Pakethållaren
Aktiv medlem
En studie i cykelbutiker / råd för att uppgradera lvg
Hejsan!
Varning för långt inlägg.
Jag började cykla landsväg 2015, då jag köpte en trek 1.5. I ärlighetens namn är jag inte så särskilt snabb eller duktig, men jag uppskattar att komma ut och trampa lite då och då. Jag kanske kör ett pass i veckan under sommarhalvåret? Med anledning av den märkliga våren har jag passat på att cykla lite extra, och har nu börjat fundera lite över om jag ska vässa mig materialmässigt. Det är min 6:e sommar med racercykel och jag har hittills inte bytt annat än slitdelar på cykeln - å andra sidan har cykeln fungerat väldigt bra för mig.!
Folk i min bekantskapskrets tipsar om att en uppgradering av hjul gör en himla skillnad. Främst för utseendet, men också för känslan. Det låter lockande, speciellt med tanke på att många seriösa cyklister nu går över till skivbroms och borde behöva kränga av sina gamla fina fälgbroms-hjul. Man kanske kan få ett hyfsat begagnat hjulset för 4-5 tkr, kanske?
Igår gick jag till tre närliggande cykelbutiker i en stad med ca 100 000 invånare. När jag kom hem kunde jag konstatera att jag inte direkt kände att jag fick den hjälp jag hoppats på. Hur som helst, butikerna svarade enligt följande:
Jag hade helt ärligt hoppats på att springa på någon i butik som sa "Jomen jag cyklar landsväg och har precis bytt till skivbroms. Du kan få köpa mina gamla XYZ-hjul om du vill..?". Men riktigt så enkelt var det kanske inte. Nå. Vad säger ni? Vilken butik ovan har rätt? Alla? Ingen?
20 poäng utdelas för respektive cykelhandlare som identifieras
30 poäng till den som listar ut vilken stad jag varit i.
50 poäng till den som ger mig bra råd för framtiden.
Vill du veta de rätta svaren gällande butik och ort? Se inlägg #30 nedan.
Varning för långt inlägg.
Jag började cykla landsväg 2015, då jag köpte en trek 1.5. I ärlighetens namn är jag inte så särskilt snabb eller duktig, men jag uppskattar att komma ut och trampa lite då och då. Jag kanske kör ett pass i veckan under sommarhalvåret? Med anledning av den märkliga våren har jag passat på att cykla lite extra, och har nu börjat fundera lite över om jag ska vässa mig materialmässigt. Det är min 6:e sommar med racercykel och jag har hittills inte bytt annat än slitdelar på cykeln - å andra sidan har cykeln fungerat väldigt bra för mig.!
Folk i min bekantskapskrets tipsar om att en uppgradering av hjul gör en himla skillnad. Främst för utseendet, men också för känslan. Det låter lockande, speciellt med tanke på att många seriösa cyklister nu går över till skivbroms och borde behöva kränga av sina gamla fina fälgbroms-hjul. Man kanske kan få ett hyfsat begagnat hjulset för 4-5 tkr, kanske?
Igår gick jag till tre närliggande cykelbutiker i en stad med ca 100 000 invånare. När jag kom hem kunde jag konstatera att jag inte direkt kände att jag fick den hjälp jag hoppats på. Hur som helst, butikerna svarade enligt följande:
- Butik #1 (all-round-cykelbutik/reparatör): Killen i kassan känner sig lite osäker på hur man ska tänka här och hänvisar mig in till en stor bullrig herre på verkstaden som står och skruvar på en rosa damyckel med blommor på. "Ska du uppgradera hjulen?!? HAHAHA! Du kanske ska raka benen också?! Om du vill cykla fortare så är det väl bara att du trampar hårdare, eller vad är problemet? Om du ska hålla på med sånt rekommenderar jag nog att du går och snackar med Butik #2."
- Butik #2 (Stadens lite hippare cykelbutik): "Du säger att du har en cykel sedan innan? 5 år gammal? Det är inte värt att lägga några pengar på, och att köpa begagnade saker borde du verkligen akta dig för. Du som konsument vet aldrig vad du köper. Du får en jättefin instegsräcer för 22 lax idag. Det har hänt sååå mycket sen din cykel gjordes."
(Det är värt att nämna är att säljaren inte bemödade sig att fråga vad det är för cykel jag har idag, utan nöjde sig med att den var 5 år gammal.)
- Butik #3 (Cykelbutik som nyligen köpt upp en stor cykelbutik på nätet): "Öh... Hjul? Vi ska se om vi har nåt på lagret. Eeehh. Vi har nog inget jag kan plocka fram sådär direkt, men vi kan ju kika på webben på vad man kan beställa hem till butiken.. Dura-ace hjul? Dom är bra. 12 599 kr."
Jag hade helt ärligt hoppats på att springa på någon i butik som sa "Jomen jag cyklar landsväg och har precis bytt till skivbroms. Du kan få köpa mina gamla XYZ-hjul om du vill..?". Men riktigt så enkelt var det kanske inte. Nå. Vad säger ni? Vilken butik ovan har rätt? Alla? Ingen?
20 poäng utdelas för respektive cykelhandlare som identifieras
30 poäng till den som listar ut vilken stad jag varit i.
50 poäng till den som ger mig bra råd för framtiden.
Vill du veta de rätta svaren gällande butik och ort? Se inlägg #30 nedan.
Senast ändrad: