Hör upp, cykel i media-tråden

Jag är inte 100 på dessa maskiner.
Är omringad av dessa och lite jobbigt är ljudet när man vill sitta och njuta. Men med korkade grannar som gärna klippte med motorklipparna på fredag kväll eller lördag em vid fint väder så är nog robotarna nog att föredra ?

"... stadsplaneringen måste sluta utgå från män och bilar."
Jag förstår helt vad han menar med stadsplanering och bilar, men förstår inte hur det blir relevant om vi utgår från män eller kvinnor. Någon som förstår hur han menar och kan förklara, eller hade han bara lite otur när han tänkte?
Statistiskt sett är (har varit) det fler kvinnor som dels cyklar, går eller tar kollektivtrafiken, dels lämnar på förskolan/skola, handlar mm. Män verkar ta bil oftare, och de åker direkt till jobbet/hem, inte via skola eller affär. Det gäller främst vardagscykling på gamla härken, inte motionscykling på en finare cykel...

Ett sätt att se på planering är alltså att se till att det är lätt att ta sig till skolan per cykel eller till fots, särskilt tidigt på morgonen, och därifrån ta sig vidare med cykel, kollektivtrafik e dyl. Planeras staden så så kan den sägas vara mer planerad utifrån kvinnors (statistiska) behov istället för männens.

Med reservation för sista årets utveckling samt anekdotisk bevisföring a la "inte alla män/kvinnor" osv.

Statistiskt sett är (har varit) det fler kvinnor som dels cyklar, går eller tar kollektivtrafiken, dels lämnar på förskolan/skola, handlar mm. Män verkar ta bil oftare, och de åker direkt till jobbet/hem, inte via skola eller affär. Det gäller främst vardagscykling på gamla härken, inte motionscykling på en finare cykel...

Ett sätt att se på planering är alltså att se till att det är lätt att ta sig till skolan per cykel eller till fots, särskilt tidigt på morgonen, och därifrån ta sig vidare med cykel, kollektivtrafik e dyl. Planeras staden så så kan den sägas vara mer planerad utifrån kvinnors (statistiska) behov istället för männens.

Med reservation för sista årets utveckling samt anekdotisk bevisföring a la "inte alla män/kvinnor" osv.
Om statistik/korrelation är kriteriet går det fint att ersätta män med europeer och kvinnor med afrikaner i ovanstående då afrikaner kör mindre bil än europeer. D.v.s. vi ska planera utifrån afrikaner och inte utifrån europeer. ;-)

Trams, javisst. Jag tycker dock att texten inte tappar ett dyft på att man fokuserar på bilister kontra icke-bilister då det är vad sakfrågan handlar om och inte gruppera ihop människor baserat på någon slags korrelation.

Om cykling i naturen, från senaste Ute Magasinet
38B686E6-D517-4B9D-875D-82579B095F1B.jpeg

Om man cyklar MTB sakta och hänsynsfullt kan det kanske räknas som friluftsliv av vandrarna. :unsure:

Om cykling i naturen, från senaste Ute Magasinet
Visa bilaga 430236
Lite tråkigt att gubben i artikeln vill ta mina känslor i från mig också. För mig så kan cykel ofta vara ett mediterande. Att ge sig ut och koppla bort allt.
Om det bara hade handlat om att veva runt benen, då hade jag stannat inne med Zwift.
Spontant känns separerade leder som en bra idé.

Är dock lite trist med synen på cyklister generellt. På cykelbanan vill inte folk ha oss, på ”bilvägen” vill bilisterna inte ha oss, i skogen vill inte vandrarna oss och likaså på fjället.
Det blir nog bara Zwift kvar till slut ändå. Om nu inte youtubersarna kastar ut oss för att vi snor deras bandbredd.

Lite tråkigt att gubben i artikeln vill ta mina känslor i från mig också. För mig så kan cykel ofta vara ett mediterande. Att ge sig ut och koppla bort allt.
Om det bara hade handlat om att veva runt benen, då hade jag stannat inne med Zwift.
Spontant känns separerade leder som en bra idé.

Är dock lite trist med synen på cyklister generellt. På cykelbanan vill inte folk ha oss, på ”bilvägen” vill bilisterna inte ha oss, i skogen vill inte vandrarna oss och likaså på fjället.
Det blir nog bara Zwift kvar till slut ändå. Om nu inte youtubersarna kastar ut oss för att vi snor deras bandbredd.
Känns spontant som uppvigleri av en rätt stor läsarkrets. Har tidigare läst flera mtb-hyllande krönikor i samma tidning så man kan fråga sig hur dialogen på redaktionen har gått.

Känns spontant som uppvigleri av en rätt stor läsarkrets. Har tidigare läst flera mtb-hyllande krönikor i samma tidning så man kan fråga sig hur dialogen på redaktionen har gått.
Isf är det ju rätt rimligt att de låter även "andra sidan" komma till tals. Att tysta ner de som tycker annorlunda är inget jag förespråkar. Jag tycker faktiskt insändaren tar upp en hel del aspekter som är värda att diskutera och/eller känna till, ex.vis allemansrättens tillkomst, hur vandringsleder skapas, osv.

Jag ser ingen uppvigling men väl en övertygelse om att vandrare är mer värda än visa andra.
Sen är det inte korrekt att äganderätten överskriver allt annat eller att en "vandringsled" med automatik innebär förbud mot cykel.

Att trafiken måste separeras på platser med hög volym kommer vi nog inte ifrån. Vill man undvika förbud så är det nog smart att leda om volymen frivilligt så fort som möjligt.

Författaren skriver ju själv vad problemet är, utan att sedan reflektera över hur det påverkar eventuella åtgärder. Cykling i skogen har blivit så populärt så att antalet besökare på två hjul har blivit många fler. Hade lika gärna kunnat gällt klättring, hundrastare, geocashing eller löpning. Eller vad som helst. "Problemet" är alltså att folk befinner sig i naturen. Varken mycket mer eller mindre.

Läste över kaffet nu att cyklistmejaren på Öland släppts efter häktningsförhandling. Tycker det är märkligt, men tydligen är han inte misstänkt för brott som har tillräckligt hög straffskala och hävdat själv att allt är en tragisk olyckshändelse.
Men med tanke på att han strax innan varit nära att meja ner även en barnfamilj så undrar man ju hur det står till i Hjärnkontoret.
Kan man alltså vannsinnesköra med syfte eller likgiltighet inför att orsaka skada (spekulerar nu) och komma undan med det som olycka? Helt galet i så fall...!

Läste över kaffet nu att cyklistmejaren på Öland släppts efter häktningsförhandling. Tycker det är märkligt, men tydligen är han inte misstänkt för brott som har tillräckligt hög straffskala och hävdat själv att allt är en tragisk olyckshändelse.
Men med tanke på att han strax innan varit nära att meja ner även en barnfamilj så undrar man ju hur det står till i Hjärnkontoret.
Kan man alltså vannsinnesköra med syfte eller likgiltighet inför att orsaka skada (spekulerar nu) och komma undan med det som olycka? Helt galet i så fall...!

Om man kör drog/alkoholpåverkad borde det ses som överlagt. Inte olycka.

Han har släppts för att anses inte fly, försvåra utredningen eller begå samma brott igen. Det är inte samma sak som att han undkommer straff...

Han har släppts för att anses inte fly, försvåra utredningen eller begå samma brott igen. Det är inte samma sak som att han undkommer straff...
Nej, såklart. Men däremot anser jag att brottet borde ha kunnat rubriceras hårdare. Det verkar åklagaren också ansett men något fick rätten att inte hålla med. :/

Det spelar väl ingen större roll. Döms han till fängelse kommer han få räkna av tiden i häkte. På sätt och vis kan straffet därför bli hårdare om han är på fri fot nu, han lär ju knappast njuta av sommaren om man säger så.

Och skulle det mot förmodan finnas någon förklaring som leder till att han frikänns, typ plötsligt sjukdomsfall (nej inte troligt) så slipper skattebetalarna betala ersättning för hans tid i häktet.

Britterna får cykling på recept!

” Boris Johnsons kampanj mot övervikt: Ska kunna få cykling på recept

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson är i full gång med att lansera en stor kampanj mot övervikt. Som en del av denna ska Boris Johnson göra det möjligt för allmänläkare att ge cykling på på recept, för medborgare som behöver gå ned i vikt.

Vissa patienter kommer att kunna få tillgång till en cykel genom sin läkare och regeringen ska skapa fler cykelvägar och parkeringar för cyklar. Boris Johnson själv är en stark förespråkare för cykling och ses ofta på sin cykel. ”
Källa:

Gjorde upp.

Tillbaka
Topp