Vilka mekaniska skivbromsar är bra?

Tommi87

Aktiv medlem
Jag behöver nya bromsok till min pendlar cykel som är utrustad med bockstyre och mekaniska tektro ok som knappt gör jobbet...och som familjeförsörjare känns det motiverat att byta!
Det är den gamla typen av reglage (sora 2x9) så jag är lite fast i det mekaniska ”träsket”.
Om jag inte byter ut hela gruppen... vilket hade varit fantastiskt kul att göra!
Men... budgeten är 1000-1500:-
Så det får bli mekaniska ok.
Men vilka ska man köpa?
Läst här på forumet och det jag fått fram ska vara någorlunda (eller till och med bra enligt vissa) är avid bb7 och TRP Spyre.

BB7 trycker bara från ett håll medans Spyre trycker från båda.
Viss prisskillnad är det. Men den bryr vi oss inte om.
vilka är bäst? Finns det andra alternativ?
//Tommi

Vet att andra inte håller med mig, men personligen tyckte jag Spyre är oändligt mycket bättre än BB7. Finns två par till salu på köp & sälj, dock flat mount vilket kanske finns risk inte passar din ram om den är lite äldre.

Jag är lite sugen på Yokozuna Ultimo, när jag "måste" bygga med wire. I den budgeten får man tyvärr bara plats med fram- eller bakbroms då!

hy/rd ger jag inte mycket för, dom krånglade hela tiden för mig. BB7 var det ganska bra bett i och lätt att justera. Spyre har jag inte testat. Nu har jag bytt till hydrauliskt och det är dag å natt i skillnad, både i bromskraft och modulering.

Så du behöver också en adapter från PM till flat mount.

Det missade jag.
Men såg nyss att det går att köpa enbart huvudcylindern.
Har ett par shimano (tror det är deore) bromsar liggandes. Dem kanske funkar med Giant huvudcylindern.

vågar man chansa?
?

IMG_20190508_190144_961.jpg

Paul är bra.

En stor sårbarhet för wirebromsarna är vatten/kondens i bakbromshöljet som det böjer ner under vevlagerröret. Har kört av en tour d’oetzi och otaliga pendlingar med bara frambromsen när den bak har frusit fast.

En stor sårbarhet för wirebromsarna är vatten/kondens i bakbromshöljet som det böjer ner under vevlagerröret. Har kört av en tour d’oetzi och otaliga pendlingar med bara frambromsen när den bak har frusit fast.

Känns som ett mellansvenskt problem.
Körde med mekaniska skivor på en dedikerat vintercykel ett tag utan problem alls. I Skåne.
Kan inte heller tänka mig att det är ett problem längre norrut där det inte halkbekämpas.

Känns som ett mellansvenskt problem.
Körde med mekaniska skivor på en dedikerat vintercykel ett tag utan problem alls. I Skåne.
Kan inte heller tänka mig att det är ett problem längre norrut där det inte halkbekämpas.

Funkar fint en bit upp i norr också, men då har vi ju rätt konstanta minusgrader från typ november till april också.

Mja, då är konkurrensen bristfällig.
Mer klipp i mina gamla Hayes CX enkelkolviga innan de gav upp. Båda lika sårbara i kyla.

Synd att det ska vara så dyrt att byta till hydrauliska.
Tyckte mina bromsade bra för att vara vajerdragna, bak började läcka dock och det kanske inte bara var slumpen vad det verkar.

M

Bra läsning!
Började med lite skev info men fick snabbt tillrättavisning.
Kan nog bli en sådan kombinerat med de shimano ok jag redan har.
Om man nu vågar chansa att dem fungerar ihop!
Återkom gärna med en recension om det blir ett köp.

Edit: verkar ju finnas en del fallgropar. Olika typer av bromsvätska/olja för olika märken. Olika mycket rörelse i systemet för rätt rörelse på bromsoket?

Jag hade nog inte vågat chansa utan att hitta bekräftelse på att det var kompatibelt. Vad är prisskillnaden för själva boxen jämfört med ett komplett set? Verkar ju finnas en variant för post mount och en för flat mount, det är väl bara bromsoken som skiljer då?

Senast ändrad:
Kittet för postmount går på 1363:-

Lös cylinder (lodräta anslutningar) går på 568:-

Lös cylinder (vågräta anslutningar) 852:-

Så det blir lite mer än det dubbla för kittet gentemot den billigare cylindern.

Den dyrare ingår i postmountkittet.
Anses kanske vara lite ”finare” med de vågräta anslutningarna.

Lurar på att klicka hem ett sådant kitt för postmount. Det ryms i budgeten, kanske blir snyggare med de vågräta anslutningarna och kommer garanterat att funka.

Inte helt bestämt mig än.
Känns som att det här borde ge mer bromsverkan per krona än mekaniska.
Någon som ser någon nackdel med detta kittet gentemot exempel TRP Spyre?

Kittet för postmount går på 1363:-

Lös cylinder (lodräta anslutningar) går på 568:-

Lös cylinder (vågräta anslutningar) 852:-

Så det blir lite mer än det dubbla för kittet gentemot den billigare cylindern.

Den dyrare ingår i postmountkittet.
Anses kanske vara lite ”finare” med de vågräta anslutningarna.

Lurar på att klicka hem ett sådant kitt för postmount. Det ryms i budgeten, kanske blir snyggare med de vågräta anslutningarna och kommer garanterat att funka.

Inte helt bestämt mig än.
Känns som att det här borde ge mer bromsverkan per krona än mekaniska.
Någon som ser någon nackdel med detta kittet gentemot exempel TRP Spyre?
Får du till installationen lär det fungera bättre än TRP Spyre. Nackdelen är väl främst högre komplexitet och fler saker att underhålla/justera.

Personligen tycker jag att mekaniska ok är fullt okej och har fördelen av hög pålitlighet och enkla att serva både i fält och som vardagspryl. Nackdelen som fjäderbrunn upplever med frusen bakbroms är lite betoende på hur oket sitter i baktriangeln och hur man lyckas täta vajerhöljet - det är hur man än ser på det på ett problem som ofta finns med mekaniska ok och absolut något att ta med i övervägandet. Hydrauliska ok som läcker och kärvar/oxiderar fast/sönder i saltslask är också ett problem.

I korthet finns det ingen perfekt lösning. Vill ha bästa känsla och är beredd att mecka lite så är hydrauliska kitet du tittat på troligen bästa valet. Är man som jag lite lat, uppskattar pålitlighet och enkel service samt kan leva med lite sämre känsls är bra mekaniska som Paul, BB7 och TRP Spyre rätt val.

#åsikt

Uppdatering.
Beslutade mig för att köra på giantkittet.
Dock så har jag fel bultmönster på min styrstam.
Har försökt hitta en Giant conduct stam men de jag hittar är lite dyra för min smak.
Försökte då hitta en av annat fabrikat. Men det framgår aldrig vad det är för bultmönster.
Bultmönstret ska vara 22x40.
Någon som har lite koll på styrstamsdjungeln?

max 60 mm lång 1 1/8 stam gärna rak men går bra med lite (”sweep”?).

Senast ändrad:
Det blir ett par spyre i stället!
Det är enkelt. Vill byta cykel längre fram och få det jag egentligen vill ha!
Vågar man köpa utomlands nu med tanke på Corona? Tänker Tyskland eller England.
Är det risk för långa leveranstider?
Med följd att man får sakerna efter nyår...?

Tillbaka
Topp