MTB: Vad har ni för långbyxor?

Fox defend kevlar från nu fram till noll-gradigt, sen Fox defend fire, lätt bästa vinterbrallorna för en fryslort som jag!

Här blir man ju lite nyfiken, var på byxorna sitter dessa dragkedjor, och/eller dina revben? :)
Det är ett bar blixtlås på sidorna som är till för ventilation och att öppna upp när man tar av/på sig dom. Sitter på sidan av låret. Dessa släppte när jag kanade på isbanan och satte fast sig i sidan. Borde var tvärt omöjligt egentligen.

Antar att underkylt väglag som övergick till dödsgrus och tokbett slet sönder byxorna så de vandrade upp

Norröna Fjörå vad-de-nu-heter i vanligt stretch-tyg. Sitter otroligt bra och gör faktiskt att knäskydden stör mindre än med kortbyxor.

Dock skulle jag vilja ha ett par långbrallor med riktigt vattentät röfv. Och grovt tyg som inte slits ut på nolltid av att gnuggas mot en sand- och lerinpackad sadel. Verkar konstigt nog ont om sånt.

Norröna Fjörå vad-de-nu-heter i vanligt stretch-tyg. Sitter otroligt bra och gör faktiskt att knäskydden stör mindre än med kortbyxor.

Dock skulle jag vilja ha ett par långbrallor med riktigt vattentät röfv. Och grovt tyg som inte slits ut på nolltid av att gnuggas mot en sand- och lerinpackad sadel. Verkar konstigt nog ont om sånt.

Har tittat Madison Zenith, de verkar vara av det tåligare slaget med vattentät panel vid ändalykten.

Endura spray är tät i röva, blev ett helvete när jag fick läckage från ryggsäcken som rann in uppifrån ?
Såna har jag men det dröjde inte många turer innan tyget i arslet delaminerade. Alldeles för ömtåligt. Sen sitter de riktigt illa på mig. Riktig säckröv som ibland fastnar i sadeln trots att jag har förhållandevis stort arsle, och då är benen lagom långa.

Jag tänker mig nåt liknande Specializeds kortbyxor med tät röfv (edit: de är nog helt vattentäta förresten), fast långa. Kortbyxorna sitter dock också extremt illa så jag har inga stora förhoppningar om att en lång variant ska vara bättre. Tyget baktill är dock i en helt annan klass än andra brallor jag sett. Extremt grovt och helt vattentätt. Inget "andas-membran", för det funkar ändå inte.

Senast ändrad:
Såna har jag men det dröjde inte många turer innan tyget i arslet delaminerade. Alldeles för ömtåligt. Sen sitter de riktigt illa på mig. Riktig säckröv som ibland fastnar i sadeln trots att jag har förhållandevis stort arsle, och då är benen lagom långa.

Jag tänker mig nåt liknande Specializeds kortbyxor med tät röfv (edit: de är nog helt vattentäta förresten), fast långa. Kortbyxorna sitter dock också extremt illa så jag har inga stora förhoppningar om att en lång variant ska vara bättre. Tyget baktill är dock i en helt annan klass än andra brallor jag sett. Extremt grovt och helt vattentätt. Inget "andas-menbran", för det funkar ändå inte.

Okej ja jag gnuggar väl röfven mindre mot sadeln för mina är då hela där bak ?

Är det någon som med framgång lagat knän på byxor i stretch material? Gick 2 knän på 2 dagar i Åre, absolut lagningsbart men vill inte riva upp mer. har prövat expeds lagningslappar för liggunderlag och det funkade rätt ok till jag tvättade byxorna och limmet lossnade. Lapparna var även lite för styva så tåget skrynklade lite konstigt.

Funderar även på 50 to 01 byxorna då de ligger bra till i pris, någon som provat?

Är det någon som med framgång lagat knän på byxor i stretch material? Gick 2 knän på 2 dagar i Åre, absolut lagningsbart men vill inte riva upp mer. har prövat expeds lagningslappar för liggunderlag och det funkade rätt ok till jag tvättade byxorna och limmet lossnade. Lapparna var även lite för styva så tåget skrynklade lite konstigt.

Funderar även på 50 to 01 byxorna då de ligger bra till i pris, någon som provat?

Lämna till en skräddare, kostar ju oftast nada.

Jag tänker mig nåt liknande Specializeds kortbyxor med tät röfv (edit: de är nog helt vattentäta förresten), fast långa. Kortbyxorna sitter dock också extremt illa så jag har inga stora förhoppningar om att en lång variant ska vara bättre. Tyget baktill är dock i en helt annan klass än andra brallor jag sett. Extremt grovt och helt vattentätt. Inget "andas-menbran", för det funkar ändå inte.

Verkar som Madison zenith 4 seasons utgått. Är riktigt nöjd med mina. De har hållit ihop bra. Hade endura mt500 en gång och de delaminerade i röva som för dig på typ 30 mil. Endura såg det som normalt slitage....
Det som är bra med madison är också att benen inte är så supersmala som på t.ex. Fox så de går ner och lite över skon.

behovet av tät bakdel bejakas. de lidl löpartajts jag använder har bara membran framtill. men skall jag ut en våt höstdag blir det aktuellt med två par, och då sätter jag det inre bakochfram.

övrig tid är det ju egentligen bra att det luftar lite baktill:) en god orsak till att jag inte diggar blöjbyxor.

skall jag ut en våt höstdag blir det aktuellt med två par, och då sätter jag det inre bakochfram
episkt kaistänkande utanför boxen :) jag reste mig omedelbart och vände på lidlvintercykeltajtsen och det är faktiskt inte så dumt som det låter. lite korta bak. vinterlöpartajtsen är säkert bättre, iaf är sommarlöpartajsen ganska symmetriska och okroppsformade.

men tilltaget gjorde också att jag upptäckte att gelkuddarna är... justerbara. båda hade justerat sig till ena sidan. i tvätten antar jag. löpartajtsen är säkert mer robusta. lidlsommarlöpartajtsen har i alla fall varit otroligt hållbara vid krascher, snickerier, potatissättning och dylikt. men kass passform.

Det är ett bar blixtlås på sidorna som är till för ventilation och att öppna upp när man tar av/på sig dom. Sitter på sidan av låret. Dessa släppte när jag kanade på isbanan och satte fast sig i sidan. Borde var tvärt omöjligt egentligen.

Antar att underkylt väglag som övergick till dödsgrus och tokbett slet sönder byxorna så de vandrade upp
Aha, då är jag med. Jag föreställde mig någon sorts omänsklig vighet för att få fast byxblixtlås på revben.

Nån som har tips på tunna tights som håller för turer på djurstigar med grenar som rivs, alternativt är billiga nog att ersätta? Som går att köpa även när Lidl inte har löparkampanj? Adidasbyxor höll inte många turer, och är dessutom för varma nu. Men har plockat fästingar efter varje cykeltur nu, känns inte hälsosamt.

Jag har dom där gråa everestbyxorna och dom funkar bra för utförsåkning dock krav på bälte eftersom jag är "strömlinjeformad".

Jag hade missat den här tråden. Tur att jag alltid har det (för) varmt. Kring noll grad byter jag från shorts och vanligt knäskydd till rejälare knäskydd med skenbenskydd, men då har jag det snabbt för varmt, förutom när det är -10 grad.

Tror de med sådant blod sprejar nåt på benen mot fästingar. Långbyxor vid mer än 10+ är jobbigt
Själv har jag aldrig fått en fästning..

Tror de med sådant blod sprejar nåt på benen mot fästingar. Långbyxor vid mer än 10+ är jobbigt
Själv har jag aldrig fått en fästning..

Anekdotisk bevisföring, köpte sån där fästingsprej för några sommar sen på landet. Applicerade på benen, hade en fästing på benen inom 30 minuter i trädgården =P
Har inte använt den sen dess och inte haft någon fästing heller.

liner-knee-high-black-back.jpg
För dom pengarna kan man få vettiga par ullsockar, superbekväma & inte för varma på sommarn: https://woolpower.se/shop/produkt/liner-knee-high/

Sexigt ?

Köpte ett par långa strumpor och det var klockrent att ta på dem först och sen knäskydd som överlappar. Blir mer ventilation än tights (ovanför knäskydden), billigare, och mindre tvätt.
Såhär efter några veckors cykling kanske det inte var det mest ekonomiska valet ändå. Har ändå provat frugans tips med nagellack mot maskor i strumpbyxor.

Bilagor

• A0C299FD-4097-48DC-866A-FFAA25816974.jpeg
    A0C299FD-4097-48DC-866A-FFAA25816974.jpeg
    645.3 KB · Besök: 59
Tillbaka
Topp