Whataaaafaaakkk? Trolldom?

staine

Aktiv medlem
Frugans 28-tummare damcykel med noname innerslang och Spectra däck installerat av Gamla Stan för ett par år sen. Funkat bra tills en liten tagg häromdagen (som jag hittade i däcket) gjorde punka. När jag letar efter hålet finner jag detta. Hål hela vägen runt, i sömmen typ. Aldrig sett nåt liknande. Detta var dessutom första punkan på slangen... Jag misstänker voodoo. Finns det andra alternativ?
3690F41D-4BF2-4378-8C64-1DA2165E3E73.jpeg

Frugans 28-tummare damcykel med noname innerslang och Spectra däck installerat av Gamla Stan för ett par år sen. Funkat bra tills en liten tagg häromdagen (som jag hittade i däcket) gjorde punka. När jag letar efter hålet finner jag detta. Hål hela vägen runt, i sömmen typ. Aldrig sett nåt liknande. Detta var dessutom första punkan på slangen... Jag misstänker voodoo. Finns det andra alternativ?Visa bilaga 437702
Man kan få sånt där resultat om innerslangen kan röra sig i däcket. Tex på grund av lågt tryck. Ofta ser man spår av svart fnugg överallt vid demontering. Eller så har du bänt av däcket med en stålborste.

Varken stålborste eller lågtryck. Men jag trollade tillbaks, klämde in en ny 26” slang jag hade liggande hemma. Tolv timmar senare ser det iaf finfint ut :)

Satt ventilen kvar i fälghålet lär ju slangen kunnat rört sig typ 10-20mm - voodoo säger jag inte än, måste finnas en orsak.

Jag vill veta om alla hålen satt på motsatt omkrets som ventilen, alltså den yttre. Är det så vidhåller jag att ent helt platt däck kan vandra ett varv på två kilometer punkacykling medan slangen sitter still pga ventilen. Taggen sticker hål när den får tillräckligt tryck från vägbanan.

Jag vill veta om alla hålen satt på motsatt omkrets som ventilen, alltså den yttre. Är det så vidhåller jag att ent helt platt däck kan vandra ett varv på två kilometer punkacykling medan slangen sitter still pga ventilen. Taggen sticker hål när den får tillräckligt tryck från vägbanan.
Den teorin tror jag på!

Stått länge i solen kanske?
Jag råkade ut för en skum slanggrej häromdagen. Skulle ta av mina osköna tillika punkteringssäkra däck som jag bara kört en runda på 4 mil med. Cykeln hade stått vid solväggen ett par dar efter det. Däck av märket Continental och slangar från Schwalbe. När jag fått av däcken så hade slangarna lött fast i insidan av däcken nåt alldeles ofattbart. Fick dra så hårt att det var på gränsen att slangen inte gick av. Slangarna höll och var täta efteråt. Misstänker gummikemi och hög temperatur i mitt fall. Funderade på detta angående TS observation.

Den teorin tror jag på!

Efter ytterligare korsförhör med offret kröp det fram att det nog hade cyklats en bit med platt däck så frågan är om inte däcket ändå hasat runt lite och förvärrat skadan.
Offret hävdar dock blasfemiskt att det kan inte vara första gången detta händer i världshistorien. Men jag vidhåller kyskt att jag aldrig i hela mitt långa (cykel)liv varit med om något så ovanligt och skrämmande.

Jag hade precis samma punkteringsmönster på min bakslang i år!

På bakhjulet hade jag Tubolito som slang. Den är tillverkad av något orange syntetiskt material och marknadsföras som ett lättare och hållbarare alternativ till vanliga slangar. Jag hade den i däcket under våren och nästan hela sommaren utan några problem alls. Det var så tills en ödesdiger dag då jag tappade lite trycket (troligen p.g.a. första punkteringen) och märkte inte detta tills jag hade cyklat några kilometer stig med ett underpumpat hjul. Hålet var såpass litet att efter en pumpning dög trycket för hela dagen, men punkteringen var kvar där.

När jag tog av slangen upptäckte jag samma bild som du: 7 (sju!) håll i på innersidan. Fan!

1. Tubolito går inte att laga med vanliga punkteringslappar med vulkaniseringsvätska. Man behöver använda Tubolitos egna lappar. Andra vanliga självhäftande lappar funkar inte heller, men de funkar sällan för vanliga slangar heller.
2. Jag hade Tubolitos lappar på mig, men de kommer 5 stycken per förpackning, och jag hade 7 håll att laga.
3. Tubolitoslangarna är rätt dyra, en MTB 27.5"+ slang är fyra gånger dyrare än en vanlig gummislang.

Nu funderar jag om jag ska laga den befintliga trasiga slangen eller slänga den och köpa ny. Tubolito tycker jag fortfarande om, då vanligtvis har jag punkteringar oftare än med den. Oturen med flera punkteringar är tråkig.

Tillbaka
Topp