Tips på enduro för tjejer

Skurfen

Medlem
Söker tips på bättre begagnade endurohojar som passar 170 lång tjej som släppte stödhjulen långt innan hon kunde gå. Hon har hittills hållt sig till jämna underlag i brist på rätt utrustning för skogen och vill nu hitta rätt cykel för en mix av trail och dh (70/40).

Trek har medium för 161-172 cm, är väl olika på märken men jag gick ner i strl på trek på förra cykeln och den blev i mitt tycke för liten.
Då måste ju trek sticka ut från mängden. Om du inte kollar specifikt på dammodeller. 170 cm skulle normalt vara en S och numer är ju geometrin ofta så bra att det inte finns nån anledning att upsiza för att få bättre egenskaper.

För att få en siffra att relatera till istället för en bokstav, kanske ett riktvärde för reach kan vara 425 mm. Men det är ju så klart individuellt och det finns andra siffror att titta på också. Så slipper vi hela den diskussionen.

Då måste ju trek sticka ut från mängden. Om du inte kollar specifikt på dammodeller. 170 cm skulle normalt vara en S och numer är ju geometrin ofta så bra att det inte finns nån anledning att upsiza för att få bättre egenskaper.

För att få en siffra att relatera till istället för en bokstav, kanske ett riktvärde för reach kan vara 425 mm. Men det är ju så klart individuellt och det finns andra siffror att titta på också. Så slipper vi hela den diskussionen.

Ja bäst är ju att kunna prova såklart ?

Tjena!

Jo Trek sticker ut när det kommer till storlekarna.

Det är extremt svårt när man inte är duktig nog att veta vad man är ute efter. Jag sitter väldigt mycket längre och 35mm stam känns ändå fel. Jag har för dålig koll för att säga om det är storleken eller om jag inte gillar kort stam.
Proffsen verkar sitta kort men jag kanske inte har samma behov som hill. (Jag är 1cm längre)

Vart du hittar en bättre begagnad vet jag inte, men skulle vilja rekommendera Santa Cruz Hightower. Jag är 168 cm tjej som har en med ram strl M. Enl de som kan cykel klassas den kanske mer som trail än enduro, men den funkar utmärkt både uppför och nerför stök och bök, och i mer tillrättalagd parkmiljö. Utan att analysera sönder den är den en cykel att älska helt enkelt ?!

Kan bara instämma! Har en Juliana Maverick vilken är samma cykel som hightower och den är suverän! Gör sig bäst på brötig stig, enduro och i park ( så länge man inte vill köra riktigt köttigt). Populär på endurorejs.

Dock skulle jag som josofin ovan satsa på en medium om man är 170. Jag som är 155 åker S och tror att den nog skulle kännas lite för kort.

Annars verkar fuel ex poppis om man inte vill gå full enduro. Det är verkligen trek som gäller just i dag...lustigt

Utan att ha synpunkter på priset 3 olika storlekar

Annars verkar fuel ex poppis om man inte vill gå full enduro. Det är verkligen trek som gäller just i dag...lustigt

Utan att ha synpunkter på priset 3 olika storlekar
Lite synd att fuel ex inte har samma progressiva geometri innan årets modell. Tänker att en 2020 nog mer motsvarar vad TS letar efter både gällande geometri och slaglängd.

Lite synd att fuel ex inte har samma progressiva geometri innan årets modell. Tänker att en 2020 nog mer motsvarar vad TS letar efter både gällande geometri och slaglängd.
Ja just, det har jag ju läst om i Hälsinglands trådar. Den verkar ändå poppis, men vill man handla i butik så kanske man får vara nöjd med det som bjuds.

Utan att orka kolla nypris känns samtliga dyra. Speciellt den från 2017 om den är 2gen bak och/eller wm geo

FEX 2020 är ju ok att "gaffla upp" till 150mm också, Trek har ju börjat ange max upp-gaffling på alla mod nu. Slash har ju samma lösning på länkaget på äldre mod som FEX 2020. Annars tycker jag jeffsyn ser grymt bra ut, jag känner bara en med Jeffsy CF 2018 men den är grymt fin.

YT har fyllt på sin outlet https://www.yt-industries.com/en/products/bike-outlet/

Hittills har det ju bara sagt att det är en begagnad som TS söker efter, kanske bra med en grov budget så dena tråd inte spårar helt.

Hittills har det ju bara sagt att det är en begagnad som TS söker efter, kanske bra med en grov budget så dena tråd inte spårar helt.
Ja flera av de där begagnade kostar ju som enklare nya cyklar. Mycket för pengarna, men blir ju inte kanske billigt heller.

Jag tror f ö också att många medium kan vara mer rätt än S. Men det beror ju på hur stor just den cykeln faktiskt är. 430-440 i reach för en modern geometri skulle jag gissa på är lagom. Men smaksak också givetvis.

Ja flera av de där begagnade kostar ju som enklare nya cyklar. Mycket för pengarna, men blir ju inte kanske billigt heller.

Jag tror f ö också att många medium kan vara mer rätt än S. Men det beror ju på hur stor just den cykeln faktiskt är. 430-440 i reach för en modern geometri skulle jag gissa på är lagom. Men smaksak också givetvis.
Ja, 440 känns väldigt mainstream 2020. I alla fall på happy.

Hej,
Första gången jag är på forumet och mäktigt imponerad av responsen och alla tips. Tack så mycket! Väldigt värdefullt för att lära sig hitta i denna djungel.
Budget ligger mellan 15-20.
Full enduro eller krallig trail?
Några av de som listas borde nog ligga på 20 ungefär om man tittar närmare... en ny cykel börjat på 23-30 om msn nöjer sig med enkla grejor

Edit . Den vi skojade om borde väl kosta 20, men han kanske får 24 om han tur. Speciellt som det är svårt att hitta nåt alls i år

Tillbaka
Topp