På vilka stigar får man cykla på Järvafältet?

Hejsan,

Jag cyklade mountainbike på Järvafältet nyligen, det var mer än 15 år sedan jag cyklade mountain bike sist och är inte påläst på reglerna.

Jag noterade att vissa stigar var uppmärkta med cykel och jag kunde hitta information om detta på nätet. Dessa stigar försökte jag hålla mig på, men jag åkte vilse och tror jag hamnade på en omärkt stig/väg. Jag undrar om det är tillåtet att cykla på andra stigar/vägar, exempelvis de markerade för hästar?

Eller för att göra frågan enklare, finns det några stigar/uppmärkta leder man absolut inte får cykla på på Järvafältet?

Tack!

I den östra delen ligger ett naturreservat som heter Hansta. Där råder det cykelförbud.

Det där ser ut som Ursvik (igelbäckens naturreservat) inte järvafältet (s naturreservat).

Ajdå, möjligtvis att jag missförstått. Det är "skogen" mellan Kista och Hallonbergen jag var i. Tanken var dock att fortsätta förbi Akalla nästa gång.

I Järfällas och Sollentunas delar av järvafältet får man cykla i princip överallt. I Stockholm kommuns delar (Hansta och Järva kulturreservat) får man bara cykla på vägarna.
I igelbäckens naturreservat får man bara cykla på markerade cykelstigar och vägar.

[edit ang igelbäckens naturresevat]

Senast ändrad:
I igelbäckens naturreservat får man cykla förutom på motionsspåret.

Det var tråkigt. Det var exakt på ett motionsspår jag cyklade (tror jag). Jag trodde det bara var el-ljusspår man inte fick cykla på och på den vägen/stigen/spåret var det inget elljus, men det var två pers som sprang förbi.

Skylt för påbjuden ridväg betyder även cykling förbjuden.

Bra info. Men i det här fallet var det en fyrkantig liten grön skylt om jag minns rätt. Inte en sådan här https://xn--vgmrken-5wac.se/pabjuden-ridvag/ (då kanske det är ok att cykla där ändå, det var ju en hyffsat bred väg).

I Järfällas och Sollentunas delar av järvafältet får man cykla i princip överallt. I Stockholm kommuns delar (Hansta och Järva kulturreservat) får man bara cykla på vägarna.
I igelbäckens naturreservat får man cykla förutom på motionsspåret.
I Igelbäckens naturreservat får man bara cykla på uppmärkt cykelstig. Gäller både Solna och Sundbybergs sida.

Lånar tråden för en annan fråga..
Går det att komma över Stäketvägen med cykel? Typ från skogen norr om Bodaäng till Ängsjöskogen (gokartbanan), Ser ut som det är lita av-/påfarter där men kanske inte för cykel?

Även om den är hemmagjord / för liten och troligen uppsatt av ridskolan eller liknande?
Järvafältet vimlar av ridstigar. Men jag vet bara med mig att det är påbjuden ridväg på enstaka väg mellan hästhagarna vid Säby.
Övriga är delade stigar med denna typ av markering.
27AA31EA-35F4-4C9C-84C8-93A3D874ED08.jpeg

Lånar tråden för en annan fråga..
Går det att komma över Stäketvägen med cykel? Typ från skogen norr om Bodaäng till Ängsjöskogen (gokartbanan), Ser ut som det är lita av-/påfarter där men kanske inte för cykel?

Det finns två broar som funkar bra. Den ena ligger ganska nära Gokartbanan mot stäket till. Dit kommer du enklast om du tar grusvägen som går från Kallhälls villastad till Katrinedal (husen söder om Stäketvägen) och sen tar vänster när du kommer till den (jätte)gamla stäketvägen. Den andra bron är en cykelbro som ligger ett snäpp mot Rotebro till. Dit kan man komma om man tar höger i Katrinedal eller man fortsätter norröver på grusvägen som utgår från fyrvägskorsningen med anslagstavlan ovanför backen vid Boda äng (mot Viby till alltså). Den grusvägen ormar sig fram till Stäketvägen och man kan komma ut genom en grind ungefär där vägen till Eds kryrka ansluter till Stäketvägen. Passa på att läsa på skyltarna om ryttarolympiaden.

En bild säger ju mer än tusen inlägg.... Fast hitta.se verkar inte erkänna den nya Stäketvägen ännu ser jag nu, den har ju bara varit färdig i 1½ år.... Google visar dock inga vägar på Järvafältet så det får bli denna trots att den är inkorrekt. Vägen som går norr från fyrvägskorsningen viker västerut när den kommer till Stäketvägen och grinden ut till cykelbanan ligger ungefär där 267-etiketten är. Cykelbron är ungefär där det står "Evelund"
1592228642838.png

Jag har cyklat på Järva hur länge som helst och aldrig haft några problem med ryttare/hästar. Som tidigare nämnt i tråden så ska man inte cykla på dom (med riktig skylt) uppmärkta ridstigarna i direkt anslutning till stallen. I övrigt är Järva nerlusat med sådana där små skyltar som ryttarna själva sätter upp, dom behöver man inte bry sig om. Finns det en stig eller anlagd väg får man cykla på den. Men självklart gäller hänsyn och framförhållning som ledord för hur man som cyklist ska möta ryttare på häst. Det sämsta vi kan göra är att bete oss illa och fara fram utan att visa hänsyn, ryttare är en mera inflytelserik grupp än cyklister...

Ryttare styr ju inte sina hästar som vi cyklister. Hästar är lättskrämda djur så visa hänsyn mot ryttare oavsett om det är en hemmasnickrad skylt eller ej, olyckor händer lätt om hästarna blir skrämda.
Vi må ha rätt att cykla på stigarna, men det skulle ju inte kännas så bra att bara köra på och orsaka en olycka där någon faktiskt blir skadad.

Ryttare styr ju inte sina hästar som vi cyklister. Hästar är lättskrämda djur så visa hänsyn mot ryttare oavsett om det är en hemmasnickrad skylt eller ej, olyckor händer lätt om hästarna blir skrämda.
Vi må ha rätt att cykla på stigarna, men det skulle ju inte kännas så bra att bara köra på och orsaka en olycka där någon faktiskt blir skadad.

Visa hänsyn oavsett om det finns skyltar alls eller ett ej, är väl vettigare.
Hästar kan finnas precis vart som helst, så njae, man behöver inte bry sig om dom hemsnickrade skyltarna. (Men alltid bry sig om hästarna, såklart)

Jag kan "göra en Bard" och tycka att det också åligger hästägare/ryttaren visst ansvar att fundera på vilka situationer ens häst klarar av och utifrån det vilka miljöer hästen är lämplig att framföras i.

Jag hittade den här sidan på tidningen Ridsport som ingående förklarar vad hästar är rädda för: https://www.tidningenridsport.se/saker-som-gor-en-hast-radd/

Är hästen världsvan och extremt lugn, som jag t.ex. förväntar mig att alla ridskolehästar är, då kanske det kan vara OK att sätta en ovan 11-årig ridskoleelev på ryggen av 500 kg muskler och bege sig ut.
Är hästen inte lika världsvan kräver det desto mer av ryttaren och ryttaren gör också en riskbedömning.
Är varken hästen eller ryttaren speciellt erfaren kanske man inte ska lämna hagens trygghet riktigt ännu.

Observera att jag inte nämnde cykel i det jag skrev ovan.

Jag kan "göra en Bard" och tycka att det också åligger hästägare/ryttaren visst ansvar att fundera på vilka situationer ens häst klarar av och utifrån det vilka miljöer hästen är lämplig att framföras i.

Jag hittade den här sidan på tidningen Ridsport som ingående förklarar vad hästar är rädda för: https://www.tidningenridsport.se/saker-som-gor-en-hast-radd/

Är hästen världsvan och extremt lugn, som jag t.ex. förväntar mig att alla ridskolehästar är, då kanske det kan vara OK att sätta en ovan 11-årig ridskoleelev på ryggen av 500 kg muskler och bege sig ut.
Är hästen inte lika världsvan kräver det desto mer av ryttaren och ryttaren gör också en riskbedömning.
Är varken hästen eller ryttaren speciellt erfaren kanske man inte ska lämna hagens trygghet riktigt ännu.

Observera att jag inte nämnde cykel i det jag skrev ovan.
Har färsk erfarenhet av osäker häst och ryttare från just Järvafältet i söndags morse.
Ser på långt håll att jag kommer möta häst och ryttare. När ryttaren ser mig stannar hon till på vägen. Jag misstänker direkt att hon kanske har en lite nervös häst så jag saktar in och t o m stannar en bit ifrån och frågar om hon vill att jag står still medan de passerar. Hon säger då att jag får försöka passera för hon har ingen koll alls säger hon. Hästen är uppenbart nervös och backar och kränger lite åt sidan med jag med en fot i backen långsamt sparkar mig förbi samtidigt som jag försöker tala lite lugnt till de båda.

Är man så osäker på sig själv och dessutom har en så osäker häst kan jag tycka att man inte ska ge sig ut på vägar där massor av människor rör sig både till fots och till cykel. Misstänker att alla hon mötte inte agerade som jag gjorde. Hoppas båda kom hem oskadade.

Återupplivar denna lite igen.

Vet någon här om det finns någon som tar hand om spåren på Sollentunas/Järfällas del av Järvafältet? Cyklar där rätt mycket och det är ju partier där lergroparna numera blivit leravgrunder... Det syns att mycket folk cyklar där men det verkar inte bli omhändertaget, hade gärna hjälpt till om det fanns någonstans att vända sig.

Får dåligt samvete varje gång man antingen tar en linje runt gropen och breddar spåret eller kör igenom leran och gör gropen djupare.

Återupplivar denna lite igen.

Vet någon här om det finns någon som tar hand om spåren på Sollentunas/Järfällas del av Järvafältet? Cyklar där rätt mycket och det är ju partier där lergroparna numera blivit leravgrunder... Det syns att mycket folk cyklar där men det verkar inte bli omhändertaget, hade gärna hjälpt till om det fanns någonstans att vända sig.

Får dåligt samvete varje gång man antingen tar en linje runt gropen och breddar spåret eller kör igenom leran och gör gropen djupare.

Det låter som ett uppdrag för kommunen, då det rör ett populärt rekreationsområde. Hör av dig dit. Verkar vara ett utmärkt ställe för en spång/liten bro.

Då kanske det inte är nån bra idé att cykla just där... såvida man inte vill provocera fram ett förbud eller nåt, förstås.
Har inte sagt att man måste.
Men det har inget med "om det regnar" att göra.

Eller såklart det påverka. Men hela den inställningen kommer från lite torrare delar av världen än här :p

Lånar tråden
I Hanstaskogen finns det trianglar uppsatta (gula och oranga) på vissa stigar. Som jag tolkar diskussionen ovan är det inte ok att cykla på dessa stigar?

Att jag inte får cykla på motionspåren i ursvik är jag medveten om men hur är det nu med anslutningen Järva cykelled från sundbyberg till järva, går den inte genom ursvik under motorvägen typ 1 km ? Bor i sundbyberg och tränar pendlar runt järvafältet, upp och ut genom ursvik är absolut bästa vägen men är trött på att höra kommentarer av joggare.

Att jag inte får cykla på motionspåren i ursvik är jag medveten om men hur är det nu med anslutningen Järva cykelled från sundbyberg till järva, går den inte genom ursvik under motorvägen typ 1 km ? Bor i sundbyberg och tränar pendlar runt järvafältet, upp och ut genom ursvik är absolut bästa vägen men är trött på att höra kommentarer av joggare.
Den kan väl inte räknas inte som ett motionsspår?! Skyltat som järva cykelled ?

Tillbaka
Topp