Thule dragkroks hållare karbon cykel!?? Problem

Mtb nisse

Aktiv medlem
Hej fått min cykel och försöker göra allt rätt. Livrädd detta med att klämma. Så köpt Thules sådan skydd man sätter på cykeln och deras mometvred.

Men va fan det hållet knappt cykel och glider av!? Alltså armen som håller cykeln glider av när man kör, lite vibrationer så helt plötsligt släpper den.

Samma problem här, cykeln fällde ner sig på motorvägen när klon släppte. Jag köpte korta spännband hos ClasOlle, dom drar jag två varv runt ram och klämma.

Senast ändrad:
sätter första klämman i min aluram, andra klämman runt sadelstolpen (kolfiberhoj) och för den tredje cykeln (kolfiberhoj) som redan sagts med ett biltema band mellan ramarna, gärna med något elastiskt emellan, då förspänning alltid är bra och motverkar vibrationer, skrap och att man får rätt mått mellan cyklarna.

Har också varit med om att klämman släppt från kolfiberramen då det regnade, gäller Velocompact 927...

En del säger att det bara är att klämma hårdare, det lär hålla. Men jag föredrar att dra ”lagom” och sen säkra med ett kort spännband runt ramen över klämman. Känns mycket tryggt.

En del säger att det bara är att klämma hårdare, det lär hålla. Men jag föredrar att dra ”lagom” och sen säkra med ett kort spännband runt ramen över klämman. Känns mycket tryggt.
Jo men Thules moment knopp drar ju bara åt så hårt. Blir inte mer hårt. Bilder snart. Är i skogen nu men våga ju knappt köra hem.?

Man får jucka lite på klämman när man har spänt lite, märker man då att den fortfarande kan röra sig så får man spänna lite till.

IMG_20200527_124050.jpg

Så fick jag göra. Vet dock inte om det håller. Sen har jag monterat den uppifrån på ramen till höger det va då det äkta av när jag körde!

Hade en kompis som gjorde exakt samma sak, cykeln blev hängandes bakåt i hjulremmarna. Slipade ned 2 cm på styret i asfalten... Han bytte tillbaka till ordinare vred ;)

Rep skydd eller vad skall man ha det till? Liksom cyklarna är byggda för att krasha med?
Trodde möjligtvis att det skyddet riktade sig mot racers..

Går aldeles utmärkt att köra Thule utan karbång skydd. Våra mtb's har iaf. åkt ~100mil utan problem...

Bara en tanke. Ser ut som om du klämt den långt ner i klamran. Det är inte så att du kilar fast den långt ner och sen kan den glida upp där klamran är lite större. Jag brukar sätta den då att den sitter där klamran är som störst och försöka få den rakt så att klamran tar jämnt. Ännu inte haft någon tendens att den åker av under de två åren jag haft mitt EasyFold.

Så fick jag göra. Vet dock inte om det håller. Sen har jag monterat den uppifrån på ramen till höger det va då det äkta av när jag körde!

Har du provat att sätta klämman på vertikala sidan och klämma på sadelröret (som är mycket tåligare), det kan ibland fungera!

Som ovan också skriver, är det viktigt att klämman klämmer rätt (vinkelrätt mot röret), för att minsta snedställning gör att den tappar klämkraften fort, så man måste efterdra...

Man skulle önska att den raka horizontella delen i mitten vore dubbelt så bred för att få större frihet att sätta klämmorna, speciellt på sadelröret/stolpen

Lägg en bit Wettextrasa emellan om du tycker att det behövs. Då kommer käftarna åt att stängas ordentligt.

Kör med det skyddet på min kolfiber-Spark när den får åka på Thule XT2-hållaren på dragkroken. Brukar sätta klämman (och skyddet) på downtuben ovanifrån och har aldrig haft problem med att den släppt varesig på grusvägar eller i motorvägsfart, så tycker att det låter som att något är fel.

Jo men Thules moment knopp drar ju bara åt så hårt. Blir inte mer hårt. Bilder snart. Är i skogen nu men våga ju knappt köra hem.?
Det låter mycket konstigt. Jag är inte speciellt orolig egentligen för kolfiber, men tycker att det går att dra åt ”för hårt”, hårdare än man behöver. Dum fråga, men du har låst upp när du drar? Eller så är det kolfiberskyddet som ställer till det. Prova utan. Det ska inte behövas till en Mtb. Till min racer däremot skulle jag kunna tänka mig att prova (ölburkstunn alu).

Jag gör nästan lika med spännbanden, men jag ser till att remmen ligger an mot ramen. Med din dragning över käftarna (ena käften?) på hållaren så ser det ut som det blir lite luft mellan rem och ram? Jag drar ramen in mot botten av hållaren.
Mest kraft på vredet, lite grann på remmen. Bara så det inte skakar loss.

Det låter mycket konstigt. Jag är inte speciellt orolig egentligen för kolfiber, men tycker att det går att dra åt ”för hårt”, hårdare än man behöver. Dum fråga, men du har låst upp när du drar? Eller så är det kolfiberskyddet som ställer till det. Prova utan. Det ska inte behövas till en Mtb. Till min racer däremot skulle jag kunna tänka mig att prova (ölburkstunn alu).
Ja jag tycker alltid man får dra hårdare än man skulle vilja innan deras torque knapp knäpper till :-)

men det sagt så hade det inte skadat om de gjort en liten mer böj på klamran eller som på deras takställ gjort klamran så att röret inte kom ut ur klamran även om den skulle åka upp lite.

Jag fattar nog inte, det är ju gummi på klämmorna? Jag använder inget extra skydd på minakolfiberhojjar....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp