Byta mekaniska skivbromsar till hydrauliska på Cx:en

Jag har en Cresent Zepto expert från 2016 (https://www.cykelkraft.se/crescent-zepto-expert). Hade tänkt att uppgradera till hydrauliska Tiagra bromsar, men inser att jag nog har post mount fäste och det funkar ju inte med Tiagra. Vad rekommenderas för pendlaren? Går det att kombinera xt med ngt landvägshantag el vad ska jag satsa på? Om möjligt vore det fint att inte byta växlar.

Du måste byta allt utom möjligen vevparti för att få hydrauliskt. 11-delade grupper är ej kompatibla med dina gamla växlar, och nyare Tiagra må vara 10-delat men har ändå bytt till samma vajerutväxling som 11-delat.

Skulle nog säga att det kostnadsmässigt inte är värt att lägga den pengen på en gammal hoj annt än möjligen om det är en värstingram (vilket Crescent Zepto knappast är). Bättre att sälja i befintligt skick och köpa en ny komplett cykel istället.

Håller med Mayhem, runt 5000 ligger ett Tiagra gruppset på. Inte värt vare sig jobbet eller investeringen. Bättre du lägger pengarna på en ny cykel och behåller Zepton som vinterhoj eller liknande.

Ska byta min mekaniska på pendlaren då de börjar vara slut. Tänkte chansa på dessa, vet inte hur de är men kanske kan vara nåt? Verkar vara Tektro ok.

Ska byta min mekaniska på pendlaren då de börjar vara slut. Tänkte chansa på dessa, vet inte hur de är men kanske kan vara nåt? Verkar vara Tektro ok.

Vad har du för märke på pendlaren?
Står följande i din länk:

" If you are fitting to a non-Giant / non-Liv branded bike you will need a compatible stem with the correct 31.8mm face plate & bolt pattern - such as the Giant Contact "

Jag har en Kinesis med en PRO Vibe styrstam så måste byta styrstam med en som har korrekt bultmönster, vilket den inte har. Ser dock ut som det är standard mätte lite slarvigt på en annan jag har.

Du kan också lägga 5000kr på att uppgradera dina mekaniska!

De är bra, men knappast prisvärda. Vill man ha bra mekaniska ok så är BB7 antagligen någon sweet spot i pris och prestanda.
IMG_20190508_190144_961.jpg
Tror att kitet MrGunnar klurar på är ett klyfigare alternativ.

Det finns ju vajerdragna hydrauliska ok (ex TRP Hy/Rd), men det är ju praktiken det sämsta av två världar.

Men är de verkligen bra? Jag hade TRP Spyre på en cx för några år sedan och var inte imponerad. Bytte både vaktar, höljen och belägg men både känsla och bromsverkan uteblev.
Jag har kört ganska mycket med Spyre och de är helt oki. Väljusterat och fräsha höljen så är de väl godkända om än inte roliga. BB7 är nog lite bättre.

De slits dock oken och blir sämre med åren - tämligen knepiga att serva själv dessutom. Åas så har jag ett ok som gått många vintrar och rejält många mil - mer än någon hydraulisk broms någonsin hållt för mig så att de slits är väl kanske inte hela världen - det tråkiga är att de blir långsamt sämre när de slits och gäller att inse när det är dax att byta ok.

Det finns ju vajerdragna hydrauliska ok (ex TRP Hy/Rd), men det är ju praktiken det sämsta av två världar.

Jag kör själv med TRP Hy/Rd sen ca två år och är väldigt nöjd... men av vad jag läser på nätet verkar många vara väldigt missnöjda!

Läst att många bytt till Spyre från Hy/Rd och därav jag länkade till dem. Själv bara klämt på dem i cykelaffärer. Skliinaden mot t.ex BB7mfl är att på Spyre flyttar beläggen på båda sidor mot bromsskivan.

Jag kör själv med TRP Hy/Rd sen ca två år och är väldigt nöjd... men av vad jag läser på nätet verkar många vara väldigt missnöjda!

Läst att många bytt till Spyre från Hy/Rd och därav jag länkade till dem. Själv bara klämt på dem i cykelaffärer. Skliinaden mot t.ex BB7mfl är att på Spyre flyttar beläggen på båda sidor mot bromsskivan.

Problemet med spyre är att mekaniken blir för liten och känslig när man skall ha dubbla uppsättningar av den. BB7 och paul har fördelen att de kan ha lite större dimnentioner på mekaniken vilket är positivt. Nackdelen är tätare justering av beläggen.

Tillbaka
Topp