Tälta på Gotland (allemansrätten)

Hej jag och några kompisar ska iväg till Gotland och tälta/cykla. Vi undrar om det finns några ställen som rekomenderas att tälta på i närheten av Visby! Samt om det finns några ställen man kan tälta på i närheten av Fårö!

Jag har touringcyklat där flera gånger, men kommer inte ihåg någon specifik plats. Kolla på kartan efter områden med mkt natur & utan hus och samhällen, en bit bort. Sen är det bara att cykla runt och leta efter avskilda platser, helst en bit från vägar. Och börja leta i tid, ta med käk & öl & vatten, det kan ta ett tag att hitta ett bra ställe.

Det är allemansrätten som gäller, men du råkar säkert ut för stugägare som ska påpeka att du bara får ha tältet där en natt, jag brukar svara att det var ju riktigt generöst av dig att påpeka det, ha en fin kväll du oxå, då brukar dom tystna och gå vidare.

Nära Visby är ju Tofta skjutfält bra. Det är öppet för allmänheten fram till någon gång i augusti. Ligger en mil eller så söder ut.

Stranden vid Irevik är superfin. Finns gott om platser där om man söker sig bort från stugområdet.

Högklinten strax norr om Lummelunda är nog det närmaste Visby jag tältat. Många förvånade miner, vi hade touringcyklar med packväskor och cyklade stig dit.

Jag hade väldiga problem med att hitta något ställe att tälta på i närheten av Visby så vi tog in på en camping där i stället. Men annars är det inga problem på Gotland som jag upplevde det i varje fall :)

Högklinten strax norr om Lummelunda är nog det närmaste Visby jag tältat. Många förvånade miner, vi hade touringcyklar med packväskor och cyklade stig dit.
Nja nu har du nog vänt både söder &och norr .Högklint ligger några kilometer söder om Visby där bor bara dom som har välfylld plånbok.
Norr om lummelunda så finns stenkyrkehuk.

vi kom fram sent på kvällen till visby och cyklade bara någon kilometer upp till visborgs slätt och slog upp tältet i dungen bakom oscarsstenen. inte så mysigt, men praktiskt. vad jag förstår är området inte militärt längre. södra hällarnas naturreservat hade ju varit fint, men där får en inte tälta.

Enligt den lokala ordningsstadgan är det campingförbud inom större delen av Visby tätort.

Just i Visby skulle jag för enkelhetens skull ta in på camping. Har bott på Snäck, fanns ganska många långfärdscyklister där. Lätt att cykla till också, bara att följa stranden norrut från färjan förbi sjukhuset, dvs ingen uppförsbacke. Nackdelen, om man nu tänkt sig vidare, är att man måste boka två nätter.

försökte dechiffrera byråkratiskan.

jag har svårt att se att visborgsslätt skulle räknas som en regelrätt park och därmed "offentlig plats". så frågan är om det är "område som jämställs med offentlig plats i 3 §".

femton.png

tre.png

alltså campingförbud på:
1. kyrkogårdar
2. badplatser
3. rekreationsområdet visborg
4. område inom en tänkt rät linje

jag ritade ut "tänkt rät linje"-området på kartan nedan, samt "rekreationsområdet Visborg":s norra spets.
tankt-linje.png

så jag tror inte campingförbud gäller på visborgs slätt.

Eniro kartan är bra, där kan man se skogiga (gröna) områden. Tex några km S / SÖ Visby, som kan vara värt att prova. En bit nedanför kanten på bilden ovan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp