MTB-spår runt Varnhem (Skara)

sunt

Medlem
Tjena!

Jag har sökt runt på forumet lite, men inte hittat någon direkt info om det finns några bra spår att köra,
gärna med utgång från Varnhem.

Har precis vart och köpt min första cykel så tänkte försöka hitta lite att köra på runt om där jag bor
så jag faktiskt kommer ut och cyklar på veckorna med, eftersom jobbet tar mycket av min (fri)tid ?

Hare gött!

Billingen ska det väl finnas lite spår, mer än så vet jag tyvärr inte men det kanske gör det lättare att söka ?

Jag bodde i Axvall för ett gäng år sen, men det var innan jag började cykla.

Billingen ska det väl finnas lite spår, mer än så vet jag tyvärr inte men det kanske gör det lättare att söka ?

Jag bodde i Axvall för ett gäng år sen, men det var innan jag började cykla.

Ja på billingen finns en hel del spår, men jag hade hoppats på att det skulle finnas nå med direkt utgång från varnhem.
Hade vart perfekt att slänga sig på cykeln när man precis kommit hem, utan att behöva lasta in den i bilen å dra iväg igen ?

Ja på billingen finns en hel del spår, men jag hade hoppats på att det skulle finnas nå med direkt utgång från varnhem.
Hade vart perfekt att slänga sig på cykeln när man precis kommit hem, utan att behöva lasta in den i bilen å dra iväg igen ?

Jag förstår ?
Det ser ut att finnas lite stigar på Billingen i närheten av Varnhem också om man kikar på terrängkartan, bara ut och upptäcka ?

Cykla dit? Vet att vi cyklade genom skog, mestadels grus visserligen, till Näs när jag gick i skolan. Det var visserligen många år sedan, så kanske inte går längre.

Vi cyklade ifrån Södra Ryd, ska sägas. Minns inte riktigt vilken väg, men vet om att vi cyklade på grusväg intill 49an.

Senast ändrad:
Om du cyklar mot Broddetorp och sen upp mot Brunnhemsberget så har du fina stigar att trampa runt på. Inga MTB-spår som är uppmärkta, men fina stigar.

Cykla dit? Vet att vi cyklade genom skog, mestadels grus visserligen, till Näs när jag gick i skolan. Det var visserligen många år sedan, så kanske inte går längre.

Vi cyklade ifrån Södra Ryd, ska sägas. Minns inte riktigt vilken väg, men vet om att vi cyklade på grusväg intill 49an.

Ja det är väl kanske en tanke när jag både har kommit in cyklingen lite mer och har lite mer tid på mig. Det är ändå en cykling på ca 1.5 - 2 mil bara för att ta sig dit ?
Ja gamla banvallen utmed 49an är ett utmärkt sätt att ta sig till Skövde på ?

Cyklar du över 49an å uppåt mot Ljungstorp så kommer du på Billingeleden. Kolla vandringskarta så ser du att de finns massa fina stigar från Varnhem hela vägen till Timmersdala.

Jag har cyklat nästan hela Billingeleden, den är rätt tuff på cykel. Det finns fina partier här och där men den är överlag Inte något jag hade rekommenderat en nybörjare.
Det finns en rätt trevlig pilgrimsled söderut från Varnhem som slutar vid en fin utkiksplats över Hornborgasjön.
Mitt bästigaste tips är att du går med i MTB-grupperna på FB för Varnhem och Timmersdala. Jag har cyklat med trevliga och kunniga cyklister som jag fått kontakt med via bägge dessa.

Jag hade tänkt att testa pilgrimsleden framöver eftersom det ryktas om att den är lite mer cyklingsbar nu för tiden. Annars är det just i Varnhem ont om bra stig tror jag, du får korsa vägen och antingen ta dig mot Öglunda och den delen mot Billingen, eller banvallen mot Våmbskleven och ta dig in på de markerade spåren eller Billingeleden där.

Du får gärna dra neråt Eggby-hållet med Höjentorp och utforska om du har tid.
Det ska finnas en del fina stigar som vandringsklubben har på en karta jag kom över för några år sedan, som jag lagt på ngt bra ställe. Har för mig att det är mellan sjöarna åt runt Höjentorp. Så kan du väl avrapportera sedan? :)

Något jag letat efter i många år, men har fått ge upp (tillfälligt iaf) är att kunna ta sig från Varnhem över berget till Simsjön. Du kan väl prova det några år du också, och se om du hittar något bra spår. :)

Sammanfattningsvis så får du nog räkna med lite transport om du ska utgå från Varnhem.

Är det gamla vägen över berget som kommer ut nere i häggum du menar, eller är det hela vägen in till Broddetorp?
Från Broddetorp via Fjällåkra typ och upp på berget. Gulvit led finns markerad i området. Sök på Albionstugan och Ruskela källa :)

Bilagor

• Screenshot_20200625_222344_com.strava.jpg
    Screenshot_20200625_222344_com.strava.jpg
    153.7 KB · Besök: 179
Tillbaka
Topp