Leksandsrundan vs Siljan runt

Lingon

Aktiv medlem
Kommer att passera dalarna och tänkte lura med frun på en mysig LVG-tur 10-15 mil typ. Funderar på att ta rutten för siljan runt eller leksandsrundan för att det är enkelt att få tag på en gpx så att vi inte cuklar vilse. :)
Vilken rutt är finast för lite slapp söndagscykling?

Kommer att passera dalarna och tänkte lura med frun på en mysig LVG-tur 10-15 mil typ. Funderar på att ta rutten för siljan runt eller leksandsrundan för att det är enkelt att få tag på en gpx så att vi inte cuklar vilse. :)
Vilken rutt är finast för lite slapp söndagscykling?
Då jag bor på Sollerön är ju partisk, men Siljan runt gillar jag. Förutom delen Fu-Garsås,som går på RV 70 utan vägren. Annars är det en fin tur. Fika gör man på Fricks i Rättvik eller på konditori Siljan i leksand. Iallafall när start och mål är Sollerön. Tolv mil klassisk lvgcykling.

Har kört bägge och gillar dem. Siljan runt gör sig bäst när själva loppet går, tänker på stämningen. Leksandsrundan är trevligare om man vill ha en mer estetisk upplevelse. Att cykla genom alla byar är vackert. Dessutom är turen mer kuperad, speciellt norra delen.

Gillar Siljan runt, har aldrig kört Leksandsrundan. Men som sägs ovan är sträckningen Fu-Garsås (egentligen ända till Vikarbyn väl?) på RV70 rejält trafikerad. Dessutom tycker jag sträckan Siljansnäs-Gesunda är bra trist också, mest skog och långa raksträckor.
Som jag förstått går Leksandsrundan mer på mindre vägar, så jag gissar den kan vara trevligare för en ”fintur”?

RV70 är ganska så väldigt tråkig att cykla på. Leksandsrundan korsar bara RV70 och det vid två tillfällen, om jag inte kommer ihåg fel.
Min röst går till Leksandsrundan, speciellt när det handlar om en söndagstur.

Ok, tackar. Leksandsrundan verkar mysig. Vi kanske stannar över och tar båda. Ser ut som om det går en mindre väg närmare sjön mellan Fu och Garsås, antar att det är grus. Kan den funka med räser?

Ok, tackar. Leksandsrundan verkar mysig. Vi kanske stannar över och tar båda. Ser ut som om det går en mindre väg närmare sjön mellan Fu och Garsås, antar att det är grus. Kan den funka med räser?
Menar du Skäjsnäsvägen? Ser ut att vara grus, men den går väl inte ända fram? När jag kollar Google Maps verkar den sluta i en vändplan nere vid sjön strax innan Garsås.

Vill du förlänga Leksandsrundan och få lite fler höjdmeter kan du på loop 3 strunta i att ta vänster i Brenäs och fortsätta via Helgbo till Rexbo och där ta vänster på vägen till Sågmyra (grus till Åhl-Tällberg men normalt sett helt OK med racer) och i Sågmyra ta vänster och sen återansluta till huvudrutten i Romma. Ger ett parti med backar upp från Rexbo och en backe upp vid Hisvåla.

För lite industrihistoriska vyer rekommenderas gamla vägen genom Sågmyra by då du i så fall passerar Tidstrands yllefabrik som under sina glansdagar efter andra världskriget hade närmare 1000 anställda och människor som bodde i Falun åkte tåget till Sågmyra för att jobba i fabriken. Dessutom är det uppväxtorten för landets struligaste skidåkare.

Ett sätt att undvika Rv70 är ju att ta förlängningen över Orsa, Skattungbyn, Furudal och Boda och återansluta nere i Rättvik. Blir ju dock en rätt ordentlig påskarvning.

Menar du Skäjsnäsvägen? Ser ut att vara grus, men den går väl inte ända fram? När jag kollar Google Maps verkar den sluta i en vändplan nere vid sjön strax innan Garsås.
Om man tittar på OSM Cycle så ser det ut som Siljansleden (cykelled) från Fu först går på Skejsnäsvägen men sen viker av vänster, korsar järnvägen och tar höger på Rågåkersvägen och följer denna till Garsås. Streetview ger att den när den kommer fram till Garsås bygata är grusväg så gissningsvis är den grus hela vägen. Min gissning är att den är framkomlig med racer, dock med okänt mått av försiktighet.

Senast ändrad:
Om man tittar på OSM Cycle så ser det ut som Siljansleden (cykelled) från Fu först går på Skejsnäsvägen men sen viker av höger, korsar järnvägen och tar höger på Rågåkersvägen och följer denna till Garsås. Streetview ger att den när den kommer fram till Garsås bygata är grusväg så gissningsvis är den grus hela vägen. Min gissning är att den är framkomlig med racer, dock med okänt mått av försiktighet.
Du menar viker av vänster i Skejsnäs?
Jag såg även Rågåkersvägen, men inte att det gick att komma däremellan. Men nu när du säger det ser det ut så.

Men om ni ändå ska stanna till på Grannas så kanske det inte gör så mycket att ni måste sänka farten några minuter innan?

Ser ut så här på OSM Cycle:
Skärmklipp.JPG

Du menar viker av vänster i Skejsnäs?
Jag såg även Rågåkersvägen, men inte att det gick att komma däremellan. Men nu när du säger det ser det ut så.
Ja, vänster är förstås det jag menar. Började från andra hållet när jag tittade. Därför blev det fel när jag skrev.

Lägger min röst på Siljansringen. I Mora Noret tar man Turistvägen över Bergkarlås till Furudalsvägen ( väg 296). Bra fika på Turisthöjden i Skattungbyn. I Furudal väg 301 sedan höger mot Östanvik och runt sjön, sedan mot Rättvik.

Tillbaka
Topp