Varför handla i butik som inte tar ansvar...

Clipper

Aktiv medlem
Köpte ett par FiveTen freerider PRO i mars, i början av maj, efter ca 20h cykling med skorna vidare det sig att baktill är det hål i stopp ingen på båda skorna. Körde kanske 10 h till , nu hade ena skon gått sönder såpass att hårdplasten var framme och skavde på hälen. Kontaktade butiken, tänkte väl att detta är inget att snacka om , nya skor på posten säger de säkert. Jo tjenare, det ville ha bilder på skorna, invändigt och utvändigt från alla vinklar, samt bild på kvittot. Inte orimligt , så jag mailade direkt, de skulle höra av sig när de analyserat bilderna... Hörde inget på 1 vecka så då ringde jag och tänkte att nu får vi lösa det här.
Tyvärr, sa grabben i butiken, vi har inte hört nåt från Tillverkaren ännu... Lite senare kom ett mail vidarebefodrat från tillverkaren att de ville ha bild på tillverknings/batchnr på skorna. Jagskickade detta, efter ytterligare 4 dagar ringer jag igen och ifrågasätter vad de håller på med. Samma kille svarade att han har inte hört något mer från tillverkaren så han kan inte säga något... Jag frågade vad han väntar på , jag har köpt ett par skor för 1500:-, som höll i 2 månader, skicka ett par nya omgående!! Det kunde han tyvärr inte göra innan han analyserat om det var ett fabrikationsfel eller inte.
Fan vad less jag blir, brukar framhålla att det är bra att handla i butik ifall det blir nåt fel. Jag är van vid Att det är aldrig något problem om det är fel på grejjerna man köper.
Men jag kan ju lika gärna handla på nätet i fortsättningen, då får man ju iaf oftastprata med någon som kan ta ett beslut. Har heller inte haft något problem vid reklamation via nätet heller. Löser de det inte nästa vecka lägger jag ut namn på butiken med en varning för nonchalanta företrädare.
jaja, blev långrandigt, men ibland får man kosta på sig lite gubbgrinighet.
Trevlig helg! Skål!

vad får dig att tro att ett annat likadant par skulle hålla bättre?

det är enligt konsumentköplagen din säljande butik som är din partner i detta, de kan säkert få dit ett nytt par, men försök få ut något annat...

Hade liknande erfarenhet med nätbutik. Kan ha varit Bikester. Men Fiveten (före Adidas) körde över nätbutiken och rätt kvickt gick reklamationen igenom.

Tyvärr är väl Fivetens inte kända för världens bästa hållbarhet. Men längre än dina ska de absolut hålla. Stå på dig, hävda reklamation enligt konsumentköplagen. De har noll chans så länge du inte kört skorna genom gräsklipparen. :)

(Ska väl tillägga att mina började delaminera efter en säsong. Min tes var att skor ska hålla längre. Rätt fick jag som sagt.)

det är enligt konsumentköplagen din säljande butik som är din partner i detta, de kan säkert få dit ett nytt par, men försök få ut något annat...
Det är väl till och med så att oavsett vad felet består i (så länge du inte aktivt vanvårdat skorna) så är butiken skyldig att skyndsamt avhjälpa felet. De har 2 försök på sig, sedan kan du häva köpet. Eftersom det gått mindre än 2 år (tror jag?) är det de som ska bevisa att du vanvårdat varan (om det är vad de försöker hävda).

Absolut, kan tänka mig en annan deal, men dialogen med handlaren är obefintlig

Exakt. Lite märkligt att man skall vara tvungen att kommunicera med tillverkaren. Det är butikens problem i sin tur att diskutera med dem vem som skall ta smällen så att säga. Att kräva detta av slutkonsumenten är enligt mig inte okay.

Exakt. Lite märkligt att man skall vara tvungen att kommunicera med tillverkaren. Det är butikens problem i sin tur att diskutera med dem vem som skall ta smällen så att säga. Att kräva detta av slutkonsumenten är enligt mig inte okay.
Håller helt med. I mitt fall tog jag direktkontakten bara för att jag inte orkade tjafsa med onlinebutiken.

I det här fallet låter det som att informera butiksmuppen om konsumentköplagen och ARN är det som gäller. Samt den dåliga reklamen då du outar butikens bristande service på Happy (om inget annat biter)... ;)

Det är mitt 4:e par FiveTen och har inte haft problem tidigare, jag kan även tänka mig pengarna tbx om FiveTen har blivit så dåliga...

Efter att ha spenderat brottstycken av de senaste veckorna med att lära dplay (jag kan inte komma på när jag senast blev så illa bemött av det företag som jag blivit av dplay/Discovery) ett och annat om i) konsumenrätt och ii) kundvård funderar jag på om det är företagen eller vi konsumenter som har blivit sämre (?) på att känna till och tillvarata våra rättigheter som konsumenter. De lagar för konsumentskydd vi har är ju i grunden väldigt enkla och lättillgängliga.

Givet att skadorna på skorna faller inom ramen för vad som kan reklameras skall detta göras skyndsamt, av företaget som sålt dom till dig. Hur de sedan går vidare för att i sin tur lösa det hela med tillverkaren, generalagenten eller fan och hans moster, varhelst de nu väljer att vända sig, är inte ditt problem. Och det skall inte gå ut över dig. För varje dag de inte gör rätt för sig går du miste om cykling.

Låter ju inte som något oväntat bemötande ändå, jag har reklamerat två jackor i vinter till dottern. En Isbjörn, tog 5-6 veckor att få en ny mitt i vintern så hon fick vara utan. Nu har vi ju givetvis fler jackor men ändå..

Nästa var Peak, den fick jag laga själv hos skräddaren dom tog inte ens in den.

Sen en solskenshistoria, köpte hjul hos TCM. Mänskliga faktorn gjorde så att jag fick ett äldre nav på bakhjulet som hade justerbar lagerspänning. Då jag inte uppmärksammade det och köpt utan så körde jag på i ca ett år till lagren rasar, hör av mig till TCM när jag inser att det sitter ett gammalt nav bak. Dom frågar om jag vill ha ett nytt hjul med nya navet och om jag nöjer mig med det? :cool:

Bilagor

• D7B42071-9CBC-4102-946D-E1DB806CB863.jpeg
    D7B42071-9CBC-4102-946D-E1DB806CB863.jpeg
    1.1 MB · Besök: 382
  • 27B19834-249B-442D-A9AC-98F81905A0F2.jpeg
    27B19834-249B-442D-A9AC-98F81905A0F2.jpeg
    904.8 KB · Besök: 329
  • FAF41819-A264-4772-826F-D80FE90B6479.jpeg
    FAF41819-A264-4772-826F-D80FE90B6479.jpeg
    1.1 MB · Besök: 497
Jo, reklamation! Om du inte klivit i skon och kört 30h så ska den hålla för det. En vara ska hålla för sitt ändamål under rimligt lång tid. 30h för ett par skor är väl ingenting. Mina freeriders är på tredje säsongen. (Och nu börjar de sakta haverera)

Dw kvalitetsproblem Five Ten tidigare hade (5+ år sedan) var att sulorna delaminerade på vissa modeller i vissa batchar, men tror de fixade det.
Ingen aning om hur kvalitet är sedan Adidas tog över helt.

Inte självklar reklamation.
En annan sak om det varit fabrikationsfel, trasiga fästen, spännen eller liknande som gått sönder efter normalt användande de få gånger ca. 30 timmar genererar. Det här tolkas sannolikt som att du köpt fel storlek eller inte knutit ordentligt (som de frågade) och därför har din häl skavt sönder tyget. Och det är ju just tyg som lätt skavs sönder oavsett om det är kvalitetsskor eller ej.

Hoppas iaf att du får nya skor eller lämplig ersättning.

Jag förutsatte väl såklart korrekt bruk av skorna. Har man inte knutit åt eller kört en storlek för stort så... köp nya. :)

på så kort tid går inte ett vettigt material på hälens insida sönder även om det skulle vara lös snörning eller itrampning utan skohorn.

det oslitna materialel bredvid ser ju helt poröst och ruttet ut.

se till att få en annan sort från samma tillverkare.

hanteringen i butiken hänger nog på att ansvarig rätt person är på plats. försök ta reda på vem det är?

Inte självklar reklamation.
En annan sak om det varit fabrikationsfel, trasiga fästen, spännen eller liknande som gått sönder efter normalt användande de få gånger ca. 30 timmar genererar. Det här tolkas sannolikt som att du köpt fel storlek eller inte knutit ordentligt (som de frågade) och därför har din häl skavt sönder tyget. Och det är ju just tyg som lätt skavs sönder oavsett om det är kvalitetsskor eller ej.

Hoppas iaf att du får nya skor eller lämplig ersättning.
Dagens "jag känner mig kränkt som konsument"-tråd. Du är något på spåret. Dojjorna har ju glappat ser det ut som.

...Givetvis med hot om att hänga ut butiken också! För övrigt tar ju inte butiken beslut...

*Duckar för IPA-flaskor*

Dagens "jag känner mig kränkt som konsument"-tråd. Du är något på spåret. Dojjorna har ju glappat ser det ut som.

...Givetvis med hot om att hänga ut butiken också! För övrigt tar ju inte butiken beslut...

*Duckar för IPA-flaskor*
Såklart de glappat, men inte mycket, det är rätt storlek. Hursomhelst ska de hålla mer än 20 timmar. Men du har rätt, dumt att berätta vilken butiken är. Det är ju bättre att alla här går dit och handlar och upptäcker själva hur butiken hanterar eventuella reklamationer

Tror du verkligen att den här hemska butiken är unik i detta hänseende? Jag skulle nog säga att man får leta länge för att hitta en butik som _inte_ avvaktar tillverkarens återkoppling i sådana här reklamationsärenden. Man kan tycka vad man vill om detta, och att det inte är rätt och allt sånt, men det är bra naivt att tro att detta handlar om en enstaka butik och inte så som reklamationer och garantiärenden har förskjutits de senaste typ 10+ åren.

Så släpp idén om att detta är ett scoop att just denna butik hanterar just dig på ett fruktansvärt sätt, för det är det inte.

Såklart de glappat, men inte mycket, det är rätt storlek. Hursomhelst ska de hålla mer än 20 timmar. Men du har rätt, dumt att berätta vilken butiken är. Det är ju bättre att alla här går dit och handlar och upptäcker själva hur butiken hanterar eventuella reklamationer
Jag vill tro att varje reklamation är unik och att beslut fattas därefter. Även utifrån de foton som köparen förser butiken med.

Tror du verkligen att den här hemska butiken är unik i detta hänseende? Jag skulle nog säga att man får leta länge för att hitta en butik som _inte_ avvaktar tillverkarens återkoppling i sådana här reklamationsärenden. Man kan tycka vad man vill om detta, och att det inte är rätt och allt sånt, men det är bra naivt att tro att detta handlar om en enstaka butik och inte så som reklamationer och garantiärenden har förskjutits de senaste typ 10+ åren.

Så släpp idén om att detta är ett scoop att just denna butik hanterar just dig på ett fruktansvärt sätt, för det är det inte.
Du har nog en poäng i det du säger. Men. Om detta är ett reklamationsärende, och låt oss ponera det för diskussionens skull, är det inte en fråga och tyckte, smak och sånt. Då finns det en lagstiftning som stipulerar konsumentens rätt och säljarens skyldighet(er).

Företag som väljer att inte göra rätt för sig och följa den lagstiftning som reglerar deras verksamhet är företag som åtminstone jag aktivt väljer att avstå från att stödja och jag uppskattar att få ta del av vilka dessa företag är.

Jag har visserligen större tilltro till Råd och Röns svarta lista än anonyma foruminlägg på nätet. Men jag anser mig även kapabel att värdera de senare.

Vem har snackat o scoop? Jag tyckte inte affären skötte min reklamation som jag förväntade mig. Hade kanske för höga förväntningar. Jag tror fortfarande att om butiker skall överleva idag så bör de bemöta kunder på ett bättre sätt än detta. By the Way... du råkar inte jobba i butiken själv? I så fall kan du ju svara på mitt mail så löser vi detta. I din värld kommer du att känna dig unik som tillgodoser dina kunders behov.

Du har nog en poäng i det du säger. Men. Om detta är ett reklamationsärende, och låt oss ponera det för diskussionens skull, är det inte en fråga och tyckte, smak och sånt. Då finns det en lagstiftning som stipulerar konsumentens rätt och säljarens skyldighet(er).

Företag som väljer att inte göra rätt för sig och följa den lagstiftning som reglerar deras verksamhet är företag som åtminstone jag aktivt väljer att avstå från att stödja och jag uppskattar att få ta del av vilka dessa företag är.

Jag har visserligen större tilltro till Råd och Röns svarta lista än anonyma foruminlägg på nätet. Men jag anser mig även kapabel att värdera de senare.
Min poäng är väl snarare att jag inte tror att just denna butik skiljer sig från typ alla andra butiker som skulle hantera en sådan här reklamation. Men visst är det en dålig utveckling för oss konsumenter, och butikerna slirar sannolikt en hel del när det gäller konsumentlagstiftningen. Man kan ju också fråga sig varför det har blivit så, för det är ju inte någon enstaka butik vi pratar om, utan på bred front inom massa branscher.

Om du vill veta vilka butiker som gör på det här sättet är det nog enklast att anta att alla gör så, det tror jag är närmast sanningen.

att dessa tendenser till dålig kundvård fortfarande förrekommer är egentligen rätt förvånande, firmor som beter sig så här tar stora risker.

butiken kan aldrig veta vilket kontaktnät irl och på nätet du har. en ovärdig insats som i det här fallet (tar inte ställning i sakfrågan) kan lätt komma att spridas som in präriebrand, och kan ställa till stor skada för näringsidkaren.

det gällde pre internet, och det gäller ännu mer idag.

istället bör säljstället se chansen till att få en bundsförvant som sprider positiva vibrationer, på ett billigare sätt än den bästa reklamkampanj. man kan få det till att det är snarast bättre för säljstället att reklamationen inträffat, än att den inte gjort det, det här är vetenskapligt studerat, och det fungerar. man kan läsa mer i boken 'a complaint is a gift', borde vara obligatorisk läsning för alla som har kundkontakter.

och det är alltså särskilt värdefullt som marknadsföringsinsats i fall där kunden egentligen har fel.

.
B384452C-F2B8-4711-9DB7-6F7440D8CD36.jpeg

Min poäng är väl snarare att jag inte tror att just denna butik skiljer sig från typ alla andra butiker som skulle hantera en sådan här reklamation. Men visst är det en dålig utveckling för oss konsumenter, och butikerna slirar sannolikt en hel del när det gäller konsumentlagstiftningen. Man kan ju också fråga sig varför det har blivit så, för det är ju inte någon enstaka butik vi pratar om, utan på bred front inom massa branscher.

Om du vill veta vilka butiker som gör på det här sättet är det nog enklast att anta att alla gör så, det tror jag är närmast sanningen.

Att många butiker gör fel är dock, i min värld, inte en anledning att acceptera är de åsidosätter sina lagstadgade skyldigheter.
Konsumenters rättigheter är lite som arbetares rättigheter och demokrati: någonting som ständigt behöver försvaras för att inte försvinna. Om tillräckligt många accepterar att "det är så det ser ut" kommer det senare ske.

Det är inte alls min uppfattning. Min uppfattning är att jag som regel får ett mycket bra och tillmötesgående bemötande i det butiker jag handlar. Även de fåtal gånger jag behöver återvända med en vara som på ett eller annat sätt behöver åtgärdas.

att dessa tendenser till dålig kundvård fortfarande förrekommer är egentligen rätt förvånande, firmor som beter sig så här tar stora risker.

butiken kan aldrig veta vilket kontaktnät irl och på nätet du har. en ovärdig insats som i det här fallet (tar inte ställning i sakfrågan) kan lätt komma att spridas som in präriebrand, och kan ställa till stor skada för näringsidkaren.

det gällde pre internet, och det gäller ännu mer idag.

istället bör säljstället se chansen till att få en bundsförvant som sprider positiva vibrationer, på ett billigare sätt än den bästa reklamkampanj. man kan få det till att det är snarast bättre för säljstället att reklamationen inträffat, än att den inte gjort det, det här är vetenskapligt studerat, och det fungerar. man kan läsa mer i boken 'a complaint is a gift', borde vara obligatorisk läsning för alla som har kundkontakter.

och det är alltså särskilt värdefullt som marknadsföringsinsats i fall där kunden egentligen har fel.

.Visa bilaga 430432

Fast jag tror det är helt tvärtom. För 10 år sedan så var det mer skadligt för ett företag för då var inte internet lika stort som det är idag, vi glömmer och går vidare så mycket lättare idag. Bara se på XXL, de har varit i hetvattnet fler gånger än något annat sportinriktat försäljningsföretag men lik förbannat har dom ändå en växande kundskara.

Skulle dock kunna tänka mig att om du är någon mäktig influenser så kanske det går att röra om i grytan, men annars, njaeh.

Vi vanliga dödliga får nog helt sonika förlita oss på ARN och Ko-anmälningar för att det skall ske en förändring av större skala.

Att många butiker gör fel är dock, i min värld, inte en anledning att acceptera är de åsidosätter sina lagstadgade skyldigheter.
Konsumenters rättigheter är lite som arbetares rättigheter och demokrati: någonting som ständigt behöver försvaras för att inte försvinna. Om tillräckligt många accepterar att "det är så det ser ut" kommer det senare ske.

Det är inte alls min uppfattning. Min uppfattning är att jag som regel får ett mycket bra och tillmötesgående bemötande i det butiker jag handlar. Även de fåtal gånger jag behöver återvända med en vara som på ett eller annat sätt behöver åtgärdas.
Mina erfaraenheter hittills har varit lika som dina, Hos min lokala butik är servicegraden mycket hög, har aldrig varigt några problem när det krånglat. Jag vet inte om detta är ett fenomen som är vanligt i de större städerna? Butiken det handlar om ligger i Göteborg där jag var på besök i våras. Det tragiska är att företrädaren anser att det är så här det skall gå till och när jag ifrågasätter varför jag skall vänta på tillverkarens svar( det har nu gått ytterligare 1 vecka sedan jag skickade batchnr mm) så får jag bara svaret att det är tillverkaren som avgör om det är en reklamation eller inte. När jag uttrycker min irritation över deras synsätt ber han mig ringa upp någon annan dag när jag inte är irriterad? Jag förklarade att irritationen ökar i takt med att dagarna går.
Jag överlever utan nya skor, det är sättet jag blir bemött på som gör mig förbannad.

Fast jag tror det är helt tvärtom. För 10 år sedan så var det mer skadligt för ett företag för då var inte internet lika stort som det är idag, vi glömmer och går vidare så mycket lättare idag. Bara se på XXL, de har varit i hetvattnet fler gånger än något annat sportinriktat försäljningsföretag men lik förbannat har dom ändå en växande kundskara.

Skulle dock kunna tänka mig att om du är någon mäktig influenser så kanske det går att röra om i grytan, men annars, njaeh.

Vi vanliga dödliga får nog helt sonika förlita oss på ARN och Ko-anmälningar för att det skall ske en förändring av större skala.
min bild av xxl är inte dålig kundvård, de har bland annat ett års öppet köp, och de gånger jag haft med dem att göra har de varit smidiga och hjälpsamma.

men de tycks närmast aldrig ha de specialiserade produkter jag ofta önskar, utan det är mellanmjölk upphöjt i kubik. gått i princip alltid tomhänt därifrån, så det blir alltmer sällan ett besök.

men även där kan det säkert finnas anställda och möjligen ansvariga som inte läst boken. om sådana skulle få råda kommer de få allt mer sammanflytande clusters av icke-användare, och då går det åt helvete.

deras extrema marknadsföring skulle inte kunna ändra på det. men som sagt, min något perifera bild av den firman tyder inte på att just detta är deras största problem. snarare att man i butiken inte ser skogen för alla träd.

Tillbaka
Topp