Quarq Eagle

S-works

Aktiv medlem
Quarq Eagle
Har kört samma effektmätare i lite mer än 2 år, en Quarq eagle, har alltid varit stabil i värden vid kalibrering.
Kör mycket samma stigar och har koll på mina tider på olika sträckor och banor, effektmätaren har visat rimliga siffror hela tiden.
Plötsligt så är det precis som den tappat 15-20% i effekt, eftersom jag kör samma sträckor och har många referens tider med effekt så ser jag en tydlig skillnad.
På korta intervaller som 30 sek så stämmer nuvarande effekter med historisk effekt, men känns som att vid intervaller där jag släpper pedaltrycket så är effekten nu märkbart lägre än förut.
Haft kontakt med Quarq support och efter avstämning med inställningar så menar dom att den funkar som den ska...
Lätt att tänka att jag "bara" blivit svagare, men eftersom jag håller samma tider på mina segment så är jag hyfsat säker på att jag inte tappat i styrka ;-)

Någon annan som upplevt samma fenomen ?

Quarq Eagle
När min Quarq-mätare gick sönder visade den väldigt märkliga siffror, extremt höga eller nära noll, och zero offset-siffran var på flera tusen. Att den skuklle börja diffa 15-20% har jag aldrig varit med om, förutom efter jag hade varit sjuk i tre veckor :)

Quarq Eagle
Min mätte ca 10% för högt jämfört med både tacx Neo och Vector pedaler. Ställde om slope för att matcha neon.

Har gjort mätning/test med 20 kilos vikt, visar då att jag den mäter 10% lågt, om jag då kompenserar slopa med 10% så får jag väldigt höga siffror på mina 30 sek intervaller, då jag får samma effektvärden på dessa intervaller nu som innan problemen började...

Det är väl lite av ett i-lands problem :-) Men lite skumt att jag på samma segment, på samma tid och hastighet, samma vikt på mig själv, plötsligt för 20% lägre effekt.

Quarq Eagle
I-lands problem eller inte, en effektmätare för 10000kr ska ju helst stämma :) annars kan man lika bra köra utan.

Har du kollat denna videon? Kanske kan få någon idé därifrån.

Testa att köra med ett par pedaler samtidigt och jämför filerna här, https://quantified-self.io/

Quarq Eagle
Hur gör du 0-kalibrering med magnet ?

Eller som här https://quarq.zendesk.com/hc/en-us/articles/217696517-Wattage-Is-Not-Correct

Nytt batteri, "slope"kalibrering är ett annat sätt om det inte funkar. Visar den 10% för lite så ökar du slope med 10%.
Det bästa är att köra mot en trainer som levererar ett visst motstånd.
Vikter och sånt är svårt att få exakt, alla effektmätare jag haft visar olika inom zonerna så tillverkarnas toleranser stämmer inte.

Quarq Eagle
Eller som här https://quarq.zendesk.com/hc/en-us/articles/217696517-Wattage-Is-Not-Correct

Nytt batteri, "slope"kalibrering är ett annat sätt om det inte funkar. Visar den 10% för lite så ökar du slope med 10%.
Det bästa är att köra mot en trainer som levererar ett visst motstånd.
Vikter och sånt är svårt att få exakt, alla effektmätare jag haft visar olika inom zonerna så tillverkarnas toleranser stämmer inte.

Är med på det ? Det lustiga här är att samma effektmätare plötsligt börjar visa lägre siffror på samma sträckor på samma tider, men den visar fortfarande lika som tidigare på typ 30 sek intervaller.
I övrigt är den stabil i kalibrering före, under och efter träning, så får vara nöjd med det ?

Quarq Eagle
Vad är det för sträckor du pratar om? Effektmätning på teknisk stig kan ju slå väldigt olika beroende på vad det är som "genererar" effekten. Ett snabbt varv runt min testbana kan ha lägre effekt än ett långsammare varv, om jag på det snabbare varvet har bättre flyt och tar mig förbi tekniska partier med mindre kraftiga igångdrag. Nu när det är sjukt torrt i skogen rullar man ju oftast på väldigt bra och det går inte att lägga lika mycket kraft i pedalerna om när det är lite mer tungrullat. Skogskörning är ju generellt lite pyssligare att få någon rätsida på vad effektsiffrorna egentligen säger...

Detta har du säkert koll på, men bara för säkerhets skull :)

Quarq Eagle
Vad är det för sträckor du pratar om? Effektmätning på teknisk stig kan ju slå väldigt olika beroende på vad det är som "genererar" effekten. Ett snabbt varv runt min testbana kan ha lägre effekt än ett långsammare varv, om jag på det snabbare varvet har bättre flyt och tar mig förbi tekniska partier med mindre kraftiga igångdrag. Nu när det är sjukt torrt i skogen rullar man ju oftast på väldigt bra och det går inte att lägga lika mycket kraft i pedalerna om när det är lite mer tungrullat. Skogskörning är ju generellt lite pyssligare att få någon rätsida på vad effektsiffrorna egentligen säger...

Detta har du säkert koll på, men bara för säkerhets skull :)

Jag har mitt intervall varv hemmavid, enligt Strava har jag kört det 354 gånger, men troligen fler ändå ?
Innan 11/5 i år när jag körde varvet på 9 min i tävlingsfart så låg jag oftast runt 340w i medeleffekt och ca 10 w mer i Np.
Efter 11/5 (när fenomenet uppstod), samma varv, samma tid, samma underlag, samma kroppsvikt osv, ca 270 w i medeleffekt och 10-15w mer i Np.

Kan ju såklart vara så att den visade mer fel innan än nu... Men ett skumt fenomen iaf! :-)

Sen är jag med på att effekt ändras med förutsättningarna och flyt i åkning ?

Quarq Eagle
Jag har mitt intervall varv hemmavid, enligt Strava har jag kört det 354 gånger, men troligen fler ändå ?
Innan 11/5 i år när jag körde varvet på 9 min i tävlingsfart så låg jag oftast runt 340w i medeleffekt och ca 10 w mer i Np.
Efter 11/5 (när fenomenet uppstod), samma varv, samma tid, samma underlag, samma kroppsvikt osv, ca 270 w i medeleffekt och 10-15w mer i Np.

Kan ju såklart vara så att den visade mer fel innan än nu... Men ett skumt fenomen iaf! :-)

Jag skrev på Strava vad jag tror det handlar om. Är helt säker på att Quarq:en har en tvättning av siffrorna innan dessa kommer till huvudenheten. För min egen del så får jag avsevärt mycket lägre siffror när jag bränner på med mycket igångdrag i skogen via min Quarq än min Stages. Däremot på grusväg eller vid jämnt pedaltryck känns det helt rimlig. Ska testa den mot min Neo och mina Assioma-pedaler även om jag inte är så pepp på att köra med dessa ute i skogen. :D

Quarq Eagle
Jag skrev på Strava vad jag tror det handlar om. Är helt säker på att Quarq:en har en tvättning av siffrorna innan dessa kommer till huvudenheten. För min egen del så får jag avsevärt mycket lägre siffror när jag bränner på med mycket igångdrag i skogen via min Quarq än min Stages. Däremot på grusväg eller vid jämnt pedaltryck känns det helt rimlig. Ska testa den mot min Neo och mina Assioma-pedaler även om jag inte är så pepp på att köra med dessa ute i skogen. :D

Jodå dom har säkert en tvättning av siffrorna, men varför skulle den kicka in efter 2 års användande ?

Quarq Eagle
Den senaste uppdateringen som släpptes för Quarq "firmware 10" släpptes den 3 Juli 2019, jag installerade den innan fenomenet uppstod... :-)

Aha jag fick nämligen en uppdatering för någo/några veckor sedan på min Quarq. Och den är helt ny.

EDIT: Svarar mig själv här. Jag gissar att jag fått FW 10.

Senast ändrad:
Quarq Eagle

Det låter ju minst sagt konstigt. Och Quarq-supporten tycker att allt är som det ska? Jag har bara goda erfarenheter från dom, så märkligt att de inte håller med om att något verkar galet.... Har zero offset-siffran hållit sig på ungefär samma nivå före och efter detta datum?

Det är inte något som sitter löst? Klingbult eller någon av de åtta torx-skruvarna på insidan? Om jag killgissar kanske en extra liten töjning någonstans kunna "stjäla" kraften. Fast då kanske inte det skulle gå lika snabbt å andra sidan.....

Nej, nu ska jag sluta gissa och sparka in öppna dörrar, hoppas du får ordning på din effektmätare. När min började strula var det absolut inget subtilt utan helt galna siffror, åt båda hållen.

Quarq Eagle
Det låter ju minst sagt konstigt. Och Quarq-supporten tycker att allt är som det ska? Jag har bara goda erfarenheter från dom, så märkligt att de inte håller med om att något verkar galet.... Har zero offset-siffran hållit sig på ungefär samma nivå före och efter detta datum?

Det är inte något som sitter löst? Klingbult eller någon av de åtta torx-skruvarna på insidan? Om jag killgissar kanske en extra liten töjning någonstans kunna "stjäla" kraften. Fast då kanske inte det skulle gå lika snabbt å andra sidan.....

Nej, nu ska jag sluta gissa och sparka in öppna dörrar, hoppas du får ordning på din effektmätare. När min började strula var det absolut inget subtilt utan helt galna siffror, åt båda hållen.

Supporten tycker allt är normalt eftersom det är stabila siffror, alltså inte att ena intervallen är skyhög och nästa ett bottennapp, zero offset håller sig även den stabil, kolla före, under och efter passen.

Har haft klingan, bytt klinga, dragit klingbultar och spänt torx på insidan med moment, provat med dubbla garmin enheter i samma pass ;-)
Har även nu igår kört med en helt ny AXS Quarq, den visar siffror som min egna efter fenomenet...
Det positiva är att jag kör energisnålt, blir dock mindre kakor efteråt... :-)

Quarq Eagle
Supporten tycker allt är normalt eftersom det är stabila siffror, alltså inte att ena intervallen är skyhög och nästa ett bottennapp, zero offset håller sig även den stabil, kolla före, under och efter passen.

Har haft klingan, bytt klinga, dragit klingbultar och spänt torx på insidan med moment, provat med dubbla garmin enheter i samma pass ;-)
Har även nu igår kört med en helt ny AXS Quarq, den visar siffror som min egna efter fenomenet...
Det positiva är att jag kör energisnålt, blir dock mindre kakor efteråt... :-)

Märkligt... men alltid bra att med bibehållen fart göra av med mindre energi. Du får köra 20% längre bara så kakintaget kan hållas konstant :)

Tillbaka
Topp