt ok grupp för pendling och motion och helhydrauliska är ju skönt. Det är ju inget man uppgraderar enkelt till i efterhand. Den har genomgående axlar och är mer modern än Triban som kör QR

Jag tycker mission är lite dyr med tanke på vad man får. Jag kör med skivor med wire hela vintern och är jättenöjd, när jag hade hydraulisk skivbroms så blev oljan vansinnigt trögflytande vid -15 och kallare, så jag fick nypa extremt hårt.

Verkar som att Mission Road är en ny serie som bygger på deras Mission CX fast mer road endurance än CX. Däremot så visar en snabb googling att 400 (Shimano 105) är enklaste modellen så kanske är 300 special för XXL, eller så finns den bara på vissa marknader, eller har inte kommit ut i bred skala. Så det är nog därför du inte hittar så mycket om den. Söker du på Mission Road 400 så gissar jag på att det är samma cykel men då med 105 istället. Av bilderna att döma samma ram och hjul.

Merida Mission ser ju ganska trevlig ut också, skulle säga att den inte har skärmfästen men det verkar den ha. Sitter 32mm däck på nu men oklart hur breda den klarar, beroende på hur brett du vill ha för pendling. Nya Tiagra är nog en en helt ok grupp för pendling och motion och helhydrauliska är ju skönt. Det är ju inget man uppgraderar enkelt till i efterhand. Den har genomgående axlar och är mer modern än Triban som kör QR

tack för svaret!

vad skillnaden mellan genomgående axlar och QR? Är genomgående axlar mer stabilt än QR?

En normal leveranstid från tysken ligger väl på en vecka. Har man lite Corona-otur kanske två veckor. Det är det nästan alltid värt.

Vinterdäck och skärmar, då bör cykeln ha plats för runt 40 mm däck – om man nu inte, mot förmodan, vill köra Suomis Skinny Freddie. Kan vara bra att säkerställa att så är fallet.

De klassiska fultyskarna:

Sen kan du hitta andra märken lite billigare än i Sverige, det lättaste är nog att googla och surfa runt lite. Men tex https://www.bunnyhop.de/ brukar ha fantastiska priser på tex Cannondale.

Jag tycker mission är lite dyr med tanke på vad man får. Jag kör med skivor med wire hela vintern och är jättenöjd, när jag hade hydraulisk skivbroms så blev oljan vansinnigt trögflytande vid -15 och kallare, så jag fick nypa extremt hårt.

Tycker också den är lite dyr men vad du säger ang hydraliska bromsar stämmer inte. Dessutom finns det ingen olja i ett bromssystem utan bromsvätska (silikon eller glykol-baserad).

Blev dina bromsar sämre på vintern är det troligt det var dags att byta vätskan eftersom du förmodligen hade fukt i den (hygroskopisk).

Tycker också den är lite dyr men vad du säger ang hydraliska bromsar stämmer inte. Dessutom finns det ingen olja i ett bromssystem utan bromsvätska (silikon eller glykol-baserad).
Stämmer verkligen det även för shimanobromsar?
För så här skriver Shimano själva om sina bromsar
"Genuine Shimano Mineral Oil is the only fluid compatible with Shimano brakes"
Från: https://bike.shimano.com/en-US/information/news/mineral-oil-brake-fluids.html

Blev dina bromsar sämre på vintern är det troligt det var dags att byta vätskan eftersom du förmodligen hade fukt i den (hygroskopisk).
+1

vilken tabbe att som gammal mekaniker att använda benämningen olja istället för bromsvätska :oops:

Och visst kan det ha varit så! Undersökte det aldrig närmare, efter ett tiotal pump så var det ungefär som det borde vara.

Stämmer verkligen det även för shimanobromsar?
För så här skriver Shimano själva om sina bromsar
"Genuine Shimano Mineral Oil is the only fluid compatible with Shimano brakes"
Från: https://bike.shimano.com/en-US/information/news/mineral-oil-brake-fluids.html

+1

Ja du har helt rätt. Aldrig sett innan så väldigt spännande info, tack!

Verkar vara mycket bättre i en cykel än dot vätska, de den inte drar åt sig fukt. Bara haft SRAM bromsar på mina cyklar och de kör DOT 5.1.

vilken tabbe att som gammal mekaniker att använda benämningen olja istället för bromsvätska :oops:

Och visst kan det ha varit så! Undersökte det aldrig närmare, efter ett tiotal pump så var det ungefär som det borde vara.

Var det Shimano-bromsar så var det korrekt benämning du använde. Jag som hade dålig kunskap, så får be om ursäkt.

Kan tänka mig oljan blir seg på vintern faktiskt.

Ja du har helt rätt. Aldrig sett innan så väldigt spännande info, tack!

Verkar vara mycket bättre i en cykel än dot vätska, de den inte drar åt sig fukt. Bara haft SRAM bromsar på mina cyklar och de kör DOT 5.1.

Var det Shimano-bromsar så var det korrekt benämning du använde. Jag som hade dålig kunskap, så får be om ursäkt.

Kan tänka mig oljan blir seg på vintern faktiskt.

Vette tusan om olja är bättre än DOT.... mer problem med ok som kärvar fast med olja än med DOT-system. Okej för att man måste byta DOT vätska med viss regelbundenhet, men eftersom det fungerar bättre så kan det vara värt det.

Tillbaka
Topp