Jag hade precis samma punkteringsmönster på min bakslang i år!
På bakhjulet hade jag Tubolito som slang. Den är tillverkad av något orange syntetiskt material och marknadsföras som ett lättare och hållbarare alternativ till vanliga slangar. Jag hade den i däcket under våren och nästan hela sommaren utan några problem alls. Det var så tills en ödesdiger dag då jag tappade lite trycket (troligen p.g.a. första punkteringen) och märkte inte detta tills jag hade cyklat några kilometer stig med ett underpumpat hjul. Hålet var såpass litet att efter en pumpning dög trycket för hela dagen, men punkteringen var kvar där.
När jag tog av slangen upptäckte jag samma bild som du: 7 (sju!) håll i på innersidan. Fan!
1. Tubolito går inte att laga med vanliga punkteringslappar med vulkaniseringsvätska. Man behöver använda Tubolitos egna lappar. Andra vanliga självhäftande lappar funkar inte heller, men de funkar sällan för vanliga slangar heller.
2. Jag hade Tubolitos lappar på mig, men de kommer 5 stycken per förpackning, och jag hade 7 håll att laga.
3. Tubolitoslangarna är rätt dyra, en MTB 27.5"+ slang är fyra gånger dyrare än en vanlig gummislang.
Nu funderar jag om jag ska laga den befintliga trasiga slangen eller slänga den och köpa ny. Tubolito tycker jag fortfarande om, då vanligtvis har jag punkteringar oftare än med den. Oturen med flera punkteringar är tråkig.