[OT] Att välja storlek på löparskor?

Octagon

Aktiv medlem
Sitter med 2 par skor beställa på nätet, ett par en UK 10,5 och ett par UK 11 och funderar över vilka jag ska behålla. Trailskor från Altra denna gång. Hur gör du när du väljer storlek på löparskor? Finger bakom, finger framför, 1 cm extra, 2 cm extra Eller vad? Ska man gå upp så att det känns luftigt framför tårna?

Vanligtvis brukar mina skor vara OK eller nån mm för liten när jag väl använder dom. Dvs dom sitter riktigt bra en mil men jag får lite skav på tårna om jag springer längre. Mina två senaste trailskor har varit Salomon Fellraiser UK 11, dessa har varit bra, gränsfall för korta men ok om man snörar bra.
Bifogar extremt nördigt foto. Håller på och flyttar en vägg i huset, bygglasern var framme och då måste man ju passa på. Linjen ligger i tåns framkant, stora skon till höger.
IMG_20200722_091906.jpg

Den större. Sedan tycker jag inte att Altras skor funkar för svensk terräng...de är gjorda för amerikanska grusvägar, foten kanar runt i tåboxen i teknisk terräng med rötter och stenar ?

Den större. Sedan tycker jag inte att Altras skor funkar för svensk terräng...de är gjorda för amerikanska grusvägar, foten kanar runt i tåboxen i teknisk terräng med rötter och stenar ?
Det var lite därför jag funderade på den mindre... men det är bara i tårna det är skillnad på skorna, resten sitter som gjutet i båda storlekarna. Nu verkar ju internet vara överens om att det ska vara den stora så då får det bli dom. Får väl se hur dom funkar, billiga på rean var dom i alla fall. Tack för alla råd.

Jag har hittills aldrig haft skor som sitter som en smäck i framfoten utan att kännas OL- sko smala efter någon mil. Pest eller kolera. Smala skor kan uppnå den där optimala bredden efter många mils nötning och 5 mil senare börjar dom spricka i sidorna. ☹️

Nu har jag kommit tillbaka efter provtur med dom större skorna. Testade dom mindre direkt efter hemkomst (och rena strumpor) och då var dom definitivt för små. Happy levererar igen!

Mitt nya universalknep för att välja mellan två internethandlade skor blir därför:
* Spring en mil (i mina gamla skor).
* Ta på nya strumpor.
* Testa dom nya skorna med mina nyligen uttrampade fötter.

Sitter med 2 par skor beställa på nätet, ett par en UK 10,5 och ett par UK 11 och funderar över vilka jag ska behålla. Trailskor från Altra denna gång. Hur gör du när du väljer storlek på löparskor? Finger bakom, finger framför, 1 cm extra, 2 cm extra Eller vad? Ska man gå upp så att det känns luftigt framför tårna?

Vanligtvis brukar mina skor vara OK eller nån mm för liten när jag väl använder dom. Dvs dom sitter riktigt bra en mil men jag får lite skav på tårna om jag springer längre. Mina två senaste trailskor har varit Salomon Fellraiser UK 11, dessa har varit bra, gränsfall för korta men ok om man snörar bra.
Bifogar extremt nördigt foto. Håller på och flyttar en vägg i huset, bygglasern var framme och då måste man ju passa på. Linjen ligger i tåns framkant, stora skon till höger.
Visa bilaga 431045
Jag kör US-storlek, samma i alla skor oavsett märke. Stod som tips i en storlekstabell en gång, och har fungerat perfekt.

Alltid den större, givet att hälen inte glappar. Hemskt när tårna slår i framtill, det kan funka i skor man bara går i, men inte när man springer.

Tipsar om att testa stl i nedförsbacke med, jag köpte Saucony Beacon som jag trodde passade fint tills jag märkte att innersulan var för kort vilket gjorde att tårna ”gled över kanten” när det gick utför.

Tillbaka
Topp