Hjälp med växeljustering

jensclaudius

Aktiv medlem
Hjälp med växeljustering
Det går bra att växla till en lättare växel, men det går långsamt till tyngre och ibland måste jag dubbelväxla för att få i nästa växel. Detta gäller dock bara om jag kör på stora klingan, på den lilla fram så lirar alla växlar bak perfekt..

Det är shimano 105 5800 11delat. Alla höljen och vajrar samt växelförare är nya.

förslag ?

Med Vänliga Hälsningar j

Senast ändrad:
Hjälp med växeljustering
Låter som du behöver indexera dina växlar och just detta låter som du ska spänna växelvajern lite, dvs skruva moturs på bakväxeln där vajern fäster. Ska finnas en hylsa som du skruvar på så spänner den vajern.

Hjälp med växeljustering
Låter som du behöver indexera dina växlar och just detta låter som du ska spänna växelvajern lite, dvs skruva moturs på bakväxeln där vajern fäster. Ska finnas en hylsa som du skruvar på så spänner den vajern.

tro mig har gjort det och växlarna funkar klockrent på lilla klingan fram men inte stora.
är inte första gången jag justerar växlar, har ställt ändlägen så de är sjysta sant får allt att funka på lilla men inte stora klingan.

Hjälp med växeljustering
ja, den växlar slött hela vägen från största drev ner till minsta dvs från lätt till tung (endast på stora klingan fram).
Tack, jag tolkade din beskrivning fel i första inlägget.

Vajern bör ju vara som mest spänd när kedjan ligger på stora fram och stora bak om jag tänker rätt. Placera den på detta vis och känn efter. Är den slapp?

Senast ändrad:
Hjälp med växeljustering
Vanliga orsaker till felet du beskriver:
  • Sliten kedja
  • Sliten kassett
  • Sliten kedja OCH kassett
  • Fel spänning på b-skruven
  • Kedja för lång/kort

Hjälp med växeljustering
Släppa på vajern skulle jag säga eftersom det går trögt att få i tyngre växlar.

Borde inte spela jättemycket roll vilket framdrev kedjan ligger på, men det gör det uppenbarligen. Så, är kedjan kapad till rätt längd?

Dåligt kapade höljen kan ställa till det, det kan ju vara så att det ligger och klämmer någonstans och kombon av kläm och någon begränsning när du ligger på stora klingan gör att kraften i bakväxeln inte räcker till.

Hjälp med växeljustering
Vanliga orsaker till felet du beskriver:
  • Sliten kedja
  • Sliten kassett
  • Sliten kedja OCH kassett
  • Fel spänning på b-skruven
  • Kedja för lång/kort

får dubbel kolla b-skruven ifall den kan vara boven (5-6mm mellan trissa och största drevet och kedjan på stora/stora?) Allt är nytt och kedjan är jag rätt säker på att jag kapat rätt, kanske att den skulle vara lite lång men då borde växlarna strula på lilla klingan tycker jag.

Hjälp med växeljustering
Släppa på vajern skulle jag säga eftersom det går trögt att få i tyngre växlar.

Borde inte spela jättemycket roll vilket framdrev kedjan ligger på, men det gör det uppenbarligen. Så, är kedjan kapad till rätt längd?

Dåligt kapade höljen kan ställa till det, det kan ju vara så att det ligger och klämmer någonstans och kombon av kläm och någon begränsning när du ligger på stora klingan gör att kraften i bakväxeln inte räcker till.

Omvänt ja! Läste också fel på stora / tunga...

Hjälp med växeljustering
Problemet löst och en lärdom rikare. Lita ALDRIG på att du fått det du blivit lovad, dubbelkolla ALLTID. Gruppen skulle enligt utsago vara en komplett 105 /5800 grupp och kollade allt utom bakväxeln då den låg i rätt kartong. Visade sig vara en 5701 dvs 10s och inte 11s. Så jag tror jag slutar försöka justera och glädjer mig åt att jag inte är dum i huvudet och att säljaren nu gör rätt för sig och betalar tillbaka en del av summan.

Hjälp med växeljustering
Nu är en r7000 shortcage monterad och växlarna lirar perfekt efter justering.

ja, håller med att det var konstigt att det funkade på lilla klingan, förmodligen missade den någon växel men så pass distinkt att jag aldrig la märke till det.

Tillbaka
Topp