Val av cykel till 7 åring.

Rurp

Medlem
Hej!
Jag skulle behöva lite råd kring val av storlek på sonens nästa cykel.

Han fyller 7 i november och är just nu 127,5 cm lång och har mått 58 cm på insidan benen. Vikt strax över 20 Kg. Alltså rätt så lång för sin ålder men ganska smal.

Han lärde sig cykla ganska sent, ungefär ett år sedan. Men det var först i våras som det verkligen släppte och han obehindrat lärde sig starta och stanna själv. Men han känns ännu inte supervan.

Han har hittills cyklat på en begagnad Crescent Brokk 16" men den är uppenbart för liten nu efter sommaren.

Han kommer mest att cykla på asfalt och grus, lättare stigar är väl bra om det också går. Men det behöver inte vara någon renodlad mountainbike.

Jag tänker att det vore bra om cykeln är så lätt som möjligt, då han själv är ganska lätt. Men känner mig osäker på om 20" eller 24" är rätt val.

Känns som att 20" redan nu är på gränsen om man ser till hans kroppsmått. Samtidigt känns 24" stort och jag vet inte om han klarar av att hantera en sådan, blir ju ett ganska stort hopp mellan 16" till 24".

Har kikat lite på följande:
Frog 55
Woom 4 (blir en sådan för liten?) alt. Woom 5 (som tyvärr verkar slutsåld, värt att vänta?).
XC 240 Lite 20 (för stor? för tung?)

Andra tips?
Cykeln kommer troligen inte användas så mycket sen under vintern så den bör även kunna funka nästa år.
Smärtgränsen ligger runt 4500 kr.

Som Torsten skriver:

Håll ögonen öppna efter en begagnad här på köp & sälj. De är inte helt ovanliga.

Min korta snart 7-åring körde 20-tum i år, men kommer ta över storebrorsans 24-tummare (Canyon) nästa sommar. Det kommer inte vara något problem för "normal" cykling iallafall. Jag skulle skaffat en 24-tummare som passar (de har väldigt olika geometri), 20 tum kommer vara alldeles för litet.

Som Torsten skriver:

Håll ögonen öppna efter en begagnad här på köp & sälj. De är inte helt ovanliga.
Min dotter har nu den andra Islabikes. perfekt för barn!! bra tips!!!

Hej,

Tycker att du ska satsa på 24". Har en flicka på 125 cm som kör en Orbea MX 24 Team Disc. Blir nog perfekt nästa säsong. Den cykeln har dessutom fälg anpassad för tubeless = lätt att kapa mycket vikt till relativt billig peng om du vill uppgradera. Spräcker budgeten något dock.

Tack för alla svar såhär långt. Lutar väl åt en 24" känns det som, men vi ska försöka ta oss till någon butik så han kan prova lite också.

Islabikes verkar fin, men behovet är ganska akut så vi hinner inte invänta någon begagnad är jag rädd.
Bra tips med Orbea också.

Skulle rekommendera den från xxl om jag vore i ditt läge, min kille har nästan identiska mått och provade en sådan tidigare under sommaren. Satt riktigt bra på den och bra värde för pengarna.

Till skillnad från Islabikes Beinn så finns Frog i butik i Sverige. Frog 62 med 24-hjul är väl den närmaste motsvarigheten till Beinn 24. Om man är mer intresserad av den typen av cykel (än en MTB) vill säga. Risken är att det är ganska utplockat efter sommaren.

Absolut ingen 20". Min 7-åring, fick provade 26" i fjol när han var ~127 när storebror bytte upp sig och för honom var 24 aldrig ett alternativ. Den var lite hög för honom förra hösten, men i somras cyklade han gladeligen 3 mil om dagen 3 dagar i rad på den där cykeln och vägrade kliva av cykeln när vi var framme på eftermiddagen:)

Ps. Jag vet att den cykeln egentligen var för stor för honom men han ville inte förstå det och hade jag försökt med någon annan cykel hade han inte använt den.

Vi var precis och provade några cyklar och det slutade med att vi tog med en Orbea MX 24 Dirt hem.
Storleken kändes ok och kommer bli perfekt till våren. Försökte lite smått kolla om han annars var intresserad av Team Disc då det är lite bättre komponenter på den. Men han gillade verkligen Dirten (gissar pga. färgen) och den kommer garanterat att fungera för hans behov och intresse.

Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp