En skruv till länkaget för 1700 spänn? Scott Genius 750

Falk1n

Aktiv medlem
Tjena!

Var ute med ett nytt gäng cyklister häromdagen och körde förmodligen lite hårdare än vad jag brukar. Hörde en bit in i rundan ett helt nytt sorts ljud och upptäckte att "skuldran" på ena sidan av en av länkageskruvarna hade slitits av. Hoppas jag beskriver detta på ett sätt som man kan förstå. Cykeln är en 2015 Scott Genius 750 köpt på Cykloteket så jag gick ner till Cykloteket nära mitt hem men där kan man tydligen bara beställa ett komplett kit innehållandes samtliga skruvar och lager för länkaget. Kostnad: 1700 kronor. Det känns lite saftigt när det bara är en del jag behöver och från ett miljöperspektiv gillar jag heller inte tanken på detta. Är det någon som råkat ur för något liknande som har ett hett tips på hur jag kan lösa detta på ett annat sätt? Tacksam för input!

Bilder säger mer än tusen ord?
thumbnail_IMG_20200818_183629.jpgthumbnail_IMG_20200818_194121.jpgthumbnail_Screenshot_20200820_085412_com.android.gallery3d_LI.jpgthumbnail_IMG_20200820_091904.jpg

Din rubrik är i stil med Aftonbladet, där får du inga kudos... Hela satsen kostade som sagt 1700...
1. Ring runt till olika butiker och fråga om dom har något liggandes.
2. Använd Google och leta.
3. Betala och kom ut på cykeln igen.
4. Köp en ny cykel, den där är enligt happy helt omöjlig att använda då den är omodern ?.
5. Köp litet och sälj det du inte behöver

Är det en standard gänga?

måste ju gå att tillverka med en svarv. Känner man någon så är enda kostnaden inköp av en gängtap +påse bullar

Din rubrik är i stil med Aftonbladet, där får du inga kudos... Hela satsen kostade som sagt 1700...
1. Ring runt till olika butiker och fråga om dom har något liggandes.
2. Använd Google och leta.
3. Betala och kom ut på cykeln igen.
4. Köp en ny cykel, den där är enligt happy helt omöjlig att använda då den är omodern ?.
5. Köp litet och sälj det du inte behöver
Tjena!

Jag har letat, frågat och googlat men har ingen framgång att hitta enstaka modellspecifika reservdelar i det här fallet. Kontentan är alltså att kostnaden skulle bli 1700 spänn för att ersätta den del som är trasig om jag inte får ett tips av någon som kan detta bättre än jag. Därav mitt försök att fråga forumet :)

Jonnen har tredelad drivlina så smått otroligt att den ens gått att cykla på så här länge ;)

Är det en standard gänga?

måste ju gå att tillverka med en svarv. Känner man någon så är enda kostnaden inköp av en gängtap +påse bullar
Tjena! Jag känner tyvärr ingen med en svarv men har tänkt tanken att besöka en mekanisk verkstad som vi anlitar på jobbet ibland när vi vill ha prototyper tillverkade så det kan absolut var en lösning. Tack för tipset! :)

Är den den trasiga delen bärande mot kullagerna eller är det axeln?

är det bara cap så funkar ju en vanlig bult och bricka.

Tjena! Jag känner tyvärr ingen med en svarv men har tänkt tanken att besöka en mekanisk verkstad som vi anlitar på jobbet ibland när vi vill ha prototyper tillverkade så det kan absolut var en lösning. Tack för tipset! :)
Kolla hobby cnc grupperna på FB. Många hjälpsamma där och säkert någon på din ort.

På bike24.com kostsr det en tusenlapp om jag inte ser fel nu.

En fungerande ful-lösning är gängstång, muttrar och brickor.

Är den den trasiga delen bärande mot kullagerna eller är det axeln?

är det bara cap så funkar ju en vanlig bult och bricka.
Utan att vara jättebekväm med terminologin så tror jag att det är "capen" som är avsliten på den del som skruvas in i den genomgående axeln. Jag antar att den bör väl vila mot lagret som syns i ena bilden för att skapa en lagom förspänning för att få en tight bakdel på cykeln men ändå tillåta fjädringsrörelserna??
Kolla hobby cnc grupperna på FB. Många hjälpsamma där och säkert någon på din ort.
Svinbra tips, tack!

På bike24.com kostsr det en tusenlapp om jag inte ser fel nu.

En fungerande ful-lösning är gängstång, muttrar och brickor.
Tjena! En fungerande fullösning låter som något i min smak om jag inte kan köpa lösa originaldelar. Har inte cykeln här nu så att jag kan kika på lagret i fråga men vill jag att brickan då ska vila mot den inre delen av lagret? Antar att den yttre sidan vilar mot ramen? Eller är det tvärtom? Aja, det lär jag väl märka när jag kan ta en titt. Stort tack för tipset!

Utan att vara jättebekväm med terminologin så tror jag att det är "capen" som är avsliten på den del som skruvas in i den genomgående axeln. Jag antar att den bör väl vila mot lagret som syns i ena bilden för att skapa en lagom förspänning för att få en tight bakdel på cykeln men ändå tillåta fjädringsrörelserna??

Svinbra tips, tack!
Som det ser ut på bilderna ligger innersidan

Svinbra tips, tack!

Kolla på andra sidan hur cap ligger. Gissar den bara ligger mot kullager och inte mot ramen men kan ha fel.

1. Hör av dig till generalagenten. Jag har historiskt fått köpa lös bakram, bromsklämmor och annat som ÅF inte kunnat ordna vid skador. De brukar vara hjälpsamma.
2. Försök lista ut varför den gick av. Du kan ju bara haft otur men den delen skall generellt inte ta upp stora krafter. Har du glapp i lager eller andra problem?

Som det ser ut på bilderna ligger innersidan

Kolla på andra sidan hur cap ligger. Gissar den bara ligger mot kullager och inte mot ramen men kan ha fel.
Så brukar det vara. Det är väl en liten klack längst in som ska ligga mot inre lagerbanan. Resten av skallen ligger antagligen nära men nuddar inte.

Tack implor och Valhalla, jag tror ni har helt rätt. Det går nog till och med att se den lilla klacken på den sista bilden i mitt första inlägg på den sida som fortfarande är intakt. Uppskattar att ni tar er tid att hjälpa till :)

1. Hör av dig till generalagenten. Jag har historiskt fått köpa lös bakram, bromsklämmor och annat som ÅF inte kunnat ordna vid skador. De brukar vara hjälpsamma.
2. Försök lista ut varför den gick av. Du kan ju bara haft otur men den delen skall generellt inte ta upp stora krafter. Har du glapp i lager eller andra problem?
Tjena!
1. Drömscenario, ska prova det! Tack :)
2. Ja det var underligt. Har inte haft några kännbara glapp och momentdrar faktiskt dessa någon gång per säsong för att se att inget har släppt.

Som jämförelse sumpade min fru en länkageskeuv/mutter till sin Trek Remedy för ett par år sedan. Hon kunde köpa en ny för typ 30 kr via cykloteket. Så fråga Scott varför de inte kan erbjuda samma service som Trek, och att det kan vara något du har kvar i bakhuvudet i framtiden annars...

Som jämförelse sumpade min fru en länkageskeuv/mutter till sin Trek Remedy för ett par år sedan. Hon kunde köpa en ny för typ 30 kr via cykloteket. Så fråga Scott varför de inte kan erbjuda samma service som Trek, och att det kan vara något du har kvar i bakhuvudet i framtiden annars...
Tjena!
Ja så önskar man ju att det skulle fungera :)
Jag kör en del motorcykel också och vet med mig att vissa grejer med unika användningsområden absolut kan vara dyra men det sämsta i det jag hittat hittills är just att jag måste köpa på mig så mycket prylar när endast en liten komponent fallerat. Får hoppas att jag kan få kontakt med någon hos generalagenten :)

Har nu mailat min problembeskrivning till generalagenten, får se vad det leder till. Tack för alla goda idéer så här långt!

Har du servat den någon gång innan det här hände? Om inte så kanske det är dax att köpa hela kittet?

Har du servat den någon gång innan det här hände? Om inte så kanske det är dax att köpa hela kittet?
Tjena! Jodå för fan. Mekaniskt mådde den innan detta haveri alldeles utmärkt. Det mesta är isärplockat och kontrollerat med jämna mellanrum och jag servade dämparen i våras och då fick alla länkagebitar en översyn. Det underliga är att även nu så känns lagren i aktuell position som nya. Jag undrar vad det var som orsakade detta :)

Scotts generalagent svarade supersnabbt att reservdelarna sinar då modellen åldras och att inga lösa reservdelar saluförs av den anledningen. Det verkar förmodligen dock som att de kan hitta några lösa delar på en verkstad någonstans som de ska skicka till mig. Kan inte bli bättre! Jag lyfter på jättehatten för Scott! Stort tack även till alla medlemmar som gjorde ert bästa för att hjälpa mig med eventuella lösningar, det uppskattas mycket!

Tillbaka
Topp