Shimsa upp framgaffel med kortare slaglängd

almgren.t

Medlem
Hej

Jag funderar på att skaffa en annan framgaffel till min sons 29” MTB. Den enklare fjäderdämparen som sitter på nu har 100 mm slaglängd. Jag har fått tag på en SA (luft alltså) dämpare med 80 mm slaglängd. För att få samma geometri funderar jag på om man kan lägga brickor/shims om 20 mm under ramen för att få upp denna på samma höjd. Är det ngn som gjort ngt sådant, och kanske känner till var man isf får tag på brickor? Båda dämparna har 1 1/8” raka överrör, liksom ramen är rak.
Tacksam för tips.

Med Vänlig Hälsning, Tomas

Har sett bild på det så nån har gjort det. Inte så snyggt.
Kolla först så det inte finns travel spacers i gaffeln så du kan öka till 100mm

Är de byggda med samma teknik så blir skillnaden mindre. Sagget på den längre är i mm räknat större än på den kortare.
Dynamiskt blir skillnaden också mindre då den kortare är mer progressiv och inte komprimeras lika lätt.
Jag hade börjat med att lägga på en vanlig 10mm spacer under styrstammen för att få styret på rätt höjd och provköra så.

Det kanske är vettigare att köpa en undre lagerkopp som är förlängd? Flyttar du ner gaffeln så blir det böjbelastning på röret en bra bit från kronan, vilket nog inte är helt optimalt. Ska du prova med brickor så får dessa inte vara så stora att de trycker även på lagrets ytterbana, för då blir det ingen förspänning på det.

Tillbaka
Topp